Jag har en elektriker som jag har pratat med som ska komma hem till oss och dra elen och koppla in det på vår nybyggda övervnåning. Han tar 350kr i timmen (+ moms antar jag?). När jag frågade honom hur lång tid det skulle ta sade han att ca en dag kanske 1,5h. Sedan tog han en framkörningsavgift kommer inte ihåg den summarn men det var kanske 150kr. Tillkommer kostnad för materialet.

Min fråga är nu ska jag skriva något avtal med honom innan så att jag inte sedan står med skägget i brevlådan och får en jätte räkning och ändå är inget inkopplat? Hur skriver man då när man inte vet hur lång tid det kommer att ta?

Alla seriösa tips tages tacksamt emot!
 
Jag skulle nog försöka få honom att lämna papper på vad saker kostar.
-Du ska inte behöva anta att timpriset är plus moms, du bör få ett papper där det tydligt framgår om det är med moms.
-Styckpris på eluttag, lampströmbrytare, dimmer och säkringar om centralen behöver byggas ut. (Vad mer behövs i en övervåning.) Inte någon komplett prislista utan bara det som kommer användas. Det är ju ett relativt litet jobb så håll det enkelt.
-Pris på framkörningsavgift.
-?? Övriga kostnader, faktureringsavgift..?

Sedan vad gäller hans gissning på tid så är den inte mycket värd om han inte fått tydlig information om arbetet. Har han varit och tittat? Om inte blir det ju väldig skillnad om jobbet innefattar dra nya rör innan väggarna gipsas och sedan komma tillbaka och göra färdigt och kanske bygga ut centralen. Eller om det bara handlar om att dra kablar och sätta dit eluttag.

Har elektrikern den information han behöver för att uppskatta tiden skulle jag nog lita på hans muntliga uppskattning av tiden och själv räkna lite från prislistan för att få en uppfattning.
Kontra honom sedan med glimten i ögat att ett sådant kort jobb som en dag fakturerar han väl inte förän det är helt färdigt. Just glimten i ögat är viktig hela vägen, prislistan är ju tex inte för att du inte litar på honom utan för att du ska kunna planera hushållsbudgeten och har svårt att komma ihåg siffror. ;-)

Mitt förslag men se det inte som facit.
 
Njaa, det är ju inget stort jobb direkt så skall han lämna dig ett fast pris inkluderande alla eventualiteter så lär det troligen bli dyrare än att låta honom göra jobbet på löpande räkning. Detta förutsätter förstås att det är en seriös elektriker och som gett dig en något sånär korrekt tidsuppfattning.

Dock så finns det en ackordslista men det är inte så himla enkelt att läsa den om man inte är inom byggbranschen, annars kan den ge en hyfsad tidsuppskattning.

Däremot så bör du ha en ritning och en specifikation över vad du vill ha för uttag osv klart innan jobbet påbörjas. Ändringar under arbetet kostar en hel del mer än om man är förberedd på det. Avbryta, hämta mtrl, göra ändringarna osv, allt sådant tar tid och kostar...

Försök få honom att komma överens med dig om ett maxpris för jobbet totalt inkl moms förstås, även muntliga avtal är bindande och låt honom jobba löpande upp till det. Det bör han inte ha något emot om du även förklarar att du är rädd för att det kan bli en jätteräkning.

Jag tycker framkörningen låter låg men det kanske är på landet? Räkna med två sådana om han är där 1,5 dagar.

/Kent
 
jag skulle ta ett pris på material och arbete

materialet kan vara väldigt dyrt - de kan säga att du får % på en inköpslista - men grundpriset är högt och jag vill hellre ha det faktiska priset än % på ett listpris
 
Priser som lämnas till privatpersoner är alltid med moms. Annars ska han själv säga till om det tillkommer!
Detta slarvas det ofta med..

Vad gäller muntliga avtal så blir de mindre och mindre värda.. Talade bara för någon dag sedan om just "muntliga avtal" med en advokat. Hon sade att för att vara helt säker är det bara skriftligt som gäller. Annars är det ord mot ord. Det var förr när det fortfarande fanns någon heder i folk som det funkade.

Tänk på att om du kräver ett pris kan det bli dyrare. Då måste elektrikern skydda sig mot att det kan ta längre tid och eventuella merkostnader. Han lägger då på lite.

Det jag skulle göra om jag vore som dig är att höra med folk som du vet att han varit och jobbat hos förut. Kolla om priset han lovade höll. Då skulle jag känna mig rätt säker.

Det är inte brukligt att få pris på mindre jobb, typ en dag. Men är det de du vill så ska det inte vara en omöjlighet. Han borde kunna ge dig ett pris mellan tummen och pekfingret på 6-8 tusen. (bara ett exempel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.