hej!

Ringde nu och först var det dittan å dattan vilken som var handläggare, jag sa: jag bryr mig inte om vem det blir bara ni bestämmer och jag får prata med den personen nu, han: det var visst jag igen :)

Det verkade inte som han vill göra nåt bygglovsärende av det utan köra det som bygglovsfritt trots att det är sadeltak och står mindre än 2m från tomtgräns.

Iallafall skulle vi få hem nya ritningar på bygget i morgon och skulle lämna besked om vi accepterar eller ej. Jag sa att vi kommer ej acceptera då det står för nära tomtgräns, då sa han att vi skulle svara det skriftligt när vi fått ritningarna.

Nu får vi se hur det ser ut och därefter ge besked och hoppas att det inte tar allt för lång tid innan de river, om vi svarar nej till bygget hur lång tid får de på sig att riva? Då de kör på att det är bygglovsfritt så kan de väl inte hålla på att överklaga en massa ggr som om de sökte bygglov?, att få bygglov på det är helt uteslutet.

MvH
Bambi
 
Jag tror (vet ej) att det kan ta ganska lång tid, framförallt om kommunen inte tycker att det är något att bråka om, vilket det ju låter som.

Din granne kommer troligen att få en chans att söka bygglov, i värsta fall så godkänner kommunen bygglovet trots era protester. Oavsett vilket håll beslutet går på så kan man överklaga och förhala under ganska lång tid. Om grannen söker bygglov, så tror jag att kommunen väntar med ett rvningsföreläggande till bygglovet är avklarat och ett ev. avslag vunnit laga kraft. Då kommer kommunen (ev. först efter påtryckningar från er) att göra ett rivningsföreläggande, och när det inte efterlevs så förnyar de föreläggandet med ett vitesbelopp, då kan grannen överklaga föreläggandet, och även beslutet om vite etc.

I det läget så börjar det dock kosta pengar för er granne, då har jag svårt att se att han inte åtminstonde åker på straffavgiften för svartbygge, även om han ger upp innan vitet börjar falla ut.
 
Grannen har alltså nu skickat bygglovsritningar till byggnadsnämnden, som äntligen skickar åtminstone någon sorts formell fråga till Bambi utan kvällssol. Det låter faktiskt som ett framsteg, och jag gratulerar!

Mitt tips är att hantera framsteget konstruktivt. Sätt er in i grannens ställe. Bemöda er om att presentera en alternativ lösning för grannen, som INTE förstör för er själva. Om jag fattar det rätt är grannbygget en ganska blygsam historia, som man borde kunna flytta till lämpligare plats i grannens trädgård. I bästa fall inser till och med grannen skäligheten i era protester.

Motivera svaret noga. Redogör för antalet soltimmar på trädäcket. Rita på bygglovskartan in hur er uteplats beskuggas. Förklara varför ett bygglov enligt grannens förslag medför orimliga konsekvenser för den som ska bruka och bebo er egen fastighet. Visa på kartan hur mycket bättre ert alternativa förslag blir för båda fastigheternas bästa.
 
Hej!

Grannen är byggare, han sa ha själv att söka bygglov var meningslöst pga förutsättingarna. Det verkar som byggnämnden vill hjälpa oss eller de att hitta en bygglovsfri lösning då det inte går att godkänna en sadeltaksbyggnad som går ihop med ursprungsstugan då man överstiger tillåtet Byggytemått. Så jag undrar varför byggnadsnämnden är så förstående. Gör de ett skärmtak som är bygglovsfritt å drar in det på deras håll är det är problemet ur världen, men slå upp något sånt här utan att fråga när man vet det är fel och när vi säger ifårn bara skita i det, nä fy bubblan...:)

MvH
Bambi
 
Byggare har ofta lite "tumme" med bygglovsmyndigheten. Har en känsla av att byggföretag ibland får igenom saker som är helt otänkbara för en privatperson.
 
Hej!

Nu har vi fått ritningarna och vi fick 14 dagar på oss för yttrande. Det kostiga var att inte höjderna(måtten) var utsatta på de nya byggnaderna, kan man mäta själv med tumstock med hjälp av skalan?

Sen kommer den stora frågan, hur defineras ett skärmtak?

MvH
Bambi
 
Påpeka i ditt svar att måttsättning saknas! Och fråga hur bygglovshandläggaren själv vet om ritningen stämmer med byggnaden som redan är uppförd. Har kontrollansvarig kontrollmätt?

Om skärmtak hittar jag i PBL 1987:10 följande: "4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader) krävs, trots bestämmelserna i 1 och 2 §§, inte bygglov för att - - - anordna skärmtak - - - om skärmtaken tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter"

Du kan själv söka lagrum på olika begrepp via denna länk -
http://62.95.69.15/sfs/sfst_form.html
 
Hej Baver!

Vad är skärmtak för dig, takbeklädnad, hela väggar runt om , etc?

