Vi är lyckliga ägare till ett hus och flyttar in i slutet av april.
Idag är det en oljepanna med 3 kubik tank och årsförbukningen ligger på 28.000 kr i uppvärmning av huset.

Det är ett stenhus på 102 kvm på ett plan och 55 med kvm källare.
Vi bor i sollentuna och kan få indraget fjärrvärme till 50.000 kr och sedan få ett kW pris på 73 öre via Sollentunaenergi.

Jag velar mellan: fjärrvärme, bergvärme eller luft till vatten värmeväxlare (heter det så?)?
Någon som kan hjälpa mig på rätt spår...

mvh
Robban
 
Oavsett vad du väljer av dina alternativ så försök sätta in en schysst kamin nånstans.
Jag tror jag skulle välja luft/vatten, en polare i Eskilstuna har det och han är helnöjd.
Man är inte så "bunden" då.
 
Svårt att säga.
Fjärrvärme är ju bekvämt och pålitligt.
någon typ av värmepump kan ju också vara en bra lösning.
(se upp bara så att det inte i efterhand visar sig att du tex borde bytt radiatorer för att få värmepumpen att gå med bra ekonomi)
Kan pellets vara ett alternativ?
Då är man ioförsig bunden till pelletsleverantörernas priser och det blir ju lite jobb med sotning mm.

Kan du tänka dig att engagera dig i driften eller vill du ha det bekvämt och inte behöva bry dig?

Utan att veta mer så tycker jag att fjärrvärmen borde bli ett smärtfritt alternativ (men kanske inte billigast?)
 
Hur stort är behovet i kWh?
Börja med att ta reda på detta och jämför sedan investeringskostnad mot besparing. Glöm inte även att titta på livslängd på din investering. Kompressorn i värmepumpar har begränsad livslängd, 12-15 år?.
Fördelen för dig är att du har vattenburet system vilket ger goda möjligheter att välja.
Kamin skall du bara skaffa om du har god tillgång till ved och har lust att lägga mycket tid.
Har du mycket mark som är lätt att gräva i skall du sätta markvärme.
Nästa steg är luft/vatten eller bergvärme.
Fjärrvärme gillar jag av miljömässiga skäl + att det är driftsäkert. 50 000 är dock rätt mycket och även om du får billig kWh-kostnad behöver du fler kWh/år än med värmepump vilket gör att det kanske tar ut sig. Sen får du ju även tänka utrymme - behöver du ytan är fjärrvärme inte skrymmande. För att få ner energiförbrukningen kan då komplettera med en luft/luft vilket är en billig investering.

Att välja värmelösning är som att doktorera!
 
Vi kan ju räkna lite....

28.000kr låter som c:a 2,5m3 eldningsolja per år. Det motsvarar ungefär 25.000kWh. Ditt pris är 1,12kr/kWh. Om du inte gör något och priset inte ändras kommer du på 20 år att betala 560.000kr i uppvärmningskostnader.

Fjärrvärme ger dig en besparing på 9750kr/år. Din installation betalar sig således på ungefär sex år. På 20 år kommer du att få betala ungefär 415.000kr vid oförändrat pris på fjärrvärmen för din uppvärmning.

En bergvärmepump med borrning av hål kostar c:a 200.000kr att sätta in. Den ger med dagens elpriser ett pris per kWh värme om 35 öre. På 20 år (efter det är det dags att byta pump), kommer då din kostnad för uppvärmning att vara 375.000kr. Till det får man lägga lite tillskott när pumpen troligen inte räcker till under de kallaste vinterdagarna. Det blir ungefär samma pris som fjärrvärme, kanske lite mer eftersom det skall till en högre kapitalkostnad där.

Vinsten med bergvärme får du som först nästa tjugoårsperiod då "bara" pumpen kostar, men hålen redan finns.

Luftpumpar är billigare att installera, (vi paratar 50-75.000kr) men man har ganska dåligt utbyte av dem när det är som kallast. Det gör att det blir rätt mycket tillskott. Kan man komplettera med en kamin de kallaste dagarna är det ändå kanske det bästa alternativet.

En kamin kan naturligtvis också göra bergvärmen lite mer attraktiv prismässigt, men det är ju detta med jobbet att skaffa ved och verkligen elda när det behövs.

Sedan beror det som sagt på hur ditt system ser ut idag, och vad det klarar av. En bra idé kan vara att kolla lite med grannarna om husen är liknande och höra vad de har valt, och hur det fungerar.
 
Inte håller väl en genomsnittlig kompressor i 20 år (förutom i reklamen)? Det låter lite väl optimistiskt!

Sätter man in en luft/luft för 20 000 som sparar 7000kWh/år har man snabbt förbättrat läget.
 
