Imorse när jag kom ut ur vårt hus hittade jag två gubbar som grävde efter Telias kabel. Detta gjorde de på vår uppfart samt två mindre hål runt huset. Tydligen var kabeln trasig.

Självklart ska de åtgärda felen, men det jag undrar över är om de inte måste meddela och informera mig som husägare först? De sa att de hade knackat på och ingen hade öppnat (vi har stort hus, hörs inte in i sovrummet!). De hänvisade även till ett muntligt löfte Telia fått för x antal år sen. Vem som gav detta löfte eller när kan inte uppges.

Så, mina frågor:
x Får de gräva utan att meddela mig?
x Får de gräva utan mitt tillstånd/samtycke?

Hoppas att någon kan svara!
 
Hej !
ledningsrätt torde dom ha, du får kolla i dina papper,
hur länge har du haft huset ?
Kolla med förra ägaren annars.
//Goerana

Tirilk skrev:
Imorse när jag kom ut ur vårt hus hittade jag två gubbar som grävde efter Telias kabel. Detta gjorde de på vår uppfart samt två mindre hål runt huset. Tydligen var kabeln trasig.

Självklart ska de åtgärda felen, men det jag undrar över är om de inte måste meddela och informera mig som husägare först? De sa att de hade knackat på och ingen hade öppnat (vi har stort hus, hörs inte in i sovrummet!). De hänvisade även till ett muntligt löfte Telia fått för x antal år sen. Vem som gav detta löfte eller när kan inte uppges.

Så, mina frågor:
x Får de gräva utan att meddela mig?
x Får de gräva utan mitt tillstånd/samtycke?

Hoppas att någon kan svara!
 
Hemmakatten
Rent spontant tror jag inte att någon bara kan komma och gräva upp din trädgård. Om det är en telekabel nedgrävd på din mark som går till andra fastigheter så torde nog Telia ha ledningsrätt (precis som goerana skriver).

Det var en tråd för ett tag sen om Telia eller Elverket som hade bara börjat gräva upp för rörledningar precis vid en husknut på en fastighet. Det fanns inga skrivna avtal, men slutade med att fastighetsägaren fick kompensation (engångs eller varje år kommer jag inte ihåg) för ledningsdragningen. Har försökt leta efter tråden men hittar den inte just nu.
 
goerana skrev:
Hej !
ledningsrätt torde dom ha, du får kolla i dina papper,
hur länge har du haft huset ?
Kolla med förra ägaren annars.
//Goerana

Vi har haft huset i två år och har inga papper om ev ledningsrätt. gubbarna som var här (samt telias kundtjänst) menar att det inte finns några skrivna papper eftersom de endast fått muntliga avtal.

Vårt elbolag hävdar samma sak. De är däremot villiga att flytta sina kablar om de skulle skapa problem för oss (ex carport).

Kan de verkligen hänvisa till muntliga avtal som de inte kan redogöra för?

Vad innebär ledningsrätt?

/Lotta
 
Hemmakatten skrev:
Det var en tråd för ett tag sen om Telia eller Elverket som hade bara börjat gräva upp för rörledningar precis vid en husknut på en fastighet. Det fanns inga skrivna avtal, men slutade med att fastighetsägaren fick kompensation (engångs eller varje år kommer jag inte ihåg) för ledningsdragningen. Har försökt leta efter tråden men hittar den inte just nu.
Men visst är det nya ledningar? Vansinnigt att de ens försöker! *djävulen i mig växer fram*
 
Företag kan ALDRIG dra fördel av muntliga avtal, jag tycker du ska hävda din rätt och skriva ett avtal med dem, där du får kompensation varje gång de är och gräver.
 
Tråden du tänker på (som jag inte heller hittar) handlade om ett ställe där sydkraft började gräva och lägga ned en ledning på en tomt där det inte fanns något tidigare. De hade felaktiga tomtkartor och trodde sig vara på allmän mark. Så det är inte riktigt representativt.

Jag tror att ledningsrätten är ganska stark, de får helt klart lov att underhålla en kabel utan att invänta lov. Frågan är nog bara hur enträget de måste försöka få kontakt med markägaren innan.

Jag uppfattar frågan som att dte handlra om att telia gräver för att reparera en skadad kabel.
 
Apprentice skrev:
Företag kan ALDRIG dra fördel av muntliga avtal, jag tycker du ska hävda din rätt och skriva ett avtal med dem, där du får kompensation varje gång de är och gräver.
Trams! Självklart kan företag liksom privatpersoner dra fördel utav muntliga avtal. MEN det ligger på Telia´s(Den som vill dra fördel) sida att bevisa att det är sagt, vilket i princip är omöjligt.

Finns det inget servitut eller ledningsrätt på den kablen så ligger Telia risigt till. De skulle ha bett om tillåtelse först. Hade de sen inte fått tillåtelse så kan de driva igenom detta med ledningsrätt. MEN det är en process som tar flera år att göra. (NEJ, man kan inte använda sig utav hävd, för er som insisterar med det).

Jag hade personligen nöjt mig med en ursäkt, samt att de återställer allt i befintligt skick och även att det gäller 5 år frammåt för eventuella sättningar på din uppfart! Ta kontakt med en Sk. Nätplanerare på Telia. Det är de som har hand om kablarna. Att ringa kundtjänst är meningslöst då Kablarna ägs utav ett separat bolag sedan årsskiftet. 90100 is the number to call :) Lycka till

//Anders
 
Vi hade elbolag som grävde på vår tomt. De tog ned luftledning. Vi informerades först men sedan tog det ganska lång tid innan den kom och då knackade de inte på innan de drog igång. Jag var hemma med barn så jag pratade sedan med dem. Eftersom du "bara" bott i två år har nog den gamle ägaren getts möjlighet till invändning.
Vi bad dem flytta elskåpet till garaget eftersom de tog bort luftledningen och vi inte ville ha ett elskåp stående på en kapad stolpe mitt i gräsmattan. De grävde om kabel och flyttade utan kostnad. Vi sådde i lite gräs och var nöjda med att slippa den gamla stolpen. Döm om vår förvåning när killarna kommer tillbaka och skall fixa vår gräsmatta efter att det grävt gratis på vår begäran. De fick fylla i lite extra jord där det satt sig och fyllde på mer frön. Så slutklämmen är nog att det ingår att återställa men att informationen inte är så bra. Kolla upp med dem.
 
Pratade med det bolag som var här och grävde. De bad hemskt mycket om ursäkt eftersom gubbarna inte hade förvarant om att de skulle gräva. Enligt chefen får de endast börja gräva direkt utan vårt medgivande om det är ett akut ärende dvs. när det gäller telekablar att SOS-centralen inte har någon linje...

Annars ska de lämna ett meddelande, avvakta några dagar och om vi inte har svarat så brukar de i regel börja gräva ändå, men då får husägaren ändå en chans att yttra sig!

Inta undra på att de gubbar som var här vara oerhört tvära att lämna ut kontaktuppgifter till deras chef!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.