jonand skrev:
Ok, den var helt överisad. Var den inte trasig då ?
Nej, inte när den väl tinat upp i mildare väder. Problemet är som sagt att avisningen inte räcker till när det blir under 16 grader inomhus.
 
Det måste väl ändå vara värmepumpsberoende om avisningen lyckas vid under 16 grader. I de pumpar som är gjorda för underhållsvärme skulle man tex kunna ha ett litet värmeelement som underlättar avisningen. Jag vet inte hur dom har löst frågan men det skulle förvåna mig om det kommer som en överraskningen för konstruktörerna.
 
jonand skrev:
Det måste väl ändå vara värmepumpsberoende om avisningen lyckas vid under 16 grader. I de pumpar som är gjorda för underhållsvärme skulle man tex kunna ha ett litet värmeelement som underlättar avisningen. Jag vet inte hur dom har löst frågan men det skulle förvåna mig om det kommer som en överraskningen för konstruktörerna.
Det man får ha i åtanke är att de flesta luft/luft pumpar huvudsakligen är konstruerade för luftkonditonering i varmare klimat. Att använda dem för uppvärmning är ovanligt och kallas utomlands för "reverse cycle", dvs att man kör baklänges.

Vår sätt att använda värmepumpar för underhållsvärme är därmed tämligen unikt, och inget som jag tror japanska konstruktörer tänker på i första hand.

När det gäller själva avfrostningen fungerar den så att pumpen körs i en form av luftkonditioneringsmod, vanligen med innefläkten på lågvarv. Värme tas då från huset och skickas ut för att tina den yttre radiatorn. Är det då för kallt i huset räcker detta helt enkelt inte till för att smälta isbeläggningen under ogynnsamma väderleksförhållanden.
 
mycke_nu skrev:
Det man får ha i åtanke är att de flesta luft/luft pumpar huvudsakligen är konstruerade för luftkonditonering i varmare klimat. Att använda dem för uppvärmning är ovanligt och kallas utomlands för "reverse cycle", dvs att man kör baklänges.

Vår sätt att använda värmepumpar för underhållsvärme är därmed tämligen unikt, och inget som jag tror japanska konstruktörer tänker på i första hand.

När det gäller själva avfrostningen fungerar den så att pumpen körs i en form av luftkonditioneringsmod, vanligen med innefläkten på lågvarv. Värme tas då från huset och skickas ut för att tina den yttre radiatorn. Är det då för kallt i huset räcker detta helt enkelt inte till för att smälta isbeläggningen under ogynnsamma väderleksförhållanden.
Men, alla eller de flesta värmepumpar som säljs för den nordiska marknaden har väl ett värmeelement som stödvärmer utomhusdelen. Dessa brukar vara på runt 15 W.

Exempelvis fungerar Panasonics nya med NE-serie med underhållsvärme ned till minus -20 grader (enligt de själva i alla fall). Är själv precis i tagen att köpa och installera en sådan modell.

För övrigt har det under denna vinter (Stockholm) inte varit under -8 grader någon gång enligt min termometer.
 
H
mycke_nu har rätt. Det finns ingen värme att avfrosta med om temperaturen vid innerdelen är 10-12 grader.
En eventuell elektrisk värmeslinga har inget med avfrostningen att göra. Den håller rent från is i botten av värmepumpen.
 
Sant är att många "nordenanpassade" pumpar använder trågvärmare för att smältvattnet ska kunna rinna undan.
För att smältvattnet ska kunna bildas måste det frysta kondensvattnet som sitter på utedelen värmas upp. Detta har tidigare skett genom att man använt den tidigare producerade värmen i inneluften och smält isen, jag tror iofs att huvuddelen av värmen tagits från själva elementet på innedelen snarare än inneluften, fast det är ju hårklyverier.
Sant är också att det numera säljs åtminstone både IVT pumpar och Panasonic pumpar med underhållsvärme kring 10 grader. Hur dessa pumpar sköter avisningen är oklart, i vart fall för mig, men jag tror att man har tänkt till, annars skulle de ha så mycket reklamerade pumpar att deras affärsverksamhet skulle haverera.

Luftvärmepumpar säljs faktiskt i många länder som just värmekälla och försäljningen ökar.
 
Det är just det jag menar också: man gör ju faktiskt reklam för att pumparna är anpassade för den nordiska marknaden och fungerar ned till -20 grader. Det kan ju inte bara vara tomt prat.
 
Att pumparna fungerar ner till -20 är det ingen som betvivlar, det som vi funderar på är hur dom sköter avisningen vid underhållsvärme.
 
jonand skrev:
Att pumparna fungerar ner till -20 är det ingen som betvivlar, det som vi funderar på är hur dom sköter avisningen vid underhållsvärme.
Tja, vore jag värmepumpskonstruktör så skulle jag nog inte tycka det vore så svårt att bygga in ett värmeelement som avisade inte bara tråget utan även resten av de delar i pumpen som behövde det.
 
När det gäller själva avfrostningen fungerar den så att pumpen körs i en form av luftkonditioneringsmod, vanligen med innefläkten på lågvarv. Värme tas då från huset och skickas ut för att tina den yttre radiatorn. Är det då för kallt i huset räcker detta helt enkelt inte till för att smälta isbeläggningen under ogynnsamma väderleksförhållanden
Om värmepumpen kan använda uteluft som är -20 grader och blåsa ut 40-50 plusgrader inomhus
borde det då inte rimligtvis gå att använda inomhusluft som är +10 grader till att blåsa varmluft utomhus.
Dessutom borde inte en pump som bara behöver värma huset till 10 grader behöva kämpa
särskilt hårt, det borde ennebära minimal nedisning.
 
Peter2400 skrev:
Om värmepumpen kan använda uteluft som är -20 grader och blåsa ut 40-50 plusgrader inomhus
borde det då inte rimligtvis gå att använda inomhusluft som är +10 grader till att blåsa varmluft utomhus.
Dessutom borde inte en pump som bara behöver värma huset till 10 grader behöva kämpa
särskilt hårt, det borde ennebära minimal nedisning.
Problemet är säkerligen att inomhusradiatorn är dimensionerad för höga temperaturer, dvs är ganska liten. Antingen skall den ju gå i värmemod och avge värme från 45-50 gradig värmebärare till inomhusluft som håller runt 20C, eller så skall den ta upp värme i AC-mod från minst lika varm inomhusluft.

Skall man få någon effekt när inomhustemperaturen är låg måste radiatorn göras större, men vem vill ha en lika stor burk inne som ute? Följdaktligen görs en ingenjörsmässig avvägning, och japanerna har valt 16C som min temperatur, förhoppningsvis baserat på vad de uppfattar som marknadens huvudsakliga krav och behov.

Konstigt nog lyssnar dom inte i första hand på oss svenskar.. :(
 
H
Peter2400 skrev:
Om värmepumpen kan använda uteluft som är -20 grader och blåsa ut 40-50 plusgrader inomhus
borde det då inte rimligtvis gå att använda inomhusluft som är +10 grader till att blåsa varmluft utomhus.
Svaret på frågan är som i ett flertal tidigare inlägg: Nej, man kan inte avisa med 10-12 grader inomhustemperatur.
 
holmertz skrev:
Svaret på frågan är som i ett flertal tidigare inlägg: Nej, man kan inte avisa med 10-12 grader inomhustemperatur.
Nej, det kanske man inte kan. Men avisningen sköts ju av ett värmeelement i pumpen.
 
urk skrev:
Nej, det kanske man inte kan. Men avisningen sköts ju av ett värmeelement i pumpen.
Nej, värmeelementet (vanligen 15W) är endast till för att smältvattnet från avisningen inte skall frysa till igen i botten av maskinen innan det hunnit rinna ut på marken.

Avisning kräver åtskilligt mer effekt, troligen hundratals watt, och sker genom att köra maskinen i "AC-mod" och med värme som tas från huset.
 
mycke_nu skrev:
Nej, värmeelementet (vanligen 15W) är endast till för att smältvattnet från avisningen inte skall frysa till igen i botten av maskinen innan det hunnit rinna ut på marken.

Avisning kräver åtskilligt mer effekt, troligen hundratals watt, och sker genom att köra maskinen i "AC-mod" och med värme som tas från huset.
Jo, så mycket vet jag om värmepumpar att värmeslingan som normalt är monterad, är för att smältvattnet skall rinna ur tråget.
Men, frågan var ju om de nya pumparna klarar 10-12 grader inomhustemperatur vid -20 grader utomhustemp.
Och förmodligen gör det också det eftersom de marknadsförs för att klara av det. Följdaktligen har de väl någon mer funktion än en värmeslinga i tråget som ser till att de inte fryser ihop.
Någonstans i en värmepump går ju gränsen för varmt och kallt och det är just där som den kritiska punkten för om vatten/kondens skall frysa är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.