Ett stort tack för alla bra svar, särkilt Swetrots räkneexempel.
Jag har funderat på pellets men om sanningen ska fram så är jag nog för bekväm för att elda pellets.
Vår plan är att bo i 5-10 år i det här huset, tror ni att vi har tillbaka pengarna för en bergvärmepump vid en försäljning?

mvh
Robban
 
robbanson skrev:
Vår plan är att bo i 5-10 år i det här huset, tror ni att vi har tillbaka pengarna för en bergvärmepump vid en försäljning?

mvh
Robban
Jag tror inte det, ur den synvinkeln är det nog bättre att lägga pengarna på nya tapeter och gardiner samt lite homestyling. Det lilla jag pratat med mäklare är sådant mycket viktigare ur "affärsbenägenhetssynpunkt" än uppvärmningssystemets skick.
Om horisonten vore 5-10 år skulle jag välja pellets, men eftersom du inte vill ha det så skulle jag ta fjärrvärmen.
Kaminen jag nämnde är förstås för att kunna stöda på med under riktigt kalla dagar, som ju inte är många.
En mysbrasa ibland är ju inte heller fel.
 
bax skrev:
En mysbrasa ibland är ju inte heller fel.
helt rätt, vi har en fin öppen spis så det kommer att bli ganska mycket mysbrasor!
 
En öppen spis är mysig men den värmer tyvärr inte så mycket eftersom den drar ut den varma inneluften. En insats eller kamin är bättre för uppvärmning.
Jag tror luft/luft värmepump är mest ekonomiskt.
Fjärrvärme mest bekvämt.
Bergvärme ganska ekonomiskt och bekvämt.
Oavsett så gör du rätt i att byta system, oljeeldning verkar ju helt galet.
 
Staffans2000
Glöm ej att "gamla" hus som är konstruerade för att eldas med olja etc. kommer att få försämmrad vetilation, kallare källare och högre luftfuktighet ( speciellt i källaren ) pga. att murstocken ej längre är varm.
Den aspekten bör även tagas med i kalkylen innan pellerts uteslutes
 
Ja, hur vanligt är det egentligen med ventilationsbekymmer efter att olje/pelletspanna kasserats ? Jag tycker ändå det är förhållandevis sällan som folk är missnöjda med ventilationen ? Ett växande problem kanske ? Någon som har koll ?
 
kungkokos skrev:
Inte håller väl en genomsnittlig kompressor i 20 år (förutom i reklamen)? Det låter lite väl optimistiskt!

Sätter man in en luft/luft för 20 000 som sparar 7000kWh/år har man snabbt förbättrat läget.
Den IVT bergbvärmepump som jag har, har tuffat och gått i 15 år, året runt. Sedan finns det säkert de som havererat efter 12 år, och de som håller i 25 år, precis som det är med kylskåp och liknande. En pump kostar runt 50.000kr. Håller den i 20 år är det en kalkylkostnad på 2.500kr/år, håller den i 15 år är motsvarande kostnad 3.300kr. Det är 75kr i månaden vi pratar, eller nästan felräkningspengar.

Det finns även andra felräkningspengar som är svåra att kalkylera som en liten grundårsavgift på fjärrvärmen, sotningskostnader vid pelletseldning, faktureringsavgifter, högre säkringsavgift om man har något eldrivet istället för fjärrvärme/pellets etc. Man kan fördjupa sina kalkyler ordentligt, men det är svårt att i ett långt tidsperspektiv hitta en helt rätt "sanning".
 
jonand skrev:
Ja, hur vanligt är det egentligen med ventilationsbekymmer efter att olje/pelletspanna kasserats ? Jag tycker ändå det är förhållandevis sällan som folk är missnöjda med ventilationen ? Ett växande problem kanske ? Någon som har koll ?
Det problem som man hör talas om, eller läser om, mest är inte främst försämrad ventilation utan fuktskador på vinden p.g.a. vesäntligt lägre snitt temperatur med en kall skorsten istället för en varm. Ventilationen i källaren är lätt att fixa till med en fläkt i toppen av skorstenen som håller draget uppe, men den lägre temperaturen i muren är det värre med.
 
Jag skulle tveklöst valt Fjärrvärme om det finns i närheten till en rimlig installationskostnad.

Fjärrvärme kommer aldrig att vara billigast men inte heller dyrast men absolut bekvämast och helt problemfritt samt miljövänligt (förhoppningsvis, beror på vad färrvärmebolaget eldar).
Ev. problem med ventilation får man lösa med fläktar el dyl.

Pellets är helt klart ett alternativ men är man inte sugen på en viss arbetsinsats så faller det bort, jag vet att nya pannor är otroligt bra och med pelletsförråd kan det bli nästintill underhållsfritt, MEN man måste titta till anläggningen ibland och sota och aska och pellets dammar och skräpar och komma ihåg att beställa pellets och få en FET räkning då de levererat. Men det blir säkert lite billigare :)

Nej jag tror fjärrvärmen blir helt bekymmersfri och bra om än inte billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.