Bakgrund: Tak med takplåt trp 20, som har liten lutning. I våras frös vatten längst ut och orsakade läckage över längsgående skarv mellan plåtarna.

Tänkte lösa problemet med ngn typ av tätband samt sammanfogning av plåtarna med plåtskruv. Var hittar jag sådan tätning?
 
den finns att köpa på alla byggshoppar. kommer dock att se kostigt ut att ha en sådan mitt på taket.
tillägas bör att den som lagt plåten har lagt den fel iom att överlappet verkar vara alldeles för snålt tilltaget.
 
Nä, nu missförstod du nog....

Inte skarv tvärsöver utan längsmed plåtens korrugering.

Det finns mycket att säga om detta, bl a att taket skulle haft mer lutning eller annan takbeklädnad eller att överlappet mellan plåtarna hade varit fler korrugeringar etc. Men nu är det som det är och ngt måste göras.
 
Kan tala för vad jag fick veta av plåtslagare och försäkringsbolag innan jag beställde plåtjobbet.:
- Tak under 4° lutning SKALL ha helsvetsade skarvar. Falsad och dubbelfalsat är inte tillåtet...om man vill ha en försäkring mot fuktskador, vill säga. Helsvetsat innebär i princip alltid syrafast rostfritt eller hård koppar i sällsynta fall.
Plåtslagaren (som jag känner) sa att han i och för sig KAN göra en dubbelfalsad skarv som håller tätt, men det har hänt att dessa läcker,, framför allt när smältvatten blir stående mot en snövall.
 
Vet inte men borde inte asflatmassa eller silicon vara rätt bra att täta med mellan plåtarna
 
när stilla stående vatten ligger mot skarvar så är risken att det finns den minsta glipa stor som det träner in i ,sedan när det fryser så blir glipan större å större tillslut läcka.
om jag nu inte har missuppfattat problemet
tyvärr inget svar till trådskaparen dock
 
Om jag fattat rätt nu så menar du skarvarna från fot till nock? Där finns isåfall ingen tätning utan man brukar skruva med överlappskruv 4,8x25mm.
Något annat har jag aldrig sett eller hört talas om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.