I år är det dags att sätta upp altanen på fritidshuset och då hopar sig frågetecknen...

Den ursprungliga tanken var att altanen skulle placeras på plintar samt fästas in i husets syll. Eftersom marklutningen var lite högre än vi hade räknat med, vill vi sänka altanhöjden så att altantaket hamnar i linje med fasadbrädornas nedre kortända. Då finns det inte längre ngn möjlighet att fästa in en bärlina en husets syll, så vad göra...

Min tanke var att fästa bärlinan i husets plintar (resten av altanen vilar fortfarande på sina egna plintar), men hur gör man det på bästa sätt utan att plintarna skadas?

Kemankare har jag hört talas om, skulle det vara en bra lösning och hur funkar det?
 
Du borde kunna skruva en regel i sockeln (under fasaden) istället. Köp betongankare för fransk skruv och dra in två franska skruvar per halvmeter regel så ska det hålla. Helst ska regeln täckas med ett bläck som tätas med silikon el dyl för att skydda den från regnet som kommer att rinna längs fasaden.

Jag kan rekommendera den här boken: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151848090
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.