Hej

Jag har köpt ett hus från slutet av 1800 talet. Det är ett litet parhus typ arbetarbostad. Så inte högt till tak eller nåt sånt.

Nu ska jag renvera köket, och vill försöka få lite av den ursprungliga känslan. Jag vet inte vad som är tidstypiskt, så snälla ge mig tips!

Köket har varit renoverat i omgångar, så det finns ingenting av det gamla kvar. Jag har begränsad budget, så jag kan inte satsa 100 på att få det gamaldags, men i alla fall.

Jag har tänkt ta IKEAs ståt.
Troligtvis vita vitvaror.
Funderar på nån trä (laminat) bänkskiva (pris och funktion går före design) och matchande trähandtag.

Golvet är svårt. Är lite inne på att lägga en sne chackrutig plastmatta. Som här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/rooms/kitchen/ Fast mitt kök är pyttelitet.

Kakel?? Vad hade man??

En vägg kan jag antingen ta fram teglet som trligtvis är under (men verkar för jobbigt) så kanske nån tapet? Randigt? Medaljonger? Vad hade man?
Mer tips på detaljer jag borde tänka på? Funderar på dessa: http://www.byggfabriken.com/db_produkter.asp?artikel=70 strömbryt bakelit#
 
Lite om mina tankar...
Tapeter finns ju i tidstypisk stil till hygglig peng. Doro "Gammelsvenska tapeter", Lim & Handtryck "Kulturhistorisk bok" Boråstapeter "Anno1905" m.fl.

I övrigt så passar ju en hög pärlspontspanel bra med tiden...

Kakel som används väldans ofta i dessa sammanhang är typ Höganäs Biselado eller liknande (Gysinge har en typ denna med) med fasad kant som sätts med minimal fog. Här kan man på mindre utsatta ställen ha pärlspont istället för kakel mellan bänkskiva/skåp.

Att ta in vissa prylar som vrider tidsuppfattningen bakåt är helt korrekt. Exvis har ju även Berker, Gysinge m.fl. strömbrytare, så även byggfabriken som du anger, men fundera verkligen på om du skall lägga in en plastmatta i ett hus från 1800-talets slut. Plastmattor har förstört många gamla hus. Problemet med dessa är ju att de iprincip stopar fukt/luft från att vandra uppåt, så bjälklaget får ta stöten. Men vill du ha rutigt kan man ju måla ett trägolv rutigt, utan att för den skullen förstöra det genuina 1800-talskänslan. Men är golvet frächt (om än inött/patinerat) så skulle inte jag röra det...

Träknoppar låter definitivt rätt om du vill bevara arbetarbostadskänslan...

En sak jag definitivt skulle rekomendera är ju att ha utanpåliggande sockel på köks-underskåpen, dvs ingen infällning under skåpen. Kostar ingenting men gör att känslan blir "äldre". Öppna hyllplan är även det en sak som ger en gammaldags känsla...

Fundera även på en hederlig gammal plåtdiskbänk. Har en porslinsvariant själv och det kommer det inte bli tal om i nästa hem... (snart påväg förövrigt) Anledning: Allt syns och häller man dessutom ur ett glas rödvin i hon så färgas all smuts övertydligt... I finare gamla hem så var ju marmorbänkskivan oumbärlig, men i enklare hem bör ju vanliga skivor göra sig bra. Fundera över om du skall ha rundad kant (upplevs nyare) eller fasad alternativ 90graders kant på bänkskivan (äldre känsla)...

Tycker ju att Gysinges skomakarlampor gör sig väldigt bra i fönster och skulle nog passa bra i ett kök... Har du ätmöjlighet i köket så behövs säkert en kronblomssoffa och nån trasmatta för att få fin atmosfär, då kan ju dessutom en smideslampkrona göra sig bra...

