Hej
Min son har tagit vårt förråd (10m2) till bostad men dör väl av syrebrist inom kort misstänker jag :)
Förrådet är välisolerat med betonggolv och nås via kallgaraget som är förlängningen på vårt enplans-Gullringshus från -86. Treglasfönster (litet liggande och ej öppningsbart) och en rejäl ytterdörr ger ett absolut dragfritt rum = lufttätt också tyvärr. Uppvärming sker via en sluten elvärmepanel som är monterad under fönstret och min fundering är nu vart jag ska ta hål på kåken för att skapa ventilation i rummet.

Blir det helt fel om jag sätter in ett skjutbart "spjäll", liknande de som sitter i garageportar, i nerderkant på dörren för att få in luft via garaget (mindre kall luft vintertid och svalare än utomhus under sommaren) och sedan sätter en "skorsten" genom innertaket och låter den mynna uppe på kallvinden (helt oisolerad men nog ganska varm sommartid) ovanför rummet???

Tacksam för svar eftersom jag känner till risker med koldioxidförgiftning och liknande skrämselfakta men sonen är inte påverkbar.:(
 
Ingen som vet????

Blir det helt fel om jag sätter in ett skjutbart "spjäll", liknande de som sitter i garageportar, i nerderkant på dörren för att få in luft via garaget (mindre kall luft vintertid och svalare än utomhus under sommaren) och sedan sätter en "skorsten" genom innertaket och låter den mynna uppe på kallvinden (helt oisolerad men nog ganska varm sommartid) ovanför rummet???
 
Att ventilera upp till kallvinden är ingen bra ide då det kan bli problem med fukt där....
Undrar också om det är tillåtet att dra "garageluft" in i boytor? Det är inte det i nybyggen iaf.
 
estdoj skrev:
Ingen som vet????

Blir det helt fel om jag sätter in ett skjutbart "spjäll", liknande de som sitter i garageportar, i nerderkant på dörren för att få in luft via garaget (mindre kall luft vintertid och svalare än utomhus under sommaren) och sedan sätter en "skorsten" genom innertaket och låter den mynna uppe på kallvinden (helt oisolerad men nog ganska varm sommartid) ovanför rummet???
Ett tips, man skriker (versaler eller fetstil) inte på ett forum efter 1,5 timma om man inte fått något svar.
Nej, man gör inte så det blir helt fel. I ditt fall så omvandlar du ett biutrymme till bostadsdel som har koppling till ditt garage, här finns det regler för hur man ska göra och vad som gäller byggtekniskt, samt bygglov, men det var inte frågan.
Tilluft ska komma direkt utifrån och inte från ett garage, frånluft ska inte mynna ut i kallvind.
Jag skulle göra en helhetsöversyn hur din ombyggnad bör göras.
 
Jag skulle ha satt in en tilluftsventil över fönstret alternativt en spaltventil i fönsterkarman och sedan spirorör som mynar ut utanför taket (detta rör skall även vara isolerat upp till yttertaket).

//PPALM
 
ppalm skrev:
Jag skulle ha satt in en tilluftsventil över fönstret alternativt en spaltventil i fönsterkarman och sedan spirorör som mynar ut utanför taket (detta rör skall även vara isolerat upp till yttertaket).

//PPALM
Röret i yttertaket kan man sätta en fläkt på om man vill, en tids styrd, solstyrd, på & av knapp eller kanske en som går jämt.

Tänkte att det kankse blir olidilgt varmt på sommaren i de 10kvm..

Är man några grabbar som sitter o spelar TVspel eller likande så blir det ganska varmt.

Fast då flyttar han kanske hem igen till slut :p
 
Ursäkta AndersS jag kände bara till att versaler gällde som skrik, och visst; 1,5 timmar är kanske inte länge på ett forum men sonen tepetserar och inreder för fullt och jag känner lite panik... hade ingen aning om att det var så mycket regler kring att nyttja förrådet till annat än förråd... jag vet att flera grannar tagit upp en dörr i väggen som ansluter till bostaden och "låst" dörren till garaget men även det kräver alltså bygglov som jag förstår det?!

