Håller på å sliter med veden och vill kontrollera fukthalten. Roligt att ha lite koll på hur fort den torkar åså.

Vilka mätare rekommenderas? Har sett att ClasOlsson har. Är deras OK?

Mätaren ska vara såpass duglig att den även kan användas till att kontrollera åtminstone trädetaljer i huset...
 
Hej!
Jag vill rek Kjell&Companys fuktmätare för 399 spänn. Finns kanske billigare men den här mäter mellan 6-44 fuktprocent i trä samt mellan 0,2-2 i övriga byggnadsmatrial.
Har du ingen katalog kan du gå in på www.kjell.com mätinstrument/specialinstrument.
Hälsningar Hasse k
 
Tackar, ska kolla om jag har en Kjell&Company inom räckhåll....
 
finns i ALLUM Partille! om du har vägarna förbi där!
 
Hej!

Det enklaste sättet är att såga upp 1/2 - 1 kg ved i tunna skivor eller spinta upp motsvarande mängd ved i stickor, väga dem noga på hushållsvågen, lägga dem i en braspanna i underungnen som du ställer på ca 75 grader C och låter stå där tills de är helt torra. Det tar kanske 10 timmar. När veden är torr minskar lukten från den. Väg nu den torra veden och räkna ut hur mycket vatten du har torkat bort. Det är svårt att torka bort de sista 2 - 5 procenten fukt, men du får ett bra värde på fuktinnehållet. Förutsatt att du låter veden bli riktigt torr blir värdena "rätt så" exakta. Det kostar lite tid och ström.

Sture Castor
 
Vi ska bygga med otraditionell teknik i badrummet för att slippa flytspackel och annat elände. Tänkte lägga in elektroder för att när man vill kunna kolla fukthalten på ett av de mest utsatta ställena.

Kan man ha tex uppemot 2 meter långa elektroder?
 
Vad menar du med "otraditionell" teknik i badrummet? Utan fuktspärrar? Klinkers direkt på ett gammalt trägolv och sen hoppas att det funkar eller?

Låter lite smådumt att först bygga otraditionellt som du kallar det för och sen medelst elektroder kolla av fuktnivån i bygget?

Personligen skulle jag lägga pengarna på att bygga badrummet riktigt från början och därmed inte heller behöva en fuktmätare. Jag får dåliga vibbar.

Det krävs så oerhört lite skador på ytskikt för att det ska bli fuktskador. Lämnade in min husvagn häromveckan för utbyte av sidoplåt efter en liten skada åsamkad av en lastmaskin under vinterförvaringen. Inget hål eller så men en ful repa.

När sidan drogs av upptäcktes två ställen med fuktiga reglar. detta beroende på att de på fabriken först satt fönstret lite fel och fick justera om det med följd att det blev dubbla skruvhål. Denna lilla skitsak resulterade i två skador som nu har slutat med att hela sidan på vagnen plus bakdelen av densamma måste bytas ut. Detta på en 4 år gammal husvagn som sällan sett regn. Kostnaden drar iväg till mellan 50-60.000 kr för några skruvhål. Som tur är får jag det på garantin.

Vad vill jag då säga med det....Gissa hur vått det blir i ett badrum?

Nog om moralpanik över detta....Fuktmätare är trevligt att ha och er idé om att lägga in elektroder för att kunna mäta fukten är inte dum utan byggtekniken. Kolla in på www.krobykvarn.se så har de någonstans i renoveringsbloggen bilder på hur de gjort fuktindikatorer i lutande kvarnväggar.
 
Vi har leca i grunden, sen lecalerablandning, sen ren lera, klinker lagt i det och allt behandlat för att vara vattenavstötande på ytan men alltså väl ventilerat under det.
Duschbalja i duschen. Det mest utsatta stället blir i skarven mellan duschen och leran och där tänkte jag vi skulle ha en mätare.

Fukt blir det säkert - men med material som andas vädras det ut och skadar inte trät. Det finns alltså ingen grund som kan skadas. Det vi vill ha koll på ar om det blir FÖR fuktigt - och särskillt om det håller sig på en hög nivå (alltför) länge
 
Som vedeldare behöver man ingen fuktmätare, ganska snart lär man sig att bedöma veden på tyngden, lukten, klangen och känslan när man tar i den.
 
Fotografen - Vad menade du??? - Que???
Vi har inte tänkt oss elda upp huset...
 
Varför?

Har ni inga intilliggande utrymmen med organiskt material? Inga trägolv, golvsocklar eller tapeter?
 
Aniska skrev:
Fotografen - Vad menade du??? - Que???
Vi har inte tänkt oss elda upp huset...
Typ den ursprungliga frågan..

Moltas skrev:
Håller på å sliter med veden och vill kontrollera fukthalten. Roligt att ha lite koll på hur fort den torkar åså.
 
Aha. Sorry att jag tog över tråden lite...

Till frågan:

Vi ha några meter till dörren samt trägolven i andra rum. Inte trägolv i badrummet. Badrumsgolvet ska bli klinker, lera, ler-leca-blandning, leca, den ursprungliga grunden och alltså underst är det sand. Golvvärme och väggvärme samt ngn slags styrd ventilation har vi tänkt. Huset står extrem torrt på en sandig ås i sydläge.

Det är lerklinade väggar i alla rum (det syns om de blir våta och de möglar inte fort utan man hinner torka ur dem.

Så vi tror att det enda potentiella problemet är grunden - hur mycket fukt tränger igenom vårt fuktskikt, hur ofta är det förhöjd fukthalt och i vilken mängd...

Jag har fått tips på mätare. Tanken var att kablar skulle läggas i golvet relativt långt upp kanske två centimeter från ytan och lägga kablarna ut genom väggen (redan gjorda hål) så man kunde mäta enkelt.

Men det skulle isf bara ligga kablar, mätutrustningen får man koppla in när man vill mäta. Men funkar det att koppla den till kablar? Och vilken fukt är ett problem? Den ovan rekommenderade mätaren gick bara till 2% och det är väl inte redan där som det är ett problem. Jag skulle vilja ha ca 6 - 10 någonting som är över det som lera ska ha i torrt skick.
 
Aniska skrev:
Fotografen - Vad menade du??? - Que???
Vi har inte tänkt oss elda upp huset...
Det var menat som ett svar till Moltas, men såhär ser det ju faktiskt lite knepigt ut.
 
Äsch , det är ju bara bra att vi andra övar upp vår förmåga att koppla i nya mönster... ;)
Och det var faktiskt den ursprungliga tråden du byggde på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.