Tjena,

Önskar specifika förslag på roller avsedda för väggar, finstruktur! Vill kunna få uppordentligt med färg!

?
 
Anza har väl ganska bra grejer. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att det spelar jättestor roll vad du använder för rollerhylsa. Enligt min erfarenhet så skiljer det en del, även om du använder samma märke, mellan två likadana rullar. Tvätta ur den och använd den sedan en tid, så du har en inkörd rulle vid sista strykningen, det brukar göra susen.
 
Har en kollega som ibland använder golvrulle till väggarna. Det ger en mindre finare struktur, men du får inte upp lika mycket på väggen.
 
Jag vill ha fin struktur men få upp en massa färg! Har big problems med flammiga väggar..... :D
 
Efterrullar du väggarna?
 
Min erfarenhet att de lite dyrare rollrarna (rollersana?) har en tätare lugg och kan därmed få upp mer färg på rullen. I helgen stod jag och rollade en snedvägg (stod alltså under och målade snett ovanför huvudet) och jag märkte att det blev ganska tungt med en proffsroller, den tar så mycket färg. Så ska du köpa en dyrare roller så ta därför inte en för bred även om det kan vara lockande, det kan bli tungt att hantera. Jag tror inte att märket på rollern är så viktigt men den rollerhylsa jag köpte som hette nåt med proffs kostade i vanligt konsumentpris ca 60-70 kr. Priset är en indikation, köper man ett helt set med bygel och tråg och hela alltet för 39 kr så kan man vara säker på att det inte är så hög kvalitet/tjock lugg. Själva bygeln och tråget har jag dock aldrig märkt nån skillnad på oavsett pris.
 
5.2 racing skrev:
Efterrullar du väggarna?
Vad menar du med efterrulla?
 
Lägg på redigt med färg i ett jämnt tjockt lager, på en vägg. Sen för du rullen uppifrån och ner, så du får samma riktning på taggarna. Stöppling kallas det. Gör så på hela väggen, och börja där du lade på färgen först.
 
På en mindre, putsad vgg som varit målad tidigare körde jag med roller för tak - ojämn yta, det blev jättefint, fast jag fick rolla 3ggr för att det skulle bli bra, och det kanske inte är så lockande om det handlar om stora ytor.

Jag testade först med en roller som ger slät yta som man har för t.ex. skåpsluckor, men det blev inte alls lika bra. Kanske ser bättre ut med en sådan på tapet/väv dock. Var Anzas båda två modellerna.
 
5.2 racing skrev:
Lägg på redigt med färg i ett jämnt tjockt lager, på en vägg. Sen för du rullen uppifrån och ner, så du får samma riktning på taggarna. Stöppling kallas det. Gör så på hela väggen, och börja där du lade på färgen först.

Men det är ju då man får matta ytor, alltså man rollar för mycket på samma uta? Flammigt alltså?
 
Slå på forumet eller googla det. Orkar/kan inte förklara bättre.
 
I
Vilken roller du ska använda beror på underlag, färgtyp och struktur i färdig yta.

Det finns rollerhylsor av lammull, mohair, perlon, skumgummi och några till, men de här är nog de mest förekommande.

I byggsammhang och plastfärg är det lammullsrollern som är outstanding. Ger bra med färg ifrån sig (rymmer en del utan för mycket dropp, beroende på färgens viskositet, som är ett finare ord för dess flytbenägenhet, en tunn färg har lättare att flyta ut och droppa av), men har oxå den nackdelen att ytan lätt blir grängig (på målarspråk), dvs. småknottrig (man talar om apelsinskalsgräng, t.ex.).

Oljefärg och lackfärg passar bra ihop med både mohair och skummgummi. Den förra kan ludda i början. Skumgummi ger bäst släthet i färdig yta (snäppet under sprutmålning).

Lasyrer och liknande 'vattniga' färgmtrl. stryker man bäst med en flat pensel, om man inte har för bråttom. Annars är en engångshandske av plast på krattan och en bit 4 cm tjock tillklippt skumgummi (cirka 10x15 cm stor) det bästa ackordsverktyget som oxå ger bäst resultat om underlaget är hyvlat. Det är bara att dyka ner med näven i burken och svampen i näven (krama ur så att det inte droppar) och sen föra på färgen. Ingen som helst skillnad i övergången mellan dragen (som det mycket väl kan bli med pensel eftersom man inte får på så mycket åt gången och därför drar ut torrt i kanterna så att nästa penseldrag får överlappa).

Och så lite målningsteknik med lammullsroller (som inte skiljer sig på vägg och tak, det är i stort samma jobb).

Börja med att köpa rollerhylsor av bra kvalitet. Fortsätt med att tvätta hylsan innan den ska användas (för att få bort ludd). Använd rollertråg eller rollergaller direkt i burken för att jämna av färg på hylsan och fördela den lika runtom. Rulla på så mycket färg det går utan dropp. Sväng inte upp roller mot vägg eller tak. Svinget gör att färgen åker av. Lyft sakta och bestämt. För på färgen i ett drag tvärs utrullningsriktningen. Rulla ut men kör inte torrt. Efterrulla ytan så att färgskiktet blir jämntjockt och syna av så att inga partier fått för lite färg. (En strålkastare med släpljus och titt mot ljuset är bästa hjälpmedlet.)


Skulle färgen inte täcka är det bättre att måla två ggr. än att försöka vräka på all färg på en gång. Det är dömt att misslyckas.
______________
Byggaren
 
Tråg borde vara förbjudet. Är som en blindtarm; totalt onödig.
Doppa rullen i burken, punkt.
 
I
5.2 racing skrev:
Tråg borde vara förbjudet. Är som en blindtarm; totalt onödig.
Doppa rullen i burken, punkt.

Som jag skrev: använde rollergaller i burken. (Då talar vi om burkar på minst 10-15 liter.)

Har du en 1-litersburk och ska måla någon mindre yta (läs: 5-6 m^2, för så mycket täcker färgen per liter) skulle jag vilja se dig doppa rullen i burken även om den kan vara ganska liten. Där är det bättre att slå upp färgen i ett rollerkar och köra.
_______________
Byggaren
 
Eller en stor tomburk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.