Hej på er!
Vi byggde hus under 2005 och har nu kommit så långt med "trädgården" att vi kan börja fundera på häck och sånt. På framsidan skulle vi vilja ha en liten häck, bara som en inramning av tomten. Det är inte tänkt som något insynsskydd. Vi har tänkt på buxbom som ju går att hålla låg, men den verkar ju också kräva en del skötsel om man ska få den fin. Vi skulle kunna tänka oss en låg häck som inte behöver klippas men som inte heller sprider ut sig över hela framsidan. Tips tas tacksamt emot!
/tuvalis
 
Hur låg menar ni? Pratar vi halvmeter eller två dm eller...
 
Förlåt, var visst lite otydlig där. Jag menar en häck som är ca en halvmeter hög.
/tuvalis
 
Tuvalis skrev:
På framsidan skulle vi vilja ha en liten häck...
Det är enklast att åka till plantskolan eller butik. Spirea, Potentilla, osv...
 
Ja, det ska jag göra. Ville bara ha lite tips så att jag kan läsa in mig lite innan jag åker dig. Men jag tar och söker lite på nätet
 
Vår granne i knivsta ( uppsala) hade en sådan fin häck av måbär. Vår kompis som är trädgårdsmästare rekommenderade måbär för den är ganska lättskött och växer bra. En granne klippte sin medan en annan lät den växa fritt. Den klippta var dock snyggare...
 
Tack för tipset. Jag sökte lite på nätet och den verkar ju påminna lite om buxbom, men går också att låta bli att klippa. Det kommer att bli svårt att välja, men hoppas att de kan hjälpa mig på plantskolan:)
 
En granne till oss har en avundsvärd lavendelhäck som vi ska försöka efterapa. Den blir inte fullt en halvmeter hög, men tät (släpper inte in ogräs precis), sprider sig inte, är väldoftande och fin året runt (tycker jag). Den bör väl ansas på våren någon gång, men klippas behövs knappast förrän det gått några år och den fyller ut så den börjar bli risig i mitten.
Kan kombineras med en låg marktäckande ros typ "the fairy" som bara blommar och blommar med små rosa bollar, blir romantiskt värre.

Aronia 'Hugin' är en ca halvmeterhög buske som blommar i vitt på våren, får vackra höstfärger och ätliga (om än inte smakliga) bär. Kan klippas men jag tror inte att det är nödvändigt med mer än föryngringsbeskärning.

Annars är ölandstok inte så hög och blommar snällt länge. Den behöver dock viss skötsel eftersom den kan bli risig efter ett tag och bör föryngringsbeskäras årligen.

Praktspirea blir heller inte så hög och blommar i röda, rosa och vita klasar på sensommaren / hösten, men den behöver också klippas då och då för att inte bli risig.

Bara som lite tips att kika efter.
 
Lavendel, det låter ju helt underbart!! Och med rosor...vilken dröm. Tyvärr så skulle det nog även vara en dröm för rådjuren, så rosor får jag nog skippa tyvärr. En högres (svart?) aronia ska vi nog ha som häck som avgränsning ut mot ett kalhygge, kanske en smart idé att fortsätta med en lägre variant mot gatan. Det är spännande och svårt det här med trädgård. Tomten är på 1200 kvadrat och jag börjar redan undra hur jag ska få plats med alla buskar som jag vill ha...men det är ju kärt bekymmer...
 
Om rådjuren har samma smak som kaninerna, så fungerar rosor (till skillnad från det mesta andra som kaninerna lyckligt frossar i och jag har inte hjärta att ta till fula medel för att hålla dom borta - bor under stugan! Rådjur slipper vi oroa oss för pga staket.). Kanske taggarna avskräcker? Nyponen däremot gillar de flesta djur, men det är inte så farligt så länge buskarna får leva.

Visst är det kärt bekymer! Så kul att frossa i växter!
 
Vi har massor med rådjur som kalasar på det mesta men mina ros (och jag har många rosor!) låter dom vara ifred. Så ge inte upp rosorna för rådjurens skull.

Lena
 
Åh, vad avundsjuk jag blir på er som får ha era rosor i fred. De rådjuren som lever i vårt område äääälskar rosenknoppar. Över en natt så renrakar de buskarna på knoppar och så står man där med sina rosendrömmar...Jag ska prova att sätta en new dawn vid huset och hoppas att de inte vågar gå så nära.....
/Tuvalis
 
Tuvalis skrev:
Tack för tipset. Jag sökte lite på nätet och den verkar ju påminna lite om buxbom, men går också att låta bli att klippa. Det kommer att bli svårt att välja, men hoppas att de kan hjälpa mig på plantskolan:)
Kollade måbär vs. buxbom på handelsträdgården och fick till svar att måbär växer betydligt snabbare. Vill man ha den extremt figurklippta häcken är buxbom bättre, men som "vanlig" häck så rekommenderade han måbär.
 
Hemmakatten
Personligen tycker jag inte måbär blir fin som friväxande häck. Den blir ganska hög och efterhand blir den ganska risig. Man måste rensa bort gamla grenar med jämna mellanrum, även om man har en klippt häck. Som klippt häck bör den klippas två gånger varje år annars ser den ovårdad ut (den växer som du skrev ganska snabbt).
 
Bor man som vi i landets norra del så kan jag försäkra dig om att klippning en gång per år kommer att räcka... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.