Leta lite på nätet om kök, länsmuseer etc har numera bilder som går att få information ur...
 
tack för svaren. Ska läsa igen ikväll utan en 3åring som klättrar på mig :)

Det är platta på mark just under köket av någon anledning. ett korkliknande plastgolv. I resten av huset är det krypgrund och gamla plankor.
Rummet intill har pärlspontspanel. Så jag tycker det räcker.
Och ingen matplats i köket.

cheesus: Jag är rädd att det inte blir så tåligt efter det. Det finns nåt liknande idag (fast inte så snyggt) och man ser knivmärken med 2 cm mellanrum efter mitt senaste bullbak :)
 
I stället för plastgolv rutigt golv av linoleumplattor?
Är mera tidstypiskt o tror att dom släpper igenom fukt bättre än plast.
Hur pass dom tål det vattenblaskande som alltid blir i ett kök kanske någon annan kan svara på?
 
Jag har så smått börjat renovera mitt kök som är från slutet av 1800-talet också. Inte direkt arbetarbostad men inte precis nån herrgård heller. Jag plockar fram den ursprungliga pärlsponten(från golv till tak). Kommer att sätta kakel där det behövs vid spis och diskbänk(rostfri förresten). Kakel blir nog något i stil med Gysinges vita med fasade kanter men har inte riktigt bestämt mig.

När det gäller golvet så är det gamla golvet i så pass dåligt skick så jag kommer att riva ut det, isolera om och sedan lägga in ett linoljemålat massivt trägolv igen. Funderade länge och väl på vad jag skulle ha för golv men ett måla golv är både tidstypiskt och praktiskt. Det kommer att hålla min livstid iallafall.

När det gäller själva inredningen så var jag sugen på Kvänums Brobý alt. Dalby men kostnaden avskräckte, likaså det faktum att det bara är fanerad spånskiva i luckorna. Att ha spånskiva i stommarna må vara hänt men jag vill ha massiva luckor med alla för- och nackdelar det dra med sig. Hur som helst, jag köper färdiga stommar och gör luckor och lister själv och målar med linoljefärg.

Hmm.... vad mer? Jo, elen dras också om så klart och det ska sättas dig porslinsbrytare, samma som finns på Gysinge och Byggfabriken men jag köper dem från www.manufactum.de istället och tjänar därmed en slant... :)

Mycket jobb blir det... Hoppas det blev lite inspiration iallafall.
 
Daisy skrev:
cheesus: Jag är rädd att det inte blir så tåligt efter det. Det finns nåt liknande idag (fast inte så snyggt) och man ser knivmärken med 2 cm mellanrum efter mitt senaste bullbak :)
Om du kollar till vänster om diskmaskinen ser du ett fack med tre jättestora skärbrädor som används när man ska böka med knivar och liknande...:)

Det finns lösningar på allt!
 
en infälld marmorskiva för bakande skulle kunna vara en bra lösning, funkar även tidsmässigt s.a.s
 
Hejhej,

såg funderingar om vatten på linoleumgolv i köket! säger bara, blaska på! lade iofs in mitt golv precis före påsk så det har inte legat så länge, men huset invaderades av fyra ungar och tre mkt långhåriga blöta hundar över helgen, och klarade det hur bra som helst! Har inte hällt ut rödvin på det än, men det ser jag framemot.

Om du vill ha ett prisvärt alternativ till laminatbänskiva, som är lättskött, rekommenderar jag en annan version. Det är ju inte en byggnadsvårdsmetod, men funkar rätt ok i miljön ändå. Var inne på samma spår som du, att eventuellt lägga in en laminat (perstorpsplatta som ju är lite "retro") för jag ville inte ha rostfritt överallt och marmor det fick jag inte. Till slut funderade jag fram en svart ekbänkskiva. 2 meter på bauhaus för 800 som jag sedan svartlutade, fäste pigmenten med timberex heavy duty oil och sedan hårdvaxolja på det. Osmo har det i sitt sortiment. Verkar väldigt lättskött än så länge, och smälter in i det övriga. Finns även andra färger på luten om man inte vill ha svart.

Vi matchade med svartlutade furubrädor som sparkbrädor, snyggare än ikeas laminat. Gjorde även fönsterbänk och ett litet trappsteg i samma metod. Lättskött och redigt!

vill du se bilder så kan du kika in på http://uraskan.blogspot.com/search/label/köksrenovering

Apropå föregående inlägg så är det just biselado som ska upp på väggarna. Och knoppar och el från Gysinge...
 