För mig är det ett platt tak rakt ut, utan heltäckande väggar. Ska höra med byggnadsnämnden hur de tolkar de. Många bygger juh likt hustak fast mycket plattare tak och i plåt osv med inglasade väggar, det blir juh som ett extra rum och borde ingå i byggytan enligt mig.

Men jag bryr mig mest om vår kvällsol och undra om man skulle kunna ge tillåtelse till utbyggnaden med ett krav på maxhöjden?
 
Hej!

fortsättning följer...

Vi försöker få tag på våran handläggare och be om en ny ritning med mått men han är väldigt svår att få tag på. Så hur svarar man då? Att man inte kan göra något grannyttrande så länge vi inte ha några mått på ritningen. De kommer inte bara skita i vårat grannyttrande då och köra på?

MvH
Bambi
 
Hemmakatten
Jo, har du inte kommit in med yttrande inom 14 dagar så förfaller den rätten. Ni MÅSTE ABSOLUT svara inom 14 dagar, dvs.dessutom se till att svaret KOMMIT KOMMUNEN TILLHANDA inom den tiden. Ett skriftligt svar, rekommenderat och med mottagningsbevis och ivägskickat minst ett par dagar innan, är det som gäller.

För mig låter det som om handläggaren medvetet drar ut på detta, håller sig undan och utnyttjar att ni inte har samma kunskaper som han om processen.

Skriv ett svar där ni hävdar att grannens bygge är olovligt och där ni kräver att det skall rivas/flyttas .
Det finns ingen anledning att gå in på eventuella lovliga skärmtak, maxhöjder e.dyl. Det kan ni inte förväntas känna till (bygglovsmässigt).

Tänk också på att allt handläggaren säger till er i telefon kan han i efterhand neka till att ha sagt. Om han t.ex. säger att ni kan vänta med att yttra er tills ni fått flera ritningar hemskickade så är det inte korrekt och han kommer att säga att ni missuppfattat honom. Nej, ALL KOMMUNIKATION av värde bör ske skriftligen. SÅ missa inte yttrandetiden utan se till att svara i tid, SKRIFTLIGT!!
 
Det som gäller är att yttrandet måste diarieföras. Om du bor lägligt till råder jag dig att helt enkelt uppsöka myndigheten. Då kan du på samma gång leta fysiskt efter handläggaren, och överlämna yttrandet till registrator (ofta hon/han som sitter ute i expeditionen). Nöj dig inte med mindre än att du sett registrator förse ditt papper med stämpel innan du går (alternativt blir utslängd ;) ).

I yttrandet ska du inte bara avstyrka, utan också påpeka bristerna i grannens "bygglovshandling".

Jag kan också ge dig tipset att NOGA föra dagbok över allt som du och myndighetens anställda säger och skriver till varandra. Notera klockslag och namn. Den här affären börjar låta så olustig att du bör anmäla myndigheten till JO.
 
Hej!

Saken är att vi bor i ett stugområde där många gjort mer eller mindre "skärmtak" vilka jag inte bryr mig om då de inte rör mig. Skillnaden från dem och detta är att detta står så närma vår tomtgräns och att det är väldigt högt.

Så trots att de betett sig så illa och försökt utan att fråga oss, och vägrat ta ner eller sänka taket utan byggnadsnämndens hjälp, trots att vi bjöd in dem till diskussion, så vill man juh inte stöta sig med de andra grannarna.
Så därför hade vi kanske tänkt tillåta att de bygger deras skärmtak om de sänker panntaket på dryga 4m till det plåttaket som de gjort på nya ritningen till 3m(inget mått utsatt) så det blir frid å fröjd.

Man ska juh ändå nyttja stugan ett antal år och man behöver inte dra allt till sin spets. Så därför vill jag inte godkänna på yttrandet då det inte finns några mått men ändå inte säga blankt nej då vi inte vill stöta oss med andra i området som inte rör oss, så hur är lämpligt att svara?

Hoppas ni ser vårat problem, bara vi får vår kvällsol så bryr vi oss inte trots allt men vi måste veta att byggnaden inte blir högre än 3m.

MvH
Bambi
 
Hej Igen!

Yttrandet ska vara inne senast 15 april, räcker det inte att skicka rekommenderat i morgon?
 
Skriv i princip ungefär det du lugn och sansat redan berättat för oss andra! Om byggnadsnämnden beviljat inkonsekventa och tveksamma bygglov till andra i samma område behöver du inte alls ta upp detta i ditt yttrande. Strunta i allt det.

Skriv ungefär att: Bambi inte kan godta byggnaden i det skick den uppförts utan bygglov. Bambi förväntar sig korrekt måttsatta bygglovhandlingar som underlag för en konstruktiv diskussion. Sådan måttsatt ritning förutan kan Bambi endast konstatera det vem som helst kan se med blotta ögat: Grannens olovligt uppförda byggnad skymmer kvällssolen på Bambis tomt så mycket att boendet förlorat väsentliga värden. Hur mycket lägre och/eller annorlunda placerad byggnaden hade bort utföras går inte att säga utan korrekt och fackmässigt ritningsunderlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.