Vi har ett gammalt hus som har sk mansardstak (sadeltak med en liten brytning) 1 1/2 plans hus. På baksidan gör vi om en tillbyggnad och kommer att ha en byggnad som möter huvudbyggnaden, tanken är att kortsidan på utbyggnaden möter viss del av långsidan på huvudbyggnaden.

Skulle det bli konstigt att ha ett valmat tak på utbyggnaden som är enplan?

Vad tror ni/tycker ni?

Hjälp mig snälla!

//Generellt
 
Litet knepigt sånt där...jag bor i ett område fullt med gamla hus (sent 1920-tal) med mansardtak och eftersom husen i originalskick var väldigt små (boy c:a 78 kvm) har nästan alla fått mer eller mindre stora tillbyggnader, som har gjorts på rätt olika sätt och med mer eller mindre lyckat resultat.
Jag tycker att om man gör tillbyggnader i fullhöjd - alltså med både källare, bottenplan och vindsplan - på såna hus, då är det absolut snyggast att ha mansardtak på tillbyggnaden också om den är tillräckligt bred för det.

Men er tillbyggnad skulle ju vara enplans och då tycker jag att det blir litet annat. Den får automatiskt en karaktär av bihang snarare än integrerad del av huskroppen och då är det lättare att komma undan med en helt annan takutformning. Jag tycker att i det fallet är det en fördel med ett ganska lågt och diskret tak, för att störa husets ursprungliga silhuett så litet som möjligt, och i så fall kan nog ett valmat sadeltak med låg vinkel vara ett bra val.
Jag har inte sett något sånt här hus tillbyggt med ett sånt tak, men jag har sett flera stycken tillbyggda i 1-plan med vanligt sadeltak i låg vinkel, och jag kan inte tänka mig att det skulle se sämre ut om taket var valmat. Jag tror snarare att det skulle vara snyggare.
 
Tack för svar!

Vi har anlitat en arkitekt, han föreslår att vi lägger ett sadeltak på utbyggnaden med 36 graders vinkel.

Vi tycker olika där men jag hoppas att han har sinne för detta då han jobbat med rådgivning i många år.

Synpunken från arkitekten var att det skulle bli för knubbigt med valmat tak. Utbyggnaden är totalt 15 meter lång och 6, 3 meter bred. Utbyggnaden där nya taket kommer blir en del på 6,3 meter brett och lika långt. Sedan fortsätter taket 9 meter till som så länge blir "platt tak" och en "terass" innan vi på andra sidan bygger en lika dan flygel där dessa två byggnader i framtiden alltså kommer att förbindas med ett platt tak på cirka 6-7 meter, som blir en "terass". Dessa byggnader hamnar på baksidan av det framtida gamla huset som utbyggt blir cirka 20 meter långt och 7,5 meter brett.

Lite framtidsplaner behöver man ju ha :) och om några år så hoppas jag kunna förverkliga drömmarna.
 
Åh sh*t, var det en sån stor tillbyggnad! Ja, då är det väl ingen idé att gå på diskret. Arkitekten vet nog vad han gör...huvudsaken är bara att ni känner att han har samma motiv som ni med tillbyggnaden, om du förstår hur jag menar - att den effekt han vill uppnå känns rätt för er också.

Av nyfikenhet, inte för att invända: Om det ska vara så mycket utrymme - varför enplans? Det blir ju en sjujäkla byggyta...det kanske inte ska vara bara vanlig boyta, eller?
 
Huset är stort i som det är och då har vi ändå rivit en del. Detta hus ha gått i arv och hängt med många år. Tanken är att få proportioner i symetri på huset, mitten ska vara mitten pga skortsten och till viss del planlösning invändigt så för att få detta har vi räknat att det ska byggas till ungefär på detta vis. Det är en jätteful utbyggnad på baksidan som vi ska trolla bort med dessa knep och tyvärr ser jag inte någon annan lösning för att få det i någorlunda snyggt utseende.

Sedan vill vi ha ett stort kök, en anledning, och ett ordentligt badrum och bastu, en anledning till. Det blir stort hus och ordentligt med utrymme om det blir som jag tänkt så. Idag är det drygt 220 kvm och utbyggnaderna kommer att ge 130-140 kvm till men jag tycker inte det är konstigt mycket yta.

Vi går nog på arkitektens råd så kan han fortsätta med detta projekt sedan :)

vi börjar med att ändra taket, antingen blir det ett sadeltak eller så blir det ett valmat tak så vi får bort mycket av det fula platta taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.