Hejsan alla glada ;D

Jag har lite funderingar runt skivor i köket men då inte trä utan sten.

Har hört att granit är bäst, tar nu inte hänsyn till utseende, när det gäller att stå emot fläckar och värme. Sedan marmor och sist skiffer.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Om man nu skaffar en skiva i ett mer poröst stenmaterial och får fläckar på det, finns det någon möjligthet att få bort dom?
 
I vårt hus i Argentina hade vi vit marmor både i köket och i matrummet. Jag kommer ihåg att man skulle torka snabbt om det kom vin på de. Annars var det inte stora problem. Det är bara att det är mycket mera känslig för fläckar än granit.

Granit är bäst i köket.
Står emot värme, fläckar, är alltid snygg

Marmor tål värme, men inte fläckar. Den blir fläckig lätt.
Omöjligt att ta bort fläckarna om man inte kan slippa den på nytt.
Alla stenexperter jag har frågat när jag har fått fläckar på marmor, säger att det inge går att göra nåt.

Skiffer är mera porös och blir lätt fläckig, tror jag, och inte så bra som bänkskiva.

Jag skulle absolut välja granit.
 
Diabas är väl hårdast??? Eller blandar jag ihop saker och ting?
 
Det finns nåt nytt som heter Corian (fast jag är osäker på stavningen). Det är inte naturmaterial men är starkast och tåligast - och dyrast. Man kan välja färg.
 
Hemmakatten
Granit är tåligast har jag fått lära mig, men marmor är bäst att baka på. Så en granitbänk med en liten bakdel i marmor kanske inte är så dumt...
 
Det heter inte längre CORIAN® det heter nu Delian. Delian är ett komposit-material bestående av natur mineraler sammanbunda av polyester och akryl. Ingen höjdare för det pris som Delian har.

Det går att ta bort fläckar på marmor, granit och även annan sten.
Om ytan är kraftigt etsad måste den först slipas jämn. Detta kan man göra med pimpstenspulver på en tvålfuktad trasa eller med en nylonsvamp. Ytans glans kan man sedan återställa med s k stenglans eller bivax löst i lacknafta.

Bäst är det att passa sig för sura föreningar som t ex fruktjuice, vin och ättika.

http://hemluckan.se har svaren

 
Himla otur att Corian är så dyrt då den här nya 'plastgraniten' hade i så fall varit första val. Tvärtom - den är t o m dyrare än sten :(
Hos återförsäljaren i Gbg kallas den Corian fortfarande....ny generation?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.