Hej!
Ny här och erkänner att jag inte är den mest kunnige när det gäller hus. Har nyss köpt ett ändå och undrar lite om vår källares väggar. (Huset byggt 1982)
1) Vad innebär detsom står i rubriken? Beskriv gärna hur väggen är uppbyggd från det innersta till det ttersta.

2) Har fått höra att man ska undvika organiskt meterial i källare och undrar vad som är lämplig åtgärd för att minska fuktrisken i väggarna.

3) Vad kostar en sådan förändring i runda slängar.

Kanske dumma frågor men vad ska man göra om man inte vet...

Tack på förhand.
 
1.) Svårt att veta exakt vilka material som har använts utan att börja borra/bryta upp väggen!

2.) Är det väggar under mark så skall den vara väldränerad samt isolerad på UT-sidan. Ev. reglar på insidan bör/skall vara plåtreglar - aldrig invändig isolering under mark!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2

3.) Hur långt är ett snöre ::) Hur många rum samt vilka åtgärder vill du göra?

Finns inga dumma frågor - bara ev. dumma svar ;)
 
Källaren är på ca 85 kvadratmeter. Målet är att göra samtliga ytterväggar så fuktsäkra så möjligt. Jag antar att det är trä reglar i väggarna. Som jag uppfattar dig är det enda alternativet att ta bort den invändiga isoleringen, gräva upp utanför källarväggarna och isolera där, sätta in plåtreglade väggar. Ett väldigt stort och dyrt projekt känns det som?
 
Jo, det låter vettigt MEN är det panik just nu? Finns det konstaterade fukt/mögel problem idag? Skall ni bo/sova i källaren just nu?

Det behöver inte uppstå problem bara för att felaktiga material har använts. Det beror mycket på de yttre förutsättningarna samt hur utrymmet används.

När man precis har köpt hus är det vanligtvis väldigt mycket man vill göra på en gång! Kanske läge att bo in sig en stund, analysera/prioritera/budgetera vad som verkligen behöver göras nu och på sikt...
 
det är ingen bra idee att starta motorsågen och gå lös på hus och trädgård under det första året ;). Jag brukar börja med att måla om tak och väggar - det kostar inte så mycket om det blir fel ;).
Du har fått ett mycket bra råd från ByggaNytt - följ det :)
gaia
 
Bo definitivt ett år först och lär er huset. Vad är bra ,vad funkar, vad funkar mindre bra.

Dessutom får ni koll på hur ekonomin verkligen blev. När dessa bitar är klara så kan ni börja fundera på ev ändringar. Min kloke far brukar hävda att man först funderar ett år, sen ångrar man sig ett år och sen bygger man,,,,
 
mats_o skrev:
Dessutom får ni koll på hur ekonomin verkligen blev. När dessa bitar är klara så kan ni börja fundera på ev ändringar. Min kloke far brukar hävda att man först funderar ett år, sen ångrar man sig ett år och sen bygger man,,,,
Fast det vanligaste är kanske:
Först bygger man ett år, sedan ångrar man sig ett år och sedan säljer man :)
 
Jo, såklart har du rätt. Hade inte funderat på att göra det direkt eftersom inga problem finns än. I framtiden är det dock tänkt att något sovrum ska ligga i källlaren så jag tänkte höra mig för lite vad som gäller.
 
Styx: det var där klokheten kom in. Det är mycket enklare att ångra sig på en blyertsritning ;) Sen mår budgeten mycket bättre också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.