Om man inte vill att en kontaktor eller relä ska stå och dra ström kan man ju alltid använda bistabila relän eller impulsreläer.
 
mycke_nu skrev:
Borde man i så fall inte stänga av Smart-House prylarna oxo. Vad är det som säger att inte dom skulle fatta eld? :rolleyes:
Det är lika stor risk att smart-house prylarna börjar brinna som att strömbrytarna skulle börja brinna...

Självklart uppfyller prylarna rådande normer för installationsmaterial.
 
robhol skrev:
Om man inte vill att en kontaktor eller relä ska stå och dra ström kan man ju alltid använda bistabila relän eller impulsreläer.
En billigt sätt att fixa detta är en extra jordfelsbrytare! Det är lätt att koppla en knapp vid dörren för att stänga av, men man måste tyvärr gå till JFB'n för att slå på strömmen igen....

/Hasse
 
Fredde_ols skrev:
Det är lika stor risk att smart-house prylarna börjar brinna som att strömbrytarna skulle börja brinna...

Självklart uppfyller prylarna rådande normer för installationsmaterial.
Så du menar att elektroniken i Smart House prylarna är mindre eldfängd och dito benägen än elektroniken i digitalboxen? :rolleyes: Nu handlar det väl i alla fall om önsketänkande.

När det sedan gäller stand-by funktionen så skulle jag vilja hävda att under uppvärmningssäsongen är kostnaden minimal, man tillgodogör ju sig värmen från prylarna. Under resten av året föreligger vinsten bara under den tid man är borta från huset, säg max 50% av tiden.

Om man då har 50W i stdby förbrukning så blir årsbesparingen 0.05 kW x 24h/dag x 365 dagar x 25% = 110 kWh. Om installationen kostar 2000 så tar den 20 år att räkna hem.

Nu kan ju detta vara ett väldigt lågt pris för att göra Matte lycklig :), men speciellt ekonomiskt är det inte.
 
Mycke: Dels är 50W standby ganska lite i en villa med några invånare, dels så vill de flesta värma upp sitt hus med något billigare än direktverkande el.

Jag har sett hus som haft 2-300W i konstant standbybelastning, kyl & frys oräknade. Det är främst datautrstning som gör att det tickar iväg. Har man köpt billigt kinesiskt dataskrot med stora tunga nätadaptrar så kan de dra 5-10W i standbyläge. I sådana hus är det en stor besparing att försöka stänga av centralt.

Där jag bor går jag alltid en runda innan sängdags och kollar att mina gerenuttag med brytare verkligen är avstängda till vår hemelektronik. Och det är en väldig massa saker som står och går: 2 datorer med skrivare, högtalare, skanner, laddare till den trådlösa musen och bildskrämar. TV-apparaten med DVD, VHS, antennförstärkare och digitalbox. Ett par laddare till mobiltelefonerna, digitalkamera och videokamera sitter i ibland. Vi har tre trådlösa telefoner, ADSL-modem, router och trådlös accesspunkt (slavsändare) som också är på. Sedan står mikron, spisen, tvättmaskinen och diskmaskinen och lyser glatt i nattmörkret med sina displayer.

På ren svenska så blir det en oherrans massa el som bara försvinner utan någon som helst nytta, och jag är övertygad om att det är en stor besparing för de allra flesta att försöka göra något åt det.
 
Swetrot skrev:
Mycke: Dels är 50W standby ganska lite i en villa med några invånare, dels så vill de flesta värma upp sitt hus med något billigare än direktverkande el.

Jag har sett hus som haft 2-300W i konstant standbybelastning, kyl & frys oräknade. Det är främst datautrstning som gör att det tickar iväg. Har man köpt billigt kinesiskt dataskrot med stora tunga nätadaptrar så kan de dra 5-10W i standbyläge. I sådana hus är det en stor besparing att försöka stänga av centralt.

