Vi gjorde skarvfria element åt Ahouse. Elementen var väldigt små som limmades ihop. Cellplast var special beställt med spår.
Väldigt fina element med lite väl dyra
 
Det är nästan omöjligt att se några skarvar på vårt hus, både utifrån och inifrån.
Det beror på att kortsidorna består av endast ett element per våning,
och långsidorna består av två element.
Långsidornas skarvar är listigt nog placerade vid entrédörren på framsidan och vid altandörren på baksidan.
Det enda man kan se är alltså några decimeter från dörrarnas överkant och upp till taket.

/Hasse
 
Hej Alla,
Sen jag skrev sist så har mer kunskap tillkommit. Precis som Lompoc skriver så finns metoden och kallas tilt-up. Mycket vanligt i USA, Canada, Australien och Nya Zeeland. Börjar komma i EU också. Metoden utvecklas hela tiden och är mycket snabbt ökande i de här länderna. Mest för lite större kommersiella byggnader, men även för "residential", dvs boende. Ett kul projekt kan ni se här: http://www.hollowtop.com/cls_html/tiltup.htm . Jawen - du frågade om golvvärmeslangar mm som sticker upp. På de här husen tänkte vi en annan typ av golvvärme. Nämligen luftvärme under hela golvet med utsläpp bakom golvlisten (5 mm spalt) runt hela ytterväggen. För att skapa luftutrymmet så blir det en typ av varmgrund, dvs isoleringen under plattan som vanligt och på plattan tänkte vi gjuta in svetsplattor i rader med cc 1200. Sen när ytterväggarna är gjutna, resta och taket på så tar man en-tums stålrör med påsvetsad vinkel (för en träregel) och svetsar på dessa svetsplattor. I rader så att det sen går att lägga på golvreglar på dessa ståndare. På reglarna sen ett trägolv eller spångolv + matta eller vad man vill ha. Luftvärmeaggregatet sprutar sen ner varm luft i detta hålrum och man får då jämn och bra värme under hela golvet + värmeutsläppet runt väggarna. Värme och ventilation i en smäll!

Nån frågade på priser på prefab-element och utan att ha ett exakt pris så tror jag det ligger i intervallet 1500-2000 kr/kvm. Alternativet vi tittar på är att skaffa en större betongblandare (c:a 1 kubik/mix) och med hjälp av hjullastaren mata i + lägga ut färdig betong. Andra som gjort så (lantbrukare som byggt större ekonomibyggnader mm) vittnar om att betongpriset kommer ner till hälften av vad färdigbetong kostar. Att blanda i egen regi är både och. Mer jobb, mindre pengar, men framförallt kan det vara bra om man behöver betong vid många tillfällen och har kontroll över blandningsstationen på plats. Sen är det ju ingen nackdel att vi har en bergkross med all ballast runt knuten :).

Skarvar på elementen? Vi tänkte göra gavelspetsarna i ett stycke och långsidorna i 2, dvs mycket lite skarvar. Men finns det metoder att få även dessa igengjutna utan sprickor så vore det kanonbra. Jag följer tråden med spänning.

Mvh/Leif
 
Lompoc - det här Göteborgsföretaget som varit inne på tilt-up? Har du möjlighet att hitta dom tror du? Skulle vara intressant att kontakta dom och diskutera möjligheterna och deras erfarenhet.

Mvh/Leif
 
LeifT skrev:
Lompoc - det här Göteborgsföretaget som varit inne på tilt-up? Har du möjlighet att hitta dom tror du? Skulle vara intressant att kontakta dom och diskutera möjligheterna och deras erfarenhet.

Mvh/Leif
Det var en gång en person som kom och tittade på huset. Han sa att hans firma låg bakom byggmetoden.
Jag vill minnas att han sa "Stomsystem" och "Västra Frölunda".

På Google blir det en träff på "Stomsystem" och "Frölunda":
http://www.foeretag-sverige.se/foeretag/stomsystem-ab-9294637.html

De verkar inte finnas med hos Eniro.

/Hasse
 
  • Gilla
varje
  • Laddar…
Vet inte om det företaget finns kvar faktiskt, skall höra med min far han vet kanske vad dom hete och om dom finns. Ser inte deras vippa på några byggen nämligen. Vet inte om det passar för ditt bygge LeifT¨s. Funktionen var att formen satt på en stor vagga som man gungade över åt ena hållet så väggen restes.

Jag har en sådan betong blandare som du beskriver, min är självlastande dvs det finns en hydraulisk inlastningslucka för att fylla den med grus/sand. Väldigt användbar på grävarn.
 
Hej


Blev nyfiken på din tråd, hur stort har du planerat att bygga?
Är inne på samma tanke som dig, har dock möjlighet att i praktiken få
färdiga måttbeställda väggar samt platta för materialkostnad, har familj
som arbetar på cementgjuteri.
Har planer på en-plans hus ca 150 kvm.
Har du fått några offerter på vad platta och väggar kostar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.