Nabukko/Nabucko eller hur det nu stavas. Är det någon som har erfarenhet av detta.

Lättskött/Svårskött, skinnkänsla? etc.
 
Jag gissar att det är nubuck du menar ;) det är en mockaimitation, tittade faktiskt på en till omklädning av en fotpall för inte så länge sedan och den var jättefin och fanns i en massa superläckra färger, var faktiskt riktig mockakänsla över den :D
Men det är väl som med det mesta, kvalitén är till viss del avhängig priset ;)

MVH/Christina

PS: Jag är inte riktigt säker men jag tror att det gick att vattentvätta :-/ iaf. gick det helt säkert att kemtvätta/DS.
 
Är inte nubuck skinn som är slipat på själva skinnsidan (dvs inte mockasidan)?
 
sollentuna skrev:
Är inte nubuck skinn som är slipat på själva skinnsidan (dvs inte mockasidan)?
Jag uttryckte mig verkligen slarvigt när jag i all hast på jobbet skrev ovanstående, för det första så så är ju äkta nubuck som sådan ingen imitation utan en skinnprodukt det är ju bara om det är konstläder/tyg som det blir en imitation ::) men iom. att tråden handlade om konstläder så blev formuleringen som den blev.
Sen har du helt rätt i att äkta nubuck är slipat narvläder som ju ger en helt matt, mjuk känsla/utseende medans mocka är huden beredd från köttsidan sas.
Men mig veterligen så kallas nubuck (i dagligt tal) oftast "slipad mocka" vilket väl eg. inte är helt korrekt då beredningen i de två fallen sker från varsin sida av huden men antagligen är anledningen att nubuck ju mer liknar mocka än skinn till utseende och känsla.
Sen är ju nubuck oftast betydligt hållbarare än mocka ffa. än sk. spaltmocka just pga. att man använder olika skikt av läderhuden.
Fast när det gäller konstläder så spelar ju allt detta ingen teater egentligen ;)

MVH/Christina.
 
Nej det är nabukko jag menar. Det är ett konstskinn och det sitter på soffor som säljs på.

http://www.brorpehrssonsmobler.se

Är det de som uttrycker sig fel ???
 
gusper skrev:
Är det de som uttrycker sig fel ???
Kanske/kanske inte, fast jag har aldrig hört talas om något som heter så, men troligtvis finns det väl om de skriver så, men jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara för något.

Om du ringer och frågar så kan du väl lägga ut en liten blänkare om vad det är för nåt här på tråden, så får man lära sig nåt nytt :D

MVH/Christina.
 
Det slog mig plötsligt, hur ser det där "nabucko" ut egentligen ???

Kan det vara så att de kallar det något som liknar ordet nubuck för att man ska associera till den äkta varan och iom. det få en hint om vilken typ av konstläder det rör sig om, eller............... det kanske var en långsökt idé :-/

/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.