Hej!

Jag har ett projekt att göra en friggebod beboelig året om. Jag har tagit fram en kalkyl på att dra el, vilket ju görs innan den isoleras, så nu sitter jag och försöker räkna ut hur mycket det skulle kosta att isolera den?
Undrar om någon har gjort det eller har erfarenhet av isolering och skulle kunna hjälpa mgi att beräkna tid och stålar. Stugan är klassisk 10 kvadrat (eller 9,99999 som de ju brukar va) :p

Tackar för hjälpen!

Vänligen
Anton
 
Välkommen till forumet.
Du får nog utveckla din fråga lite för att det ska gå att svara på den. Hur ser stugan ut idag? Hur mycket isolering ska du ha? Var ska du isolera? Ska du göra jobbet själv eller tänker du hyra in någon?
 
Hej Anders och tack!

Jo, jag hade tänkt göra jobbet själv. Stugan är en gammal valstuga, så den är inte isolerad så mycket. Dock har den dubbelglas i fönstren och riktig dörr. Det som behövs är väl innerväggar, taket och säkert golvet, dock står den till stora delar över marken på gjutna betongblock så kyls kanske inte såå mycket av marken.

Som sagt kommer vi att dra el till stugan och då också installera element, så det främsta är väl att försöker hålla kvar värmen så långt det går.

Hoppas min utvecklade beskrivning hjälpta iallafall något. :)
 
Om du har 95 reglar på cc 60 så kan du nog rätt lätt räkna ut hur många mineralulsssjok du behöver där (då blir det alltså 95mm i väggarna) - säg att det blir ca 30 kvm isolering - 4 paket 95mm (blir nästan 40 kvm) kostar på byggmax ca 1200 kr

För tak och golv torde du behöva 6 pkt 170m isolering (kanskle - beror på dittt bjäklag och som andersmc säger hur mkt du vill isolera) - dessa kostar ca 300 kr styck, dvs 1800 kr totalt.
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=E4gKAaAzJ1kAAAER6moatFtR&JumpTo=OfferList

Sen behöver du gipsskivor till innerväggarnam, innertak och spångolv + ev innergolv. Lite skruv/färg/spackel osv

Plast tycker jag nog du skall skippa om du inte har friggeboden konstant uppvärmd - men det kan man ju annars lägga till

/K
 
Precis. Du kanske dessutom sätter vindpapp mot ytterpanelen, så det inte kan blåsa och regna in i isoleringen. Själva kostnaden blir rimligen inte överväldigande. Inte heller jobbet att isolera väggarna. Golv och tak kan bli värre, eftersom det kan vara väldigt knepigt att komma åt i efterhand.
 
Jag tycker du ska tänka extra noga på tätskikten, så sätt gärna en liggande gles på insidan som du kan sätta eldosor i utan att bryta tätskiktet och gräva i isoleringen.
 
Jag skulle skippa all diff.plats i en isolerad friggebod om du vill kunna kallställa den.
 
Apprentice skrev:
Jag tycker du ska tänka extra noga på tätskikten, så sätt gärna en liggande gles på insidan som du kan sätta eldosor i utan att bryta tätskiktet och gräva i isoleringen.
JAg skulel som sagt inte sätta tätskickt i friggeboden eftersom du antagligen kallstälelr den emellanåt

/K
 
Är det inte rätt dumt med gips+plastfärg i komb med självdrag och fri fuktvandring? Bättre då att sätta friskluftsintag tycker ju jag.
 
Apprentice skrev:
Är det inte rätt dumt med gips+plastfärg i komb med självdrag och fri fuktvandring? Bättre då att sätta friskluftsintag tycker ju jag.
Ventilation skall man ju självklart ha iaf.
Gips är det inga problem med.

Jag vet inte hur tät plastfärg är, men behöver man använda det då ?
Använder man det heltäckande ?

Rekommendationen som jag har fått från flera olika håll är iaf:
Permanent uppvärming - diff skikt
Kallställning INTE diff skikt !

Skälet till att inte ha det om man inte har värme på alltid är att man kan få en omvänd kondenspunkt. Dvs luften inne i huset är kallare och varm fuktig luft (framförallt på våren) kan då kondensera inuti isoleringen.

/K
 
Det går väl alltid att måla med silikatfärg antar jag, men vanlig kartonggips suger upp fukt rätt bra, finns säkert något annat skivmaterial som är tåligare och går att lägga ett ytskikt på.
 
Apprentice skrev:
Det går väl alltid att måla med silikatfärg antar jag, men vanlig kartonggips suger upp fukt rätt bra, finns säkert något annat skivmaterial som är tåligare och går att lägga ett ytskikt på.
Gips är inga problem

Det är ju inte så att det komemr drypa av fukt i huset. Tvärtom !

Problemet med att skippa plasten kommer av att man får varm fuktig luft i huset som sedan kan vandra ut i väggarna och kondenseras i isoleringen. Är det då ett permanent uppvärmt hus, där man dessutom bor permanent så kan man då få nedsatt isolerförmånga och tom fuktskador - därför använder man plast i hus.

Om man däremot INTe har huset permanent uppvärmt så kan luften på husets insida vara kallare än luft utomhos, som dessutom kan vara fuktig (tex på höst/vår) - då kan man om man HAR plast få problemet att utefukten kondenserar och rinner längs plasten inuti isoleringen.

Gipsskivor har alltså inte med det att göra...

När det gäller plastfärg så är det samma sak . Det är egentligen värre att måla med tät färg om man HAR ett diffusionsskit eftersom man riskerar att spärra in fukten mellan färgen och plasten då - har man inte detta så kan ju fukten långsamt vandra ut ur konstruktionen. Men jag tror inte att färg skapar sådana problem iof...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.