Jag funderar på att bygga en egen köksö - ej med diskbänk eller spis utan mer liknande bardisk med skåp under. Se planritning för mått. Får jag in detta i köket. Med tanke på att man ska kunna sitta o fika eller äta frukost så bör ju skivan sticka ut - hur mycket då. Vilken höjd ska man bygga i?

Ritning önskas - hade tänkt mig ikea-skåpar som bas.
 
Provar få med ritningen igen!
 
  • kk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ska det till en förhållandevis smal/grund köksö för att du ska kunna transportera dig runt den, samt även behålla en någorlunda fri passage från köksdörren.

Eg. tycker jag nog att måtten är i knappaste laget, spec. om man förväntar sig att mer än två ska kunna sitta och fika/äta vid denna bardisk.

Men mitt förslag är att du lägger ön med längden i samma riktning som från köksdörren och framåt.
Använd dig av en bänkskåpstomme med 60 cm. djup som då får utgöra djupet plus den utstickande skivan mot K/F på ca. 30 cm. alltså ett djup av ca. 90 cm. placera bänkskåpen ca. 110 cm. från skåpraden med diskbänk, mindre mellanrum än det blir väldigt opraktiskt, helst skulle du haft ytterligare 10-20 cm. mellan de två skåpraderna, men då hamnar skivan samt stolar väl långt ut i öppningen för köksdörren.
Ett alternativ är att använda sig av väggskåp med 35-40 cm. djup, då vinner du lite på djupmåttet (sett från diskbänken), men å' andra sidan blir det lite mer opraktiska skåp som inte duger till lika mycket som bänkskåp med fullutdragslådor. Hur lång du sedan vill ha ön/bänken är ju en smaksak, men du bör ha åtminstone 110 cm. mellan häll och öns kortsida så det är bara att mixa ihop skåpstommar med, för Dig, passande mått.
Bardiskhöjden bör vara 90 cm. som övriga köksbänkar, ffa. för att det ska vara praktiskt att använda som extra arbetsyta, men även för att inte dela av köket onödigt mycket.

mvh/christina.

*EDIT* Förlåt..., 'Höjd på köksön' borde jag kanske ha skrivit istf. 'bardisk', det senare uttrycket ger kanske mer intryck av 'stå/häng', 90 cm. är hursom den höjd jag rekommenderar, till den väljer man, den aningen lägre varianten av barstol med sitthöjd på 65 cm. :)
 
byggimpert skrev:
Eg. tycker jag nog att måtten är i knappaste laget,

mvh/christina.
Måtten är lite osymmetriska. Har själv byggt köksö, som en "bar". Det finns några heliga mått.

Mått till övriga skåp,kyl mm. Går ej under 1,20 (du kan tulla på detta lite grann som ovan skrev ner till 1,10)

90 cm höjd får du med skåpstomme, och blir då som ett bord eller bänk, men med de höga väggskåpen så får du ca 1,20. 1, 20 -1,25 är ett mått för bar, dvs du får då bar känsla, och stolar finns att köpa för detta (även på IKEA). Djupmåttet för skivan under för att få plats med stolar behöver du ca 30 cm.

När du då har ett så pass stort djup, bör du fasa hörnerna 45 grader, eller runda dem, det gör det mer praktiskt.

Min köksö har jag i två nivåer, 90 cm och 120 cm. Nivån med 90 cm har jag spis, samt som avställningsyta. Nivån som är 120 cm, används som frukostplats, skänk vid bjudningar, "soft"ställe mm mm.

Det smartaste jag gjorde var att ha elutag i köksön, vilket är skönt och praktiskt för t ex rosta bröd, koka vatten för te, kaffekokare mm mm..

En köksö är mycket utrymmeskrävande, men för mig vägde fördelarna klart över nackdelarna.
 
Jag byggde en köksö på hjul av ikeastommar och bänkskivor. Jag köpte två styck bänkskivor i trä 126 cm långa satte hjul på den ena och ställde skåpen ett 50 och ett 60 skåp uppepå, satte sedan täcksidor på sidorna, på ena sidan med mellanrum vilket blev en bra brickförvaring ovanpå detta den andra bänkskivan. Har sedan kompletterat med en barskiva och barskivefästen från IKEA. Jag är jättenöjd med köksön, det fungerar mycket bra, och den är lagom stor.
 
byggimpert skrev:
*EDIT* Förlåt..., 'Höjd på köksön' borde jag kanske ha skrivit istf. 'bardisk', det senare uttrycket ger kanske mer intryck av 'stå/häng', 90 cm. är hursom den höjd jag rekommenderar, till den väljer man, den aningen lägre varianten av barstol med sitthöjd på 65 cm. :)
Du är lite äldre va ;D ;)
Personligen gillar jag "bardisk" stuket, eftersom det blir både sittplats, stå,/häng mm dvs som en liten "mötesplats"
 
Badger skrev:
[quote author=byggimpert link=1131825122/0#2 date=1131910225]
*EDIT* Förlåt..., 'Höjd på köksön' borde jag kanske ha skrivit istf. 'bardisk', det senare uttrycket ger kanske mer intryck av 'stå/häng', 90 cm. är hursom den höjd jag rekommenderar, till den väljer man, den aningen lägre varianten av barstol med sitthöjd på 65 cm. :)
Du är lite äldre va ;D ;)
Personligen gillar jag "bardisk" stuket, eftersom det blir både sittplats, stå,/häng mm dvs som en liten "mötesplats"[/quote]

Om du kikar i min profil så ser du hur gammal jag är......., min ålder (vill jag inbilla mig iaf.) har inget att göra med det faktum att jag personligen rekommenderar 90 cm. höjd i just det här köket, snarare det faktum att köket med en högre bardisk blir för uppdelat i en pytteliten arbetsdel och ett gångstråk (förbi K/F) med den höga bardisken.

Men det är ju en smaksak förstås och det finns knappast något 'rätt' eller 'fel' i det här sammanhanget.
Även jag gillar 'bardiskstuket', men alla bardiskar har inte samma höjd, det kommer även du att inse när du hunnit med att, som jag, prova några fler ;)

MVH//Christina.

 
byggimpert skrev:
snarare det faktum att köket med en högre bardisk blir för uppdelat i en pytteliten arbetsdel och ett gångstråk (förbi K/F) med den höga bardisken.

Men det är ju en smaksak förstås och det finns knappast något 'rätt' eller 'fel' i det här sammanhanget.
Även jag gillar 'bardiskstuket', men alla bardiskar har inte samma höjd, det kommer även du att inse när du hunnit med att, som jag, prova några fler ;)

MVH//Christina.
Det beror på syftet med köksön ang. höjden och designen. Skall det vara arbetsplats el. mötesplats el. frukostplats el. avställningsplats el. bakplats etc etc. Men det skulle även funka med kombination i detta fall, där man då höjer med distans el. dylikt ej då skåp.

Att du har stor erfarenhet av bar"diskar", vågar jag inte kommentera. Skämten "poppar" upp i mitt huvud, men vågar inte skriva..........



 
Kanske lugnast så.... *suck*
 
Skall man räkna det rekommenderade avståndet (120 cm) från skivan eller bänkstommen om man har överhäng?
 
kindvall skrev:
Skall man räkna det rekommenderade avståndet (120 cm) från skivan eller bänkstommen om man har överhäng?
Från skivan. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.