Har hus med prefabelement utan dragen el från fabriken. Väggarna är stängda (häftade med en miljon klamrar) spånplattor. Hur gjorde ni snygga lösningar? Bröt ni upp väggarna eller ska man kapitulera och ta sockeldosor (vill INTE)??
 
Jag har sockeldosor i ytterväggarna där det inte finns mellanväggar som jag kunde sätta uttagen i och jag tycker inte att det stör. Det har ju även den fördelen att man inte behöver ta hål i diffusionsspärren.
 
en vacker utanpåliggande montering med snyggt formad EKRK kanske?
 
En amerikansk elektriker hade tagit upp ett hål för senildosa (undrar vad det heter på engelska..) i väggen, stuckit in ett flexibelt borr och sedan borrat sig ner i källaren. Krävs förstås att det inte är platta på mark..
 
Ingen platta på mark. Hur ser senildosor ut? Har du ett foto kanske?
 
alexaGBG skrev:
Ingen platta på mark. Hur ser senildosor ut? Har du ett foto kanske?
Det är kort och gott slang för renoveringsdosa, dvs en dosa som kan monteras utan att riva upp väggen. Man borrar ett lämpligt stort hål i väggen och trycker i den.

http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5532
 
  • Gilla
Jonzen
  • Laddar…
jag har aldrig fattat hur man får fram kabel/rör till en sån dosa från t.ex. ett beintligt uttag några meter bort, det är ju en helsikes massa reglar och isolering ivägen....
 
Kräver förstås att det är öppet, men annars så sticker man in dragfjädern, pillar ut den på lämpligt ställe, kapar till en bit slang, trär denna på fjädern och drar in skiten i väggen. Klart!!
 
Hmm. Senildosorna ser ju ut som en smart medelväg! Finns det någon mer nackdel, mer än att de är dyrare än vanliga dosor och är lite krångligare? Sitter de t.ex. fast ordentligