Vad kan (bör) man göra i byggnadsskedet om man vill förbereda för en framtida skorsten? Vad är kostnaden om man sätter dit den på en gång? Ska inte elda nu, men senare... (Inte murad)
 
Se till att plattan är förstärkt där du tänker ha eldstaden.
Se till att eventuellt mellanbjälklag och takstolarna inte är i vägen.
 
Det där med plattan har jag inte utrett, eller ens funderat på, eftersom det handlar om en braskamin. Behöver man förstärkning ändå?

Nån som byggt en pipa och vet vad det kostar?
 
Tur det finns de som kan hitta info på nätet! Tack!!
 
Gjut in en kanal i plattan för tilluft till kaminen. Då slipper ni ta rumsluft till förbränningen. Välj placering så att inga takstolar är ivägen, som tidigare sagts. En förstärkning av plattan är ingen nackdel. Bra att ha om man vill ha en tung kamin eller kakelugn i framtiden. Växla av bjälkarna i mellanbjälklaget så att skorstenen får plats med marginal. För min del ville kakelugnskillarna att jag skulle lägga klart tak, så tog dom upp hål på rätt ställe senare.
 
Tilluftsröret är noterat och planerat!

Får man bygga skorstenen själv? Fanns ju en rätt utförlig instruktion i spismiljö-länken ovan.
 
Man får absolut bygga skortstenen själv. Enda kravet är att den ska besiktigas och provtryckas före eldning. Man får heller inget slutbevis på huset innan provtryckningen.
 
Jag lär mej nya grejjer varje gång jag klickar på tråden - trevligt!

Är man en omodern bakåtsträvare om man bygger in ett rör från skroten i ett schakt? Verkar överlägset billigast i alla fall...
 
Konstruktionen måste vara godkänd enligt de relger som finns.
Jag tvivlar på att någon sotare kommer godkänna din föreslagna konstruktion eftersom den troligen inte uppfyller temperaturkraven. Inuti schaktet kommer det bli jäkligt varmt om du inte kör med isolerad pipa.

Vi har byggt ett schakt genom huset där vi kommer sätta en SCHIEDEL-skorsten i plåt. De har en modell med 60 mm tjock isolering vilken är godkänd att sätta dikt an trä. Har inte hittat någon annan pipa med såna godkännanden. Ofta måste man ha en sisådär 5-10 cm luft mellan skorstenens yttermantel och brännbart.

Jag föreslår att du besöker en kaminbutik och får ett och annat frågetecken utrett.

Kolla även upp vad du ska ha för eldstad. Vissa kräver rätt stor pipa vilket kan kräva ett större schakt.
 
Att tänka på är att om man isolerar med lösull så kan det vara ideé att bygga som en typ av låda/shackt där skorstenen skall gå upp, då blir det mindre och enklare att installera skorstenen sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.