Har köp en bänkdiskmaskin och gillar inte att ha vatten & avloppsslang liggandes över spis & diskbänk
och tänkte då dra kromade kopparrör med anslutningar på samt en krök ner i vasken
frågan är bara vilken dimension som krävs för avloppsröret, , 22mm verkar vara svårt att få tag på och 15 känns för klent ?
Men jag kanske är ute och cyklar och någon kanske har något annat tips
 
Du får nog bifoga en skiss på hur du tänker dig saken ... var lite svårbegripligt att förstå vad du menar...
 
Borde väl stå i bruksanvisningen?

Så här står det t.ex. angående avloppsslang till min Electrolux ESF235 jag har stående under diskbänken:
"Det är också viktigt att minsta invändiga diameter inte någonstans understiger 13 mm."
 
7310070025302 skrev:
Borde väl stå i bruksanvisningen?

Så här står det t.ex. angående avloppsslang till min Electrolux ESF235 jag har stående under diskbänken:
"Det är också viktigt att minsta invändiga diameter inte någonstans understiger 13 mm."
Nej det står inget om det i manualen
jag får väll maila till Bosch och fråga
 
johanfa skrev:
Du får nog bifoga en skiss på hur du tänker dig saken ... var lite svårbegripligt att förstå vad du menar...
Diskmaskin på bänken till höger, tråkigt att ha plastiga vatten & avloppsslangar liggandes över spis & diskbänk
så jag tänkte dra kromade rör för vatten & avlopp till maskinen, och sedan sätta lämpliga kopplingar i ändarna på rören
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
aha... ja det låter ju som en bra idé... det du får fundera på är väl om du vill korta vatten resp avlopsslangen... eller ha de hoprullade bakom maskinen...
Att ha slangrullar bakom kan ju bli lite fult... enklast är nog att klippa resp slang och spara kanske 20 cm ... kolla innerdimensionen och skaffa rör enligt det...ett stort och ett litet...

15 mm är väl normalt för vattenrör... och jag skulle tippa på att 20 är nästa storlek ... vilket kan funka bra till avloppsrör... blir röret för litet för slangen får du väl köra med lite isoleringstejp emellan och sedan slangklämma... :)
 
Kan du inte göra ett hål i bakkant på skivan och sedan dra/klamra slangarna bakom skåp, spis och låda in i diskbänksskåpet. Översta lådan kan du få korta ned några centimeter i bakkant. Allt försvinner. Och avloppsslangen släpper du sedan in på diskbänkens avlopp/vattenlås.
 
så här skulle jag gjort.
Vatten sidan: Pex från diskbänken ner genom socklen, bakom spisen in genom socklen och upp i bänk skåpet. Genom bänkskivan skulle jag satt ett 1/2 mässings rör med kromad bricka på ovansidan samt avslutat med en 1/2 minikulventil.
Avloppet skulle jag dragit i avloppslang samma väg som vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.