Ska bygga fritidshus 65 kvm som används flitigt året runt.
Har provgrävt för plintar, marken består av HÅRD packad lera i en dal mellan berg(således kan leran inte förflytta sig märkvärt)

Bekanta i Hudiksvall och Sandviken, mycket längre norrut än oss här i Stockholm, säger att man kan ju inte gräva till frostfritt då får man ju gräva halvvägs till Kina. Detta löses genom markisolering bla.

Har fått tag på Cellplats 200 mm tjocklek som skulle räcka att lägga i mark runt hela huset och annan cellplast 100mm att tex lägga under hela huset.
Men vilket djup ska jag lägga mig på?

Har också tänkt dränera under/runt om huset i nivå med plintbotten och använda grus som fyllnad runt plintarna.
Marken är HÅRD packad lera. (Klarar inte ens trycka ner ett armeringsjärn med hjälp av grävskopa)

Nån som kan ge råd på vilket djup man gräver eller nån bok som ger riktigt klart besked??
 
Det finns en bok som heter bygga grund - där sådant här står.

I mitt fall ligger frostfritt djup (södra dalarna) på 180 cm.
Med markisolering så kommer jag ned på halva (dvs 90 cm)
Sedan byggde jag på morän, vilket reducerade frostfritt djup lite yttreligare.

Det jävligaste att bygga på ur tjälsynpunkt ät just lera - där är det lite som du säger: Man får gräva till kina.

Men reduktionsfaktorn med isolering var iaf 50% som jag kommer ihåg det, och då skall man isolera med samam radie som djupet man gräver på - dvs 80cm ned = 80 cm runt omkring plinten

/K
 
Här finns lite information och tips.

och Paroc har ett häfte som heter "Tjäl och frostisolering".

/Ingenjören
 
Tackar!
Äntligen känns det som om det börjar ljusna vid horisonten. "Bygga grund" lånades på bibliotek men gav faktiskt inte så mycket för just plintgrund tyvärr. Var iväg idag igen och lånade en ny sväng böcker.
Och länkarna ovan var ju just sådan info vi behövde
 
bryggtomten skrev:
Tackar!
Äntligen känns det som om det börjar ljusna vid horisonten. "Bygga grund" lånades på bibliotek men gav faktiskt inte så mycket för just plintgrund tyvärr. Var iväg idag igen och lånade en ny sväng böcker.
Och länkarna ovan var ju just sådan info vi behövde
Nej det är mest andra typer av grunder.
Dock finns det lite info om plintgrund, men framförallt en tabell med frostfritt djup på olika ställen samt faktorer för uträkning av detta på olika jordmåner

/K
 
Japp, den är lånad på Biblioteket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.