Där jag bor går jag alltid en runda innan sängdags och kollar att mina gerenuttag med brytare verkligen är avstängda till vår hemelektronik. Och det är en väldig massa saker som står och går: 2 datorer med skrivare, högtalare, skanner, laddare till den trådlösa musen och bildskrämar. TV-apparaten med DVD, VHS, antennförstärkare och digitalbox. Ett par laddare till mobiltelefonerna, digitalkamera och videokamera sitter i ibland. Vi har tre trådlösa telefoner, ADSL-modem, router och trådlös accesspunkt (slavsändare) som också är på. Sedan står mikron, spisen, tvättmaskinen och diskmaskinen och lyser glatt i nattmörkret med sina displayer.

På ren svenska så blir det en oherrans massa el som bara försvinner utan någon som helst nytta, och jag är övertygad om att det är en stor besparing för de allra flesta att försöka göra något åt det.
OK, alla har väl olika prylar, men jag har det här:

4 Datorer som står på dygnet runt, hela året.
Två gamla Frysar
Ett nytt, ett gammalt Kylskåp
TV, DVD, Satellit recorder
3x trådlösa telefoner (3 x0.9W i AKTIVT läge)
5x mobiler (5 x 1.5W i AKTIVT läge)
Router, accesspunkt (15 W)
Elvarmvattenberedare (5 personer som duschar varav 3 tonåringar)
Vattenpump till egen brunn
Tvättmaskin, torktumlare osv
7 laddare till mina elverktyg
2 STORA spartransformatorer
Massor med belysningspunkter

Trots detta är sommarförbrukningen endast ca 30 kWh/dygn. Av detta är jag övertygad om att datorerna står för 10 kWh, Varmvattnet för 10 kWh och kylfrys för ca 4. De 6 kWh som blir kvar ska räcka till matlagning och belysning (300 kvm hus).

Kanske blir det någon kWh för standby prylar, om man inte räknar datorerna, och det gör jag inte eftersom det är ett aktivt val att ha dem igång 24/7.

Vi eldar med ved och har en värmepump, så visst är någon kWh elvärme från stdby-prylarna något ineffektivt, men man får inte bli hysterisk för att det går en 50-öring extra per dygn och göra elinstallationer för tusentals kronor.

Standby-funktionerna finns där för att göra användningen bekvämare (TVn startar snabbt, satellitboxen HAR spelat in, telefonerna ÄR laddade när dom behövs etc.) Att först köpa fina produkter som är konstruerade för att ge en bra funktion och sedan stänga av dem är föga optimalt.

Vill jag spara samma pengar så kan göra det någon annanstans, tex genom att minska min bilkörning med 200 meter per dag, något som dessutom ger BETYDLIGT högre miljöeffekt än att spara på el från vatten och kärnkraft.

Min poäng är alltså att standby-debatten är grovt överdriven och vill man spara miljö och pengar så skall man i första hand räkna korrekt, i andra hand köpa energisnåla produkter (lågenergilampor är tex en otrolig besparing, inte minst pga livslängden), och först i sista hand sätta in trefaskontaktorer för att bryta strömmen i huset.

Detta är nu min övertygelse och mitt val att leva baserat på min villkor. Det är inte menat som pekpinnar åt dem som har en annan situation eller övertygelse. :)
 
Constructum Domus skrev:
Här kanske är den mest viktiga kommenaren i denna tråden!

Jag har också en fru som alltid undrar om hon har stängt av strykjärn, spis, locktång etc.

Efter att jag fixade till så hon kunde stänga av allt på en gång med en knapp så undrar hon givetvis om hon stängde av med den nya knappen.

Nej, innan du lägger ner en massa pengar på att styra med en knapp så tänk till och diskutera hemma vad det ni igentligen behöver göra.......
Ett RFID system är vad som behövs här ser jag. Tryck in ett RFID chip i nackskinnet på tanten och skaffa nödvändig utrustning som känner av om hon är hemma, koppla detta till kontaktorn. På köpet får du en funktion som ser om hon är på drift ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.