Vår anläggning (se signaturen) är redan installerad och i morgon borrar de hålet så snart är allt klart.

Om ett år bygger vi nytt garage/förråd på 48 kvm som länkas med ny entré 20 kvm till huset. I denna bottenplatta lägger vi förstås vattenburen golvvärme.

I vårt hus sitter en IVT luftvärmepump i hallen. Den har varit rena skämtet, startar och stannar hela tiden. Hallen blir ju snabbt varm och luften kyls snabbt av eftersom vi har ett mycket kallt hus (olajn tog slut för länge sedan). IVT:n kommer vi att stänga av nu när bergvärmen tar över.

Vad ska vi göra med Luftvärmepumpen nu? Alternativ som slagit mig är:

1. Sälja den och dra in golvvärme i garaget. Bergvärmepumpen är väl energieffektivare än en luft/luft?
2. Sätta den i garaget och låta bli att dra in golvvärme dit. Vi ställer den på 15 grader och skruvar upp den vid behov. Luft/luft värmer upp garaget snabbare än golvvärme när man väl ska arbeta i garaget på vintern.
3. Sätta den på garagets vindsvåning med takhöjd 2,1m och dra in golvvärme i garagets hela betongplatta. På vindsvåningen (36 kvm) kan vi ha kontor eller så kan äldsta sonen ha ett eget krypin när han blir tonåring om 5 år. En riktig inomhustrappa är inritad i garagebygget. Nya entrén knyter ihop huset och garagebyggnaden så vindsvåningen i garaget blir som en flygel eller annex till huset.
 
är bergvärmen dimensionerad för att klara att värma hus & garage? eller bara för att värma huset?
 
A
Sätt den i sovrummet och använd den som AC på sommaren.
 
Sätt luft/luft-värmepumpen i garaget. Kör den inte som AC, det är dyrt och inneffektivt.
Golvvärme i garaget ???!??? Du bör ha bra markisolering i så fall. Minst 15-20 cm eller mer.
Du har en annan hake att tänka på. Du måste ta dit en kyltekniker som suger ur gasen och fyller på igen efter flytten.
 
A
BAS skrev:
Sätt luft/luft-värmepumpen i garaget. Kör den inte som AC, det är dyrt och inneffektivt.
Dyrt, ja kanske, om man hittar en vettig alternativanvändning för pumpen och inte värderar kyla i sovrummet. Dyrt i drift, ja kanske, men att kyla ett litet sovrum på kvällen/natten det kostar inte så mycket, men det är otroligt skönt.

Ineffektivt, ja jämfört med t.ex. frikyla. Men om man har långt till sovrummet från möjlig anslutning till frikyla så blir det också dyrt, inte i drift, men i investering.

Bara av nyfikenhet, vilka sätt kan man tänka sig effektivare och billigare än en AC för att få kyla i ett sovrum om man inte kan få till billig frikyla och man har en AC över som man bara behöver betala flytten för?
 
Hur gammal är den ? Om den har varit rena skämtet verkar det dumt att lägga pengar på att installera om den. Ge bort den eller sälj den för en symbolisk summa.
 
Tack för era svar.

IVT luft/luft pumpen är bara 5 år gammal.

Att den är rena skämtet menar jag för att den inte klarar att värma upp huset som är på 205 kvm plus 60 kvm i källaren. Huset består av flera små rum med dörrar överallt, tom dörr framför trappen till övervåningen. Den som satte in den borde aldrig gjort det i min mening.

Bergvärmen installeras klart i övermorgon och är dimensionerad INKL nytt garage/förråd/ny entré och tom inkl eventuell pool i framtiden. Vi borrar 30 meter extra för att kunna klara en pool. Pumpen är densamma - en 10 kW NIBE 1135 (se min signatur nedan).

När vi gör om övervåningen (totalutblåsning) skall vi ordna med frikyla och golvvärme (vattenburet). Det skall bli ett modernt hus med låg driftskostnad.
 
Jag under lättar för alla i tråden. (man vill inte klicka runt i onöden, då struntar man heldre i o svara)(klippa o klistra är lätt!)


Signatur:
100-år gammalt 1,5 plans hus (ombyggt 1942) - ej tilläggsisolerat (ännu), 14 stora radiatorer (grova rör).
Boyta 250 kvm på 1,5 plan + källare 60 kvm + garage/förråd 48 kvm (+ ev 36 kvm på vind)
NIBE 1135-10, VPA 500/300, Borrhålsdjup 210 m (30 m extra för ev framtida pool)
 
för mig så låter det inte som att pumpen klarar garage & pool
 
jag har samma storlek på pump tll mina 170 m2 + 35 m2 garage (& till deta ett borrhål på 190m)
men här finns utrymme för pool, eller annat energidragaande!) (jag har ingen kälare, dom drar massa energi)

i brorsans hus borra vi 200m & instalera en storle störe pump, han har ett mindre me äldre hus än jag (han har källare)
 
Jag har frågat mer än en gång om en 10 kW pump klarar ca 350 kvm och det skall den göra. I garage/förråd som utgör 48 kvm av dessa 350 skall vi bara ha ca 15 grader (separat shuntgrupp).

Den kvarvarande boendeytan på 300 kvm skall klaras med en 10 kilowattare och ett 180 meters borrhål. Med 30 meter extra djup skall vi dessutom kunna värma en normalstor pool. Hur då? Jo på vintern värms huset upp, på sommaren värms bara poolen samt golven i badrum och kök.

Huset skall tilläggsisoleras vilket gör att ekffektbehovet skall stanna vid 55 W / kvm för boytan (16,5 kW) och 50x45 W för garage = 2 kW. Därtill skall temp bara vara 15 gr i garage och då kanske detta motsvarar 1 - 1,5 kW.

Summa 18 kW uppvärmingsbehov. Detta skall alltså en 10kW klara. Annars har vi blivit lurade och kommer se elpatronen gå igång ofta på vintern. Firman vi anlitat har många år i branchen, de borde veta vad de snackar om.
 
som du själv räknat fram så har du ett efekt behov på 18kW. din pump ger ju bara 8kW när det är kallt, ser inte du det som ett problem?
 
Jag kolla specen på din pump & den ger 8,7kW vid 0/50
jag skulle ha satsat på en 1135-15 & 2 borrhål på 125m styck (aktivt djup)

fast om du nu ska till lägs issolera så får du väll andra siffror, frågan är vad det då blir & hur länge det dröjer innan du ska till läggsi isolera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.