MIn stora vattentunna (typ Höganäs kruka) gick sönder i flera bitar. Undrar hur ska man få den ihop på bästa sätt, så att den är vattentät igen.
 
lyfter upp tråden.
Ingen som vet hur ska man fixa det????
 
Kanske med glasiber invändigt? Sådant material som finns för lagning av båtar på t ex Biltema
 
Jag håller med om att det borde funka med glasfiber invändigt. Försök att limma ihop den först och armera med glasfiber och epoxi. Det borde funka.
 
Lyckas du med att laga den så kanske det kan vara värt att fundera över att spraya den invändigt med en klarlack så att inget vatten kan läcka ut genom sprickorna?
 
Ska glasfibret hålla på den glatta ytan? Den går inte att att göra strävare, ytan är otrolig hårt :(
 
2-komponentslim då?
 
Snurre skrev:
2-komponentslim då?
fungerar det när det är utsatt för temperaturväxlingar och vatten???
 
Varför vattentät? Hur många liter är den på? Vad använder du den till?
 
globestar skrev:
Varför vattentät? Hur många liter är den på? Vad använder du den till?
den är på över 50 liter och jag samlar regnvatten i den .
 
Köp UHU epoxilim finns bla på Bauhaus det är ett suveränt epoxilim tål temperaturväxlingar . Blir tex starkare om man värmer det under eller efter härdningen...härdar på ca trettio minuter du kan hålla ihop delarna med tex maskeringstejp tills det härdat färdigt. Sen kan du som sagt eventuellt armera invändigt .. tror dock du kan skippa det, det blir jättestarkt med epoxi och vattentätt!
 
det finns givetvis andra epoxilim tex långsamt härdande Araldit ( blå/vita tuber) men akta dig för de snabbhärdande tex super-epoxi. De är riktigt dåliga!!!
 
njitnjau skrev:
Köp UHU epoxilim finns bla på Bauhaus det är ett suveränt epoxilim tål temperaturväxlingar . Blir tex starkare om man värmer det under eller efter härdningen...härdar på ca trettio minuter du kan hålla ihop delarna med tex maskeringstejp tills det härdat färdigt. Sen kan du som sagt eventuellt armera invändigt .. tror dock du kan skippa det, det blir jättestarkt med epoxi och vattentätt!
tack för tipset och råd :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.