Bakgrundsinfo
Mockfjärdshus från 1969 på krypgrund med plåtgolv i pannrummet på bv, där pannrummet skall slås ihop med intilliggande befintlig tvättstuga för att bli en stor tvättstuga med bergvämepump istället för oljepannan som slängs ut.

Projekt
Planen är att klinkra golv och kakla vissa väggar (vid tvättmaskin och ho) och måla andra väggar (vid värmepump för att kunna måla över bef. elkablar och rör som får vara kvar {bild}). Vill även sätta TM+TT lite upphöjt för bättre ergonomi. Skall byta golvbrunnen och slänga ut bef spånplattegolv i tvättstugedelen.

Funderingar
- Plåtgolvet i bef pannrum {bild}, kan det vara kvar eller bör det rivas ut?
- Vill gärna få bort värmeelementet i nuvarande tvättstugedel och ersätta med elektrisk golvvärme. I huset i övrigt är det vattenradiatorer i ett enrörssystem. Känns enklare/billigare med elgolvvärme än vattenburen. Åsikter om detta resonemang?
- I vilken ordning skall saker göras? 1) Borra hålet, 2) Släng ut oljepannan (slutet av maj, får frysa lite några dagar), 3) Riv bef vägg mellan pannrum och tvättstuga samt bygg nya klinkergolvet, 4) Installera värmepumpen. 5) Göra klart resten
- Tips på bra "socklar" för att få upp TM+TT i lagom höjd. Bör jag ta någon hänsyn till vattenläckagerisk-synpunkt när jag höjer upp på detta viset?
- Har förstått av andra trådar att det bör vara fuktspärr under golvklinker med uppvik på väggar. Gäller det hela utrymmet?

Tacksam för alla tips :)
 
  • IMG_0751_redigerad-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0754.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle absolut inte plocka bort något vattenburet om jag var dig. Men kanske byta element i källaren till vattenburna fläktelement. Ett större sånt kan ersätta flera vanliga och har den höga effektiviteten som man vill ha då man värmer vattnet med värmepump. Ettrörssystem behöver ju oftast ganska hög temp och det är väl så låg temp som möjligt som gäller med värmepump, (för att få ekonomi i det hela)? Annars är vattenburen golvvärme bra, men golvvärme kräver ju en del isolering under om det inte ska kosta skjortan. Hellre då hålla nån eller några grader högre rumstemp med ett fläktelement.

Det är inte billigare med elgolvvärme när du ska installera bergvärme... Hade det bara varit en två kvadrat, kanske?!? Gör rätt direkt istället. En fläktradiator däremot är både enkel och billig i både drift och installation och tvätten torkar himla snabbt!
 
Ok tack för tipset, AnteB, skall kolla upp fläktelement. Du skriver att tvätten torkar snabbt med det. Ersätter den en avfuktare?

Jag har en kondenstumlare, och fick för mig att då behöver jag ingen avfuktare. Men, det kräver klart att jag kör tumlaren, den gör ju ingen nytta om jag hängtorkar tvätten...

Är det då fläktelementet är fiffigt?
 
Det ersätter inte avfuktaren, men det rör om i luften och torkar därigenom tvätten effektivare. Men som du skriver så är det inte så intressant med avfuktning när man kör kondenstumlare. Man får även lite varmare kring golvet när det rör om luften. Jag har kombinerat tvättstuga + badrum och kör med ett fläktelement vilket funkar bra. Har betonggolv utan isolering så vi har 23gr där inne och det funkar. Lite svalt när man går barfota men mycket bättre än tidigare då vi hade tre st feta kamflänsradiatorer och all värme i taket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.