Vi ska bygga hus med Myresjöhus och har skrivit på en offert. Nu säger vår säljare att de har missat en kostnad.

Jag läste en översiktskurs i juridik för ett antal år sedan och där sas det att offert/anbud är bindande under en viss tid (hetter det acceptanstid tro?). Jag vill mena att Myresjöhus måste stå för den offert de skickat (och som vi signat). Stämmer det? Någon som har bättre juridikkunskaper än jag eller som varit med om liknande?
 
Jag tror att du i princip har rätt. MEN om jag minns rätt så kan en leverantör frångå en offert om det finns en uppenbar felräkning. Där kan man säkert hamna i en oändllig tolkningstvist. Nu gäller ju speciella regler runt just småhusbyggen, som på pappret är betydligt tuffare mot entrepenören än när det gäller andra typer av köp. Så troligen är de bundna.

Beroende på vad det är de glömt så finns ju alltid också risken att de helt sonika levererar utan att utföra det som saknas, och hävdar att ni inte ville beställa den detaljen.

Det finns säkert många sätt att se på detta, om man redan från början sätter hårt mot hårt så tror jag (personlig åsikt) att risken är stor att de försöker vinna tillbaka kostnaden genom att slarva med något annat. Därmot så borde man kunna förhandla så att de åtminstonde inte gör ännu mer vinst på den "glömda" posten. Om man ex. delar på kostnaden 50-50 för den glömda posten så gör de en viss förslust på den detaljen, men förhoppningsvis inte så stor förlust att projektet blir ointressant.
 
Tack för snabbt svar!
De har helt enkelt glömt lägga på sin marginal på en underentreprenörs arbete så det är ju inte så att de gör förlust på just den delen utan det är ju deras totalmarginal som blir lidande. Och därför tror jag du har helt rätt i att de i så fall kommer försöka ta hem marginalen på någon annan del istället.

Ska bli intressant att se vad de återkommer med, det sista de sa till oss är att "detta kommer lösa sig" men jag börjar bli aningens luttrad så jag tror ju inte de kommer säga att det var ett fel de gjort och att de får stå för det.
 
Om de inte får ut pengarna av er så kommr de att ensidigt sänka entrepenörens ersättning, entrepenören blir sur och skickar sina sämsta gubbar på jobbet (kanske lite överdrivet).
 
Jag skulle hävda att de får klara sig utan marginal på den underentreprenörens arbete. Annars är ju offerten utan betydelse. Jag är inte övertygad om att detta kommer påverka husbyggets kvalité. Hur mycket pengar rör det sig om ?
 
Offerten är giltig, så länge du inte kommer med ett motbud. Viker du dig och säger att ni kan mötas på halva vägen så blir det en oren-accept. Det betyder att de kan dra tillbaka sin offert.

Du skriver inte vilka summor det handlar om, så du får ställa dig frågan om det är värt det. Räkna med tjafs och problem vid eventuella garantiåtagande...
 
aedwall skrev:
Offerten är giltig, så länge du inte kommer med ett motbud. Viker du dig och säger att ni kan mötas på halva vägen så blir det en oren-accept. Det betyder att de kan dra tillbaka sin offert.
...

Där lärde jag mig något nytt. Med andra ord skall man vara försiktig med att kompromissa.
 
aedwall skrev:
Offerten är giltig, så länge du inte kommer med ett motbud. Viker du dig och säger att ni kan mötas på halva vägen så blir det en oren-accept. Det betyder att de kan dra tillbaka sin offert.
Inte nog med det :(
Den orena accepten är dessutom ett moterbjudande som ni blir fäst vid!
Man kan se det som en offert från er sida.........vilket ni är bunden till...

Hoppas du förstår vad jag menar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.