Funderar på att snickra till en mindre terass till sommaren, enkel konstruktion med räcke/staket är tanken. Eftersom jag inte äger marken utan tillåts nyttja den för uteplats utanför min bostadsrätt så är det inte tal om någon gjutning. "Flytande grund" eller vad det heter är alltså tanken, marken är lite speciell = gräsmatta på betongplatta. Det finns ett mindre träd planterat bredvid, där har man gjort en upphöjning så jordlagret är nog inte särskilt tjockt.

Det som står där idag (jag oskyldig till) är ingen rolig historia så när jag frågade föreningen lät de riktigt positiva och höll med om att när jag nu ändå har tillgång till detta så kunde man försöka göra det lite stiligt. Har även frågat om jag självbekostat skulle kunna få plantera om då ruskbuskarna som står där idag inte gör sig särskilt bra, verkar inte omöjligt men skulle ta det med trädgårdsansvarige. Jag vill sätta upp låga enbuskar eller liknande istället då jag tycker de verkar vettiga året om buskar och gissar på att de är lättskötta.

Storlek terass: Ca 5kvm
Höjd på staket: Ca 80 cm

Flytande grund, vad ska jag tänka på? Iom betongrund under gräs borde rörelser vara minimala. Är ett litet bygge men vill få det riktigt från början.

Lägga singel på gräset? Det används kantsten runt plantering på området, kanske man kan lägga det som ram runt, gräva ner dem lite så det blir stabilt och sedan fylla med singel eller det om lämpar sig bäst.

Något tak känns lite overkill och tveksamt att jag får bygga så högt men markis eller dyl kanske kunde vara något, vet inte om det är något som tillåts men balkonmarkis har jag sett är ganska vanligt på lägenheter. Parasoll duger väl men ja..man fnular ju alltid lite. Andra idéer på området?

Lite bilder:

19377067.jpg
Buskarna är inge skoj när de inte är gröna..

19377068.jpg
Ja det blir ju svårt att göra det sämre iaf ;O)

19377065.jpg

19377066.jpg
Det är ju lummigt o fint på sommaren, de gör ett kanonjobb för att det ska vara fint på gården vilket gör det roligt att kunna nyttja utsikten.

Idéer och annat att tänka på?

MVH
 
Bumpidumpbumpdumpupp, alla i kyrkan idag eller? =)

MVH
 
Jag är inte riktigt med på hur du tänker. Varför är det inte tal om gjutning? Jag förstår inte riktigt varför du vill bygga flytande om du har betongfundament under gräset.

Föreningen är väl endast intresserade av att du bygger en bra terass.
Du tar ju inte med dig den när du flyttar, eller?
 
Frågan är väl vad som blir billigast.
JAg tror att det är både billigare och enklare att köra färdiggjutna plintar från Byggmax (70:-/st).
Det går ju inte åt så många.
Om det nu är så att du inte får gräva så tycker jag att du köper några billiga betongplattor och lägger reglarna på dessa.
 
Doldr skrev:
.
Visst vill dom väl att jag ska fixa ett bra bygge men iom att marken inte är min vill jag inte göra ett alltför "permanent" bygge. Men nej de har inte sagt att jag inte får gjuta utan det är min tro att någon form av flytande grund är mer acceptabelt, vid framtida stambyte kanske de behöver komma åt utifrån och då är det fint om det går att demontera hyffsat enkelt, dock bara spekulationer. Det ligger även ett nedgrävt bevattningssystem på gården vilket det gäller att missa.


trulls skrev:
.
Naturligtvis är det strålande om jag slipper lägga någon förmögenhet på själva grunden =) Min tanke med singel och kantsten var väl att det inte skulle gå så hårt åt virket jämfört med gräs.

MVH
 
Tja,

Har precis börjat bygga min altan på ca 55kvm och kör på det sättet som du nämde.
Jag la ut ett lager med singel i höstas som har lagt till sig bra och sen köpte jag de billigaste stenarna på byggmax (tror det var 2,80:- st) och sen lagt lite syllpapp på dessa.
Det blir hur stabilt som helst. Och billigt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.