Hello!

Bor i en enplanskåk med mkt öppen planlösning, dörrar existerar inte mallan kök, hall och de två vardagsrummen. Nu är det så att halva huset består av ful klinkers, den andra av ett furugolv. Idag skiljs dessa golv åt av en metall-list.

Nu är man i valet och kvalet om man antingen skall lägga in nytt golv i hela huset eller endast där det idag är klinkers och slipa och olja det fina furugolvet. Är det så att jag väljer att lägga nytt golv där det är klinkers är det ofrånkomligt med en nivåskillnad och en liten tröskel måste till.

Hur ser ni på saken intrycksmässigt? Är det totalförbud på att ha olika golv? Kan man till och med ha 3 olika golv i ett hus, vad är det som sätter gränser? Vad för golv blir fint ihop med ett slitet furugolv?

Tacksam för synpunkter!
 
Jag bor i ett identiskt hus som en kompis. Han har flera oliak golv. Jag har precis flyttat in och lagt samma (billig ekparkett) i hela. Blir världens skillnad. Jag har lite klinkers i hallen (och bad förstås).

Jag fick ta hjälp att lägga golvet, trots att det är vanigt klickgolv, är det totalt 9-meterslängder, och det fixar inte jag.

Kontenta: Samma golv säger jag. Om det sen går att hitta samma furugolv, så kör på det.
 
kan du inte komplettera med mer furugolv? Eller är det ett furugolv av gamla typen (undergolv) som ligger där nu? Jag är annars både för och emot ett likadant golv. Det kan ge känslan av utställningshall, särskilt om det är av typen 3-stav ekparkett. Å andra sidan kan det se konstigt ut om man inte bryter av golven väldigt snyggt. Såg tex nån som brutit av ett golv där gamla väggen stått, med ett hörn och allt, det såg inte klokt ut. Ska man ha olika golv bör de dessutom vara av helt olika typ, tex så som du har nu klinker och trä. Absolut inte furu och ek bredvid varandra.
 
Jag har ett litet hus (91 kvm) och hittade en 4-stav ekparkett. Billigt och världens skillnad i upplevelse. I mina små rum gör sig 4-staven verkligen rätta!
 
Generellt tycker jag att det blir bättre med samma golv i en öppen planlösning, så det blir mitt förstahandsval.
 
Hemmakatten
Jag skulle också välja samma golv i hela huset. Det blir mer enhetligt, lugnt och sammanhållande.
 
Är så delad! Det gamla furugolvet ger huset karaktär och själ. Ett nytt golv i hela huset blir ju liksom nytt och utan historia. I detta fall skulle det om jag inte lade in nytt golv i hela huset bli en liten tröskel 15mm hög, på ett ganska bra ställe. Men men.....det skulle samtifigt se "utbyggt ut", att man bygger ut och inte får det att smälta ihop med resten kanske..
 
Finns det ingen möjlighet att höja nivån med 15mm på den delen där det är lägre så att säga? Å andra sidan tycker jag inte att nivåskillnad gör så mycket, men jag tycker nog att man bör köra samma golv där det går. Att köra typ klinkers i köksdel osv är en annan sak tycker jag. Olika trägolv känns inte så kul med den öppna planlösningen som du beskriver.
Nu vet jag inte vilken karaktär ditt hus har eller vad du vill ha. Men visst kan du få karaktär även om du väljer nytt !! Lutat och oljat trägolv, ekparkett med rustik känsla. Valen är många om man vill hålla en viss karaktär.
 
Är det för att nuvarande klinkergolv är fult ni vill byta golv eller vill ni helt enkelt inte ha klinker? Om det är det första alternativet torde ju det bästa vara att ersätta det "fula" klinkergolvet med ett snyggt...
 
imported_Anders_S skrev:
Finns det ingen möjlighet att höja nivån med 15mm på den delen där det är lägre så att säga? Å andra sidan tycker jag inte att nivåskillnad gör så mycket, men jag tycker nog att man bör köra samma golv där det går. Att köra typ klinkers i köksdel osv är en annan sak tycker jag. Olika trägolv känns inte så kul med den öppna planlösningen som du beskriver.
Nu vet jag inte vilken karaktär ditt hus har eller vad du vill ha. Men visst kan du få karaktär även om du väljer nytt !! Lutat och oljat trägolv, ekparkett med rustik känsla. Valen är många om man vill hålla en viss karaktär.
Jo det går att höja nivån, men furugolvet ligger lägst så om jag höjer så blir det nytt golv överallt. Du har förstås rätt att man kanske kan hitta nytt golv sm känns rätt, men gamalt är bäst ibland :D
 
zno skrev:
Är det för att nuvarande klinkergolv är fult ni vill byta golv eller vill ni helt enkelt inte ha klinker? Om det är det första alternativet torde ju det bästa vara att ersätta det "fula" klinkergolvet med ett snyggt...
Nuvarande klinkern är vidrigt ful! :D Har varit inne på att lägga nytt klinker men trägolv är ju så mkt trevligare...
 
Så här ful är klinkern
 
  • Klinker möter furu 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser planlösningen ut. Det som är inom det röda är idag klinkers, resten furugolv
 
  • planlosning golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat sätt att hantera det är att du plockar ur klinkern, lägger in nytt trägolv och målar alla golv (gamla och nya) i en och samma färg, då syns det inte så mycket att ni har gammalt och nytt golv.

Hur viktigt är det ekonomiska i det hela, det blir ju trots allt en betydlig skillnad om ni lägger nytt golv där det är trägolv nu mot om ni bara ändrar klinkerytan. Vad vill ni ha för stil i huset? Ett alternativ skulle ju annars kunna vara att man lägger något modernt golv, typ industrigummigolv, där klinkersen ligger nu. Kan det möjligen vara så att klinkersläggaren har bevarat trägolvet under klinkersen så att det går att ta fram (eftersom det är högre menar jag)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.