Åter till ventilationen...om jag alltså drar ett isolerat rör genom innertaket, via kallvinden ut i det fria som frånluft och sätter en spaltventil vid fönstret som tilluft, så som ppalm tipsar, så har hani a f tillräckligt med syre i rummet?! Fläkten vill jag helst slippa eftersom jag tror att detta är högst tillfälligt. Värme sommartid är inget problem eftersom det är norrläge.

Tack för alla svar!
 
Det ska fungera hyfsat ventilationsmässigt, däremot kan det bli dålig ventilation sommartid när självdragsfunktionen avtar. Om ni använder garaget för bilen skulle jag också se över tätningslisterna i dörren ut till garaget och försöka få det helt tätt.
Om ni har bilen i garaget så skulle man kunna sätta en fläkt i garagedelen i en väggventil som snurrar på lågvarv för att säkerställa att inga avgaser letar sig in i grabbens sovrum och med möjlighet att forcera när man kört in/ut bilen.
 
Har inte med ventilation att göra, men med säkerheten. Du nämnde att det bara fanns ett litet icke öppningsbart fönster och att enda vägen ut är via dörr till garage. Skulle byta ut fönstret till ett öppningsbart för att ha en utrymningsväg vid brand.
Sannolikheten kanske inte är stor, men du skulle aldrig förlåta dig själv om olyckan skulle vara framme.
 
och så hade jag funderat på att regla upp golvet något, för att få in en cellplast (40mm) eller något ditåt, och sedan golvspån på.
Betonggolv är inte det bästa att vila fötterna på.
 
Nja, sista rådet angående att lägga cellplast och golvspån på golvet är ingen bra idé. Plattan till förrådet är troligtvis oisolerad, och dessutom kan den vara tunnare än en normal husplatta. Detta gör att det lätt blir fuktvandring upp genom golvet. Lägger du cellplast och golvspån ovanpå det så riskerar du att kapsla in fukten, med mögel och liknande som resultat. Jag har själv ett garage/förråd som har varit/är inrett till bostadsyta. Föregående ägare har lagt åldersbeständig byggplast/70mm cellplast och sen golvspån ovanpå det.
När jag rev bort golvet så rann det iprincip vatten från plasten när jag drog bort den. Dessutom hade de små byggresterna som låg under byggplasten (ytterst lite sågspån) förvandlats till mögel.
Mitt förslag är klinkers på golvet och tofflor på fötterna om du inte vill göra om förrådet till bostadsyta genom att bila bort den gamla plattan och lägga makadam och isolering under innan du gjuter en ny platta.
 
...inte lätt detta, och som sagt : tempot är högt när en tonåring bestämt sig.

Golvet ligger redan och enligt de byggråd jag kunde få fram på nätet så skulle man lägga plast på betongplattan, sedan foam och sist klickgolvet, och så blev det.
Jag inser att det kanske kan bli fukt under - har dock ingen uppfattning om hur tjock plattan kan vara. Under själva huset är det krypgrund men förrådet ligger på mark. Över markytan är plattan 20 cm.
Kanske jag måste ta ut golvet igen när han tröttnar för att undvika mögel/dålig lukt???
Skräp finns inget under i a f, noga dammsuget före klickgolvet!

Bil har vi ingen i garaget - för mycket prylar :) Så avgaser behöver han inte oroa sig för... men flyktväg vid brand är ett orosmoment. Brandvarnare var det första jag tryckte i handen på honom. Fönsterbyte blir inte av, som jag nämnde är det troligtvis en temporär vistelse.
 
Då är det ingen idé att göra en bygganmälan för enligt kommunen måste du ha två utrymningsvägar.
Ett fönster där öppnings längd och bredd måste vara 150 cm tillsammans och ingen får vara mindre än 60 cm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.