Hur bra fungerar minireningsverk för 1-2 familjer (2 fastigheter)?
WehoPuts WP 5 eller 6?
Håller deras kostnadskalkyler.

Vet ni nåt så berätta?

Tack
 
Vad jag har hört så fungerar de klanderfritt, aldrig hört om någon som skulle ha haft några problem med dessa.

Dock kanske jag är lite partisk, min sambo har jobbat på försäljningen på KWH.
 
de fungerar nog bra, bara att vara noga med att du får den modell som är dimensionerad enligt föreskrifter i Sverige.
de säljer en modell, den minsta som inte är dimensionerad för 5 P.E. (som är det minsta dimensioneringen i Sverige)
I Sverige innebär nämligen dimensionering för 5 P.E. följande: 170 liter/P.E./dygn dvs 0,85 m3/dygn

I Finland räknar de med 150 liter per P.E./dygn

inget fel med det men de har i Finland ett lägre krav på Kväve reningen, endast 40% reduction, och kväve reningen är bl.a. beroende på ytan som man har i verket... för liten yta.. för dålig kväve rening !

Höre förvisso en lite insident som de haft.... de har ju byggt in
slampåsen i själva verket.. dvs du låser fastigheten vid att du måste slamtöma själv.
Vid ett tillfälle så har de en ny fastighetsägare (som köpte fastigheten med ett av deras verk redaninstallerat) som nu vägrar slamtömma själv och kräver att stackarna, wehoputs, ska komma ut till verket och tömma påsen 4-6 ggr/år

det är en sak jag undrar över... vad händer när man blir gamal och inte orkar slamtömma själv?
 
Jag har ett Wehoputs som inte är installerat än. Jag känner även flera som har samma reningsverk och jag har inte hört nått negativt om dom.

Det är riktigt att man måste tömma påsen men det lär inte vara vare sig tungt eller äckligt (som jag trodde förut). Påsen slänger man i komposten.

Fördelen med detta reningsverk är som jag ser det att man slipper slamtömningsbilen helt. Man bara fyller på med nya påsar och så är det nån kemikalie som ska till ochså. Skitvattnet åker in och rent vatten åker ut. Med rent menar jag enligt myndigheternas direktiv.

Och vem sköter om det när man blir för gammal för att orka? Förslagsvis så kommer nått barn och hjälper eller så gör man som man gör med allt annat som man inte orkar med när ålderns höst kommer, man hyr in nån för att fixa det. :)
 
Tackar för info och synpunkter. Låter som ett bra alternativ med WehoPuts. Vem ansvarar för installationen och den fysiska monteringen av reningsverket? Ska jag som byggherre gräva ut enligt enligt instruktioner eller gör leverantören av reningsverket det? Kostnader på ett ungefär?? Inkoppling till huset görs den av rörmokaren som husleverantören använder sig av? Många frågor blir det, men någon har säkert erfarenhet av detta.

Tack
 
Här i finland är det en grävare som varit på kurs om avlopps anläggningar som gräver ner verket. Anslutningen ska väl rörmokaren göra men du klarar det säkert lika bra själv. Det kan hända att kommunen måste se anslutningen före grävaren stänger hålet. El anslutnigen måste en elektriker sköta men det är bara att ansluta kabeln du la ner bredvid avloppsrören.

Kostnad ca 10 000 kr och det inkluderar grävaren och fyllningsmassor. (Då räknar jag med ett timpris på grävaren på ca 750kr/h)
 
Jag bor i Finland och har en tid forskat en del i olika reningsverk och besökt mässor etc... för att jag behöver hitta ett lämpligt för mina föräldrar som bor ute på landsbygden. Till en början hade jag Wehoputs som ett klart alternativ men inte mera pga att:

- Reningsverket är inte CE märkt !

- Slammet: med jämna mellanrum pumpar reningsverket slam i en påse som skall tömmas av användaren. Frågan är om detta kan vara en hälsorisk ? Detta slam är totalt obehandlat och är direkt pumpat från reningsverket in i påsen. Åtminstone kryllar det av bakterier och mikrober i detta slam ! - vem vet hur detta slam påverkar din hälsa ? Och vad skall man göra av detta obehandlade slam, jag tror inte man sådär bara får lägga ut det i naturen... Hur mycket har KWH Pipe som tillverkar reningsverket studerat vad som egentligen finns i deras slamsäck och dess hälsoeffekter?

Wehoputs innehåller en hel massa pumpar (hela 4 st !!) och därtill en kompressor och ett stort el skåp samt en hel massa flottörer inne i tanken som skall skicka signaler för att allt skall fungera. Ju mera tekniska delar desto större risk till haveri och åtmistone blir underhållskostnaderna stora i längden.

jag har också hört av användare att det rymmer slam från wehoputs, det kan väl synas i diken dit wehoputs pumpat sitt renade vatten - slamavlagringarna bara ökar.

Välj ett CE märkt reningsverk, tex Uponor är CE märkt och har funnits länge på marknaden. Dessutom använder sig Uponor bara av 1 kompressor ! och inga pumpar över huvudtaget ! Och du slipper själv att klotta med möjligtvis hälsoskadligt slam. Jag överväger nu själv Uponor för mina föräldrar men har ju ännu tid på mig några år innan jag måste ta beslut.
 
Klippt från wehoputs.com

"Modellerna WehoPuts 5, 6 och 10 har ett eget slamuppsamlingssystem. Systemet sänker driftkostnaderna eftersom slamsugningssbil inte längre behövs. Överskottsslammet leds till en slampåse, som finns i reningsverket. Påsen byts ut var 2 – 4 månad och påsen och slammet kan komposteras eller hanteras tillsammans med övrigt hushållsavfall."

För mig låter bra mycket bättre än att behöva ta dit en slamtömmare2ggr / årsom är fallet med upnors lösning.
 
Är du säker på att det inte innebär risker att hantera slammet? eftersom det som pumpas i påsen i Wehoputs är det en "random" del av det som sedimenterat i reningsverket så därför innehåller det minst de bakterier som är aktiva i själva reningsprocessen ! + en hel massa annat... ! Dessa bakterier är dessutom lätt luftburna så bara att andas ovanom detta slam betyder att du kan få dem i kroppen ! USCH och vilka följder det kan få för din egen hälsa ! :eek:

Dessutom undrar jag vad du sedan gör med slammet ? - Det är inte tillåtet att göra sig av med slam hursomhelst. Det borde genomgå samma behandling som det slam som kommer från kommunala reningsverk går igenom för att göra det ofarligt ! Hur sköter enskilda hushåll den delen ? Och vilka risker finns här ? :confused:

Och så är ju inte wehoputs CE godkänd heller.... Nä, det finns nog flera bättre lösningar än wehoputs på marknaden med mindre teknik och framförallt CE godkännande så du kan vara säker på att du har ett godkänt system !
 
Talgoxen skrev:
Det borde genomgå samma behandling som det slam som kommer från kommunala reningsverk går igenom för att göra det ofarligt ! Hur sköter enskilda hushåll den delen ? Och vilka risker finns här ? :confused:
Den behandlingen får den ju i reningsverket... Slammet är ofarligt och kan komposteras. Slammet från de kommunala reningsverken komposteras ju också, senare säljs det till konsumenter som fyllnadsjord. Konsumenterna använder det till sina gräsmattor där barnen leker. Är du säker på att din gräsmatta inte innehåller slam?

Hmmm, Uponors blev CE märkt för exakt en vecka sen, säkert bra... Funnits på marknaden länge och CE märkning först nu...
 
Nej, slammet som wehoputs pumpar in i säcken kan alls inte vara total behandlat och oskadligt ! I säcken pumpas ju det som sedimenterat i reningsverket och det är AKTIVT slam på vars yta även andra bakterier sitter ! + de bakterier och mikroorganismer som renar vattnet !

I det renade vattnet kan bakterie mängden vara mycket låg ifall det inte innehåller fasta partiklar men levande bakterier sitter på allt fast material även efter reningsprocessen, dvs på det som sjunker till bottnet i reningsverket ! (Det som wehoputs sedan pumpar obehandlat in i säcken !)

Det som finns i säcken är både bakterier och mikroorganisner som fungrerar i reningsverket och dessutom andra bakterier bla från människans avföring... samt även andra sådana bakterier som börjar frodas i reningsverket som kommer in i reningsverket på måfå - inte dör allt av reningsprocessen inte... Dethär vet jag från kommunala reningsverk !

Tror du slammet i wehoputs säcken nångång är analyserat ? Skulle vara bra att få se sådana uppgifter ! Inte är wehoputs processen speciell ifråga om dethär pånågot vis.

- Jag tippar att säckinnehållet det kan vara rent av hälsoskadligt ja eller rentav livsfarligt i värsta fall ! Eller har du uppgifter som motbevisar detta ? varför tror du detta slam skulle vara ofarligt ?

varför tror du slammet i säcken skulle avika från det som finns i reningsverket ? Slam oskadliggörs inte sådär bara, ifall allt skulle dö skulle inte ens reningsverket mera fungera efter den reningsprocessen !

Undrar över att ingen reagerat på dethär med wehputs reningsverkets slam, tror att det här verkligen borde tas på allvar av myndigheterna och undersökas om tillgångavägssättet verkligen är säkert och miljövänligt - och vart lägger användaren detta slam så att det ej förorsakar miljö eller hälso skada ?
 
Och, ja uponor är nu CE godkänt åtmistone - vilket bevisar att reningsverket är godkänt att säljas och användas i Finland även i framtiden men det är inte tex wehoputs och andra icke CE godkända reningsverk !!
 
Hittar ingen analys, men även miljöministeriet anser påsen vara komposterbar. Skulle gissa att de vet...
 
Men hur hälsosamt tror du det är att hantera slammet då?Skulle du våga svära på ditt eget liv att det är helt ofarligt och du inte kan bli sjuk av det ?

Jag kan tänka mig att det går att kompostera slammet men du måste ta upp säcken och föra den till komposten, där ligger en risk tror jag, vad vet du om den risken ?

Och har alla som har wehoputs en kompost och meddelas det köparen att de måste ha kompost ?

Men som sagt, vad jag vet är det en stor risk att hantera aktivt slam från reningsverk pga av de bakterier det innehåller - det kan vara hälsoskadligt ja rentav livsfarligt vad jag vet !

Och, är du säker att säcken i sig själv är helt komposterbar ? sådana material skulle inte hålla så länge i den användning den är i reningsverket ! Det finns helt komposterbara material och så finns det sådana som bara faller sönder i sina beståndsdelar men själva föreningen blir kvar i komposten dvs de förmultnar inte utan bara faller sönder ! Och är du säker på att precis all av säckens material förmultnar fullständigt ?

Och tillslut, varför är inte wehoputs CE godkänd ifall den skulle uppfylla de reningskrav som finns ?
 
jaja då är det väl dags att skiva testamente då .Än så länge har jag inte avlidit av bakterierna i wehoputs ,jag är ändå servicetekniker o åker runt o servar dom ,men det får vi väl reda på på obduktionen . Konstigt att det finns så många självmordsbenägna slammtömmare i detta land som tömmer alla andra slamavskiljare, eller är det bara wehoputs som e farligt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.