Jag hittade en länk som kan tjäna som inspiration. Man kan också beställa en broschyr, där finns säkert fler bilder.

http://www.ronnerholms.se/
 
Vi håller ju på att planera ett nytt kök. Först var tanken sekelskifteskök, men nu är det väl mera sekelskiftesinspirerat. Vi började med pärlspontsluckor men det kommer att bli luckor med speglar. Enligt snickaren som skall bygga köket så finns det en risk att pärlspontsluckor sätter sig. Alternativet är naturligtvis att göra som de gör på Rönneholms och inte använder riktigt pärlspont utan en platta som slipas eller fräses så att det ser ut som pärlspont, men det ville vi inte så vi har övergått till speglar. Dessutom är där pärlspont på väggar och tak så det hade kunnat bli lite mycket spont på en gång. Vi kommer dock att ha raka socklar, och som vi pratar nu inte luckorna ovanpå utan i fas med stommen. Inbyggda eller vad det kallas. Vi skall försöka bygga så att det ser lite skänkliknande ut. Golvet är redan av trä så vi kommer nog bara att slipa till det och så får vi se vad vi gör med det. Lackar eller målar. Jag tror inte det blir något skurgolv i alla fall.

Vi kommer att köra vitt kakel, men det blir inte den dyraste varianten från Gysinge, vi kör ju ändå inte med ren stil så det går bra med även annat kakel. Har vi tur kan vi behålla det kakel som redan finns där.

Kommer att ha ett löst bord med en marmorskiva framför fönstret. Funderade först på att bygga för med skåp, men har slutat med ett löst bord i alla fall.
 
Tack för hjälpen. Ni är så ambigösa allihop. Jag är lite sugen på linoleum golv. Men är lite osäker på hur och var man köper det. Och om det är för svårt att lägga själv.
 
Linoleum finns hos nästan alla golvhandlare, se återförsäljare
http://www.forboflooring.se/Default.aspx?MenuId=1992

Det är inte svårt att lägga, iaf inte 30*30 versionen. Vi la diagonalt, ritade en linje på golvet med en sån där röd kritlina, som är färgad i sig själv, och började i ett hörn. Plattorna gick att såga lätt med en handsåg. När vi la satte vi ihop en lång rad, varannan färg, och klickade sen ihop den med den tidigare raden. Man behöver dock två par händer. In mot väggen hyvlade man bara bort spåret på plattorna och satte ihop med lim. Det tog en dag att lägga 12 kvm, med två timmars funderingar om hur vi skulle börja... men när vi väl började så gick det smidigt.

Om du vill ha en linoljefärg som matchar raven och silver shadow (svart och ljus beige-grå) så kan jag rekommendera ottosons vetegrå. 50% titanzinkvit och 50% av vete. Blir en läcker brytning mot den svarta, och går ton i ton med den grå.

Dessa färger passar bra ihop med rostfri diskbänk också.

Det blir lite ombonat 40-talskök över det hela, men vi har några detaljer kvar att sätta in som kanske för det tillbaks litegrann, som skomakarlampa och fasat kakel. Med enkla vita plattor hade det nog blivit ännu mer -40.

Men snyggt är det.
 
Från början var köket i en arbetarbostad från slutet av 1800-talet väldigt enkelt. Förmodligen saknades både el och vatten och flera personer sov i rummet. Möberingen utgjordes kanske av ett slagbord och några stolar och en kökssoffa. Tapet eller pärslspont på väggarna. Det fanns kanske en vask med en vattenhink, en skänk för förvaring och vedspis. Senare renoveringar kanske har inneburit masonit på väggarna och några enkla köksskåp, el och elspis och rinnande vatten. Idag ställer man ju högre krav på köksstandarden, så en återgång till en 1800-talsinredning känns inte så realistisk. Istället gäller det att hitta någon form av inredning som passar husets "själ". Pärslspont blir inte fel, men kanske ger släta luckor med gamla eller gammeldags beslag ett mer "genuint" och gammaldags intryck än vad pärlspont gör? Kök har moderniserats succesivt under de senaste 100 åren och det kan vara svårt att hitta information om hur kök brukade se ut vid en viss tidpunkt.
 
Gör det som är enkelt och billigt. Design tar man inte med sig i graven - riv inte för den skull ut allt gammalt.
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.