Som jag förstod på vår kvalitetsansvarige så sätts avfuktaren in för att kunna ta bort ev. fukt vid höga tillfälliga toppar, dvs den ska inte vara på dygnet runt, året om. Gamla krypgrunder med stora fuktighetsproblem brukar nu förtiden tex. rättas till genom att de dels isoleras, får fuktspärr på marken samt att man installerar en avfuktare så grundtanken med denna grund som vi byggt med är ju god under förutsättning att den byggs rätt från början.

Det verkar som om platta på mark har höjts till skyarna pga det dåliga rykte som gamla krypgrunder har fått. Jag kan lägga till att vi köpte en 70-tals kåk på platta innan vi byggde nytt och där uppmättes höga fuktkvoter i golvet mitt på plattan med resultat av mögelpåväxt på reglarna som höll upp mittenväggarna. Trots att den både var isolerad och hade fuktspärr så är inga material gjorda för att hålla i evigheter. Lägg till dagens trend med ingjuten vattenburen golvvärme så tror jag att vi kommer se problem i framtiden.

Om fuktspärren på en platta går sönder är det klart mer komplicerat att fixa än en krypgrund anser jag, dessutom kan man alltid gå ner och inspektera grunden om man känner sig lite orolig....

/Peachey
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.