Hur ska jag göra?

Har idag ett betongbjälklg där jag ragit nytt avlopp och vattenledningar i.
största dimensionen på avloppet är 110mm för WC.

JAg ska gjuta på detta för att sedan lägga golvvärme (EL) och sedan ska det på klinker.

Hur gör jag enklast för att slippa bära in flera kubik men betong.

Jag hade en tanka att fylla upp så mycket som möjligt med cellplast och sedan lägga leka kulor närmast rören för att fylla ut.
och sedan gjuta på detta. Är det en bra ide?

Sedan undrar jag hur mycket behöver jag gjuta över avloppsrören för att få ett stabilt underlag?
Samt hur tjock kaka behöver det vara över cellplasten?

Många frågor och hoppas att ni kan hjälpa mig!
 
Stort badrum?
Vi använder eps-cement en hel del.
Först eps.cement några cm över rören
sen slinga sen flytspackel.
Tror det står på eps påsen hur mycket minsta tjocklek är.
Kan vara 3 eller 5 cm över rören.

Mvh Putte
 
Inte världensstörsta badrum men om jag använder eps till hela 5m2 ca 15 cm för att det ska gå över alla avloppsrör blir det ju rätt många litrar cement...


så min tanke var att fylla ut med cellplast/leca och sedan gjuta på det för att slippa blanda/bära så mycket.

Så frågan är vad ska jag gjuta med och hur tjock kaka behövs över rören? Det kommer ju en del flytspackel på för att elvärmegolvet ska läggas rätt enligt tilverkaren.

Så om jag säg behöver ha 20mm flytspackel över golvslingan räcker det då med ca 20-30 mm betong över rören?

Hittar inget vettigt hos tillvärkarna av betong/cement!
 
Hej!

Om du ska gjuta upp 15 cm på 5 kvm så blir det ju bara 75L. Vilket (tror jag) borde gott och väl att räcka med två säckar EPS cement är på 50L dessa säckar väger otroligt lite. Se bara till att ha ett stort blandningskärl (hela säcken behöver blandas till) jag använder mig av en 65L plasttunna.

Lycka till!!!
/J
 
johsv skrev:
Hej!

Om du ska gjuta upp 15 cm på 5 kvm så blir det ju bara 75L. Vilket (tror jag) borde gott och väl att räcka med två säckar EPS cement är på 50L dessa säckar väger otroligt lite. Se bara till att ha ett stort blandningskärl (hela säcken behöver blandas till) jag använder mig av en 65L plasttunna.

Lycka till!!!
/J
Nja!
0,75m3 dvs 750 liter... lite jobbigt kanske hehe...
 
Nu när matten är löst vad tror ni?
 
Ingen som har något förslag på hur man gör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.