Vi skall nu ta tag i målning av uthuset som ligger väldigt tätt inpå boningshuset, bara 6-7 meter från bostadshusgaveln. Det har nu bara spår av väldigt tunn avflagnad vit färg, vet inte vad det är - ett gammalt lager "plastgrund"?? Nåväl det ser inte så svårt ut att skrapa trärent i alla fall!
Portarna till uthuset är målade med röd slamfärg.
Nu till frågan: Vad blir bäst/snyggast, att måla uthuset i traditionell röd slamfärg, eller fortsätta med den cremevit/gula linoljefärgen som boningshuset har (med tanke på att de ligger så tätt)? Jag vet att man inte kan måla över slamfärg så isåfall får vi bygga nya dörrar/port om vi väljer linoljefärgen. Båda taken har lertegel och är "brutna".
Uthuset har ett 6-luftsfönster på var gavels övervåning. Huset ligger i lantbruksmiljö och är byggt 1929.
Hur skulle ni tänkt och gjort? Är det helt självklart med röd slamfärg?

/Anna
 
min uppfattning är att ligger huset i villakvarter elelr stadsmiljö så är det inte självklart med röd slamfärg, då kan det vara bättre att välja samma färg som på huset. det kan oxå passa med slamfärg men det beror på omgivning och typ av hus7gårdsbild.

Men ligger det som i ditt fall i lantbruksmiljö då tycker jag det ska vara röd slamfärg oavsett om det ligger nära huset eller inte. Eftersom det rör sig om ett äldre hus tror jag det passar bättre men det är svårt att svara annat än generellt när man inte sett husen och dess omgivning.
 
Tycker det beror på vilken "status" uthuset har. Enklare eller grovt tillyxad byggnad ger slamfärg. En finare mer påkostad byggnad betyder att också en finare färg ska användas.
 
Hej Sophie!

Tack för ditt svar! Nu TROR jag att jag fått med ett kort på huset och uthuset i detta svaret, och du har nog rätt att det blir bäst med slamfärg.
Men jag har sett, iofs nybyggda uthus ( i gammal uthus-stil, inte garage eller "lillstuga" som var målade i samma färg som boningshuset och det såg så snyggt "samlat" ut om du förstår vad jag menar!?

/Anna
 
  • DSC_0219 [640x480] [640x480].JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök tänka bort det blåa provisoriska taket ;) Det har ändå ett ganska fint fönster på gaveln (som inte syns på kortet typiskt nog...)
/Anna
 
Men nu hittade jag ett bättre kort som visar gaveln!
På uthusets nedervåning på gaveln som visas på kortet hade vi tänkt sätta in ett par fönster och göra ett ljust kallförråd/snickarverkstad.
Är det någon som röstar för gul/vit linoljefärg nu då?
 
  • DSC_0222 [640x480].JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, som jag tycker att det ser ut så skulle det bli fint med samma färg som huset då det också verkar ha lika brutet tak och är lite likt det stora huset. Det ser ju inte ut som en ladugårdslänga precis. Och än mer likt stora huset blir det med fler fönster. Tror att det blir en fin liten gårdsbild på det sättet. I detta fall och med tanke på att huset är så pass litet skulle det se fel ut ( i mitt tycke) med uthus-ladugård-röd--slamfärg. Jag skulle välja att ha fönsterfärgerna lika men kanske en annan färg på uthusdörren, för att det inte ska bli alltför likt. Lycka till!
 
Jag håller på samma fasadfärg som huset, det ser ju ut att vara byggt som en minikopia, vilket ofta var vanligt, och då var också färgsättningen den samma.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.