Jag har ett hus med en boyta efter utbyggnad på ca 135m2. Tidigare var det på ca 85m2.
Huset värms av en vedpanna som är kopplat till ett enkelrörssystem. När jag byggde om tog jag bort 2 av de tidigare ytterväggarna vilket gjorde att det vattenburna systemet bara täcker ca halva huset. Jag satte in en luft/luftvärmepump i samma veva vilken dumt nog sitter i delen med det gamla systemet vilket gör att i mer än hälften av huset står utan annan värme än en braskamin. I år har jag inte släppt på värmen från vedpannan mer än 5-6 dagar vilket innebär att pumpen och kaminen varit enda värmekällan. Nu är vedpannan gammal och behöver bytas ut men jag vill inte ha vedpanna längre utan funderar på att sätta in direktverkand element som stödvärme till pumpen och braskaminen. Jag sätter också in en vanlig varmvattenberedare.
Tanken är att det blir för hög installationskostnad på nån form av värmepump (luft/vatten, berg) för att få en rimlig avskrivningstid eftersom jag dessutom måste dra nya rör för element etc även om jag gör det själv.
Någon som förstår hur jag förklarat förutsättningarna? Vad tycker ni?
 
En välplacerad och dimensionerad luftvärmepump kan i ett hus med hyfsat öppen planlösning värma i stort sett hela. Har du dessutom kamin och elelement så borde du klara vintern.
Om vintern funkat bra utan vedpannan så är det också ett gott tecken även om klimatet varit milt. Har det funkat bra ?
Ett alternativ är att kasta in ännu en luftvärmepump istället för elelement i den nya delen, du har ju kaminen om atomvintern kommer.
Hur mycket el och ved gör du av med nu ? Beror en del på planlösning och var din luftvärmepump sitter.
 
Helt klart har det varit en mild vinter! Planlösningen är öppen till större delen. Pumpen sitter "fel" men rätt innebär samma vägg som tvn och det vill jag inte. Jag har egentligen bara beslutsångest. Köper jag varmvattenberedare och elelement och så blir det tokdyr förbrukning så är det så tråkigt. Men samtidigt vet jag som sagt inte om någon annan form av uppvärmning kan räknas hem inom rimlig tid.
Har funderat på om det vore bra att forsla runt värmen från kamin och pump i huset på något sätt för att göra det effektivare men vet inte hur i så fall.pumpen har gått hela vintern och jag har en avfuktare i krypgrunden + att vi kör 2 tv apparater datorer etc (2vuxna 2 barn) och förbrukningen ligger på ca 10000kwh. Ved är svårare. har kanske gjort av med 20m3 men vedpannan är från 65 och eldar för kråkorna. styrningen består av ett manuellt spjäll. Acktankarna är hemmabyggda och ligger på backen under isolering i krypgrunden. I stort sett har jag bara eldat för värme i ett badrum och varmvatten. I dom 20m3 ligger också kaminen. Veden kan alltså inte räknas på som man brukar.
 
Pumpen sitter fel, dvs du vill flytta pumpen ?
Varmvattenberedare är ett hyfsat vanligt sätt att värma vatten i sverige och inget som kommer ruinera dig om du inte bedriver kommersiell spaverksamhet.
Elelementen kommer sällan gå in om pumpen är välplacerad.
Finns väl sätt att koppla kamin till ditt vattenburna system men misstänker att du då får byta kamin samt dra in vattenburet system i din nybyggda del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.