Vi funderar på att köpa ett hus från fiskarhedenvillan (Sparven) Någon som vet något ?
 
Jag vet massor.

Vad vill du veta?
 
KingCrimson skrev:
Jag vet massor.

Vad vill du veta?
Hejsan
Hur går det med ert Domherren? har ni beställt, eller hur långt ligger ni i era byggplaner?

Själva så har vi tackar nej till en tomt som vi blev erbjudna, den var för smal så huset fick inte plats på den. Så nu får vi vänta tills hösten då det ska släppas nya tomter.

Men imorgon ska jag träffa en säljare från Fiskarheden och prata lite priser och så. Är det något speciellt som jag ska tänka på att fråga om?

mvh Andreas
 
Hej

Ja, fråga gärna hur stor byggarea som domherren är på?
Fråga gärna var de tar virket?
Är det från Dalarna så hör gärna om man mätt upp någon aktivitet med tanke på Tjernobyl.

Våran tomt har måtten 26 - 50 - 27 - 47 meter, alltså nästan helt rektangulär. Hur "smal" var er tomt som den inte fick plats på? Vår är nämligen också i smalaste laget, fast vi bygger på landet och det är okej med grannen vad det gäller 4.5 meter från tomtgränsen.

Vi röjer på tomten just nu. Jag har idag mailat FH om en offert på ett nyckelfärdigt hus, så jag kan se vad de tar för de olika monteringarna, vi skall ju göra mycket själva.

Idag fick vi katalogerna från Ballingslöv.


Vi kan hjälpas åt att pressa ner priset på domherren.
 
KingCrimson skrev:
Hej

Ja, fråga gärna hur stor byggarea som domherren är på?
Fråga gärna var de tar virket?  
Är det från Dalarna så hör gärna om man mätt upp någon aktivitet med tanke på Tjernobyl.

Våran tomt har måtten 26 - 50 - 27 - 47 meter, alltså nästan helt rektangulär. Hur "smal" var er tomt som den inte fick plats på? Vår är nämligen också i smalaste laget, fast vi bygger på landet och det är okej med grannen vad det gäller 4.5 meter från tomtgränsen.

Vi röjer på tomten just nu. Jag har idag mailat FH om en offert på ett nyckelfärdigt hus, så jag kan se vad de tar för de olika monteringarna, vi skall ju göra mycket själva.

Idag fick vi katalogerna från Ballingslöv.


Vi kan hjälpas åt att pressa ner priset på domherren.

hejsan

Nu har jag skrivit ner dina frågor!!

tomten som vi tittade på var 25,62m bred vid gatan. c:a 40m djup rektangel.
vi hade tänkt att ha garaget vidbyggt och då blev bredden c:a 21m. vi kände att huset skulle bli för inklämt på tomten + att vi hamnade för nära grannen till vänster om tomten, på den högra sidan är det parkmark så där räckte det med c:a 80 cm till tomtgränsen.

När ska ni börja bygga ert hus? Det var i Nässjö ni skulle bygga har jag för mig!?

Jag ska också höra vad plattan kostar + dom andra åtagandena. Om man köper vissa åtaganden, kontaktar då fiskarheden lokala hantverkare eller hur funkar det?

Ingår badrummen i vvs-åtagandet? Är det då plastmatta som standard?


vi höres/ Andreas
 
Plattan kostar väl 192375:- + golvvärme som ligger i VVS entreprenaden.
(dock så har väl priserna höjts nu i början av april).

1 419 750:- kostade ett nyckelfärdigt hus före höjningen.

Toastolar och handfat ingår i VVS entreprenaden, förvaring i badrum ingår ej.
Plastmatta är standard i badrum, om inga ändringar har skett i samband med prishöjningen.


 
Hej

Vi skall bygga i Nässjö.

Läget är idag så här: Vi har ännu inte bestämt oss 100% för FH, men det lutar mest åt det.

Min svärfar är byggmästare och vi skall utnyttja hans kontakter, så jag har idag ingen aning om vilka lokala entreprenader vi måste anlita. Mycket skall vi göra själva.

Borlänge ligger 38,2 mil från Nässjö, så Eksjö borde ju precis ligga inom 40 milsgränsen för fraktfritt (kolla upp det).

 
Hej på er alla FH:are!!!

Vill bara tala om att vi har nu "fått" våran Lommen från Fh och håller på å bygger för fullt. Garaget är nästan klart så som målning och takläggningen kvar, huset så har åtagande 1 klart och snart 2:an klar har ev. planer på att be byggarna om lite hjälp med takläggningen invändigt åxo.

Läste i formuet att toalett och handfat ingår men så är inte fallet, detta får man stå för själv, självklart kan man göra inköp av detta via Fh men som sagt inget som ingår tyvärr tycker vi.

Annars så kan jag säga so far so long är vi JÄTTE NÖJDA med detta hus och med Fh som leverantör bara positivt att säga om dem ;D

Hoppas på inflyttning i Juli :cool:

// Kias
 
Hej Kias!
Vilka fler åtaganden har ni köpt genom FH? Har ni gjort många förändringar resp. tillval. Jag funderar om vi ska förstärka innerväggarna eller inte, hur har ni gjort?
/Pernilla
 
Hej Pernilla,

Vi har köpt åtagande 1,2 och 3 av Fh, dom ändringar vi har gjort är att vi ritade om köket + all/vardagsrummet och även hallen plus tvättstugan.
Tillvalen har vi planer på att ändra hushålls maskinerna uppgradera dom några snäpp.

Vad vi har gjort med innerväggarna är råspont (tror det hette så) och sedan gipsskivor på det.

Ska ni själva bygga med Fh och vilken modell isådanafall ?

//Kias
 
Vi ska bygga en Domherre, vi har avrop på måndag. Det blir skönt att komma ett steg närmare målet
 
allinrep skrev:
Vi ska bygga en Domherre, vi har avrop på måndag. Det blir skönt att komma ett steg närmare målet


Hejsan
vart ska ni bygga? vi ska troligtvis också bygga ett, men vi vill kolla på ett först

mvh Andreas
 
I Ludvika, Dalarna
 
Hej kias, Roligt att nån på forumet valt lommen. Det huset har vi också fastnat för. Har ni gjort grunden själva? Den tycker jag verkar kunna bli dyr.Vi hoppas när vi bestämt oss att köpa in åtg1 o försöka göra så mycket so möjligt själva.Roligt att fiskarheden verkar vara bra att ha med att göra. Är i tomtletartagen M.V.H HD :cool:
 
Hej HD,

Grunden lät vi en firma göra betalade lite över 300´ :-? för men då ingick även en viss sprängning på tomten.
Har hela helgen spacklat, slipat och målat hela garaget så nu är man lagom öm och mör i hela kroppen :p

Vart letar ni tomt någonstans?


// Kias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.