Håller på att leta kap och gersåg och är inne på en Bosch PCM 8S.
Hittade ett erbjudande med en sådan + ett stativ för 3695:- totalt.

Det jag till att börja med skall använda den till är att såga upp reglar till ett badrum och
sedan bygga en altan. Är ett stativ något att ha för dessa ändamål ?
 
Ja, du behöver stativet, du slipper knäböja nere på backen, du kan ställa in längdstopp om du ska såga många bitar med samma längd, se bara till att även köpa till extrabenen som man sätter längst ut på anhållet/rullen om du ska såga riktigt tunga bitar.
 
Mikael_L
Man skadar sig mer sällan och mindre allvarligt om man slipper dålig arbetsställning !!!!
 
Stativ eller annat bord är nödvändigt. Det är väldigt trist och tidsödande att gå ner på knä för att såga. Satsa på stativ. Jag vill egentligen ha skivor på sidorna, men det är en delvis annan sak.
 
Jag har en hopfällbar stege, en av de där 4-delade som är väldigt populära på marknaden just nu, som kan vikas upp till ett bord. Med en planka som bordsskiva så är det ett praktiskt sågbord för kap/gersågen i bekväm höjd.
Men ett riktigt sågstativ med inbyggda sidostöd står på önskelistan...
 
Jo, satsa absolut på ett rejält sågstativ.
 
Ok då skall jag satsa på det.
Tack för tipsen.
 
Mikael_L
Men egentligen behöver det inte vara ett särskilt avsett sågstativ.
Har du t.ex. ett gammalt matbord eller skrivbord över så kan du bulta fast sågen i detta. Ev spika fast några regelbitar på var sida som håller upp de ämnen du ska kapa till rätt höjd.

Ett sådant sågbord kan tom vara bättre, stabilt och lite uppläggningsytor.
Men däremot inte så mobilt ... :)
 
Mikael_L skrev:
Ev spika fast några regelbitar på var sida som håller upp de ämnen du ska kapa till rätt höjd.
Men det är ju det som är det dåliga med stativen! Att det inte är ett stöd hela vägen, utan fjuttiga små stöttor. Varför ska man kopiera det när man gör ett eget? Bättre då att regla upp för skivor på varje sida om sågbordet alt. sänka ner sågen i bordet till rätt höjd.

Man kan ha hur många stöttor till sitt stativ som helst, det kommer ändå att bli sämre än ett par melaminbelagda skivor på varje sida, och för ändstopp sätter man givetvis träbitar med tving.

Det finns olika skolor runt om det är bättre med eller utan en stoppkant som förlänger anhållet ut över skivorna. Jag tycker det är bättre utan, om man skulle råka ut för krokiga bitar som man ska hyvla ner i kapat skick.
 
Mikael_L
Mr Handyman skrev:
Men det är ju det som är det dåliga med stativen! Att det inte är ett stöd hela vägen, utan fjuttiga små stöttor. Varför ska man kopiera det när man gör ett eget? Bättre då att regla upp för skivor på varje sida om sågbordet alt. sänka ner sågen i bordet till rätt höjd.
Ja det låter ju ännu bättre !
Man får väl tänka till lite bara, så det fortfarande går att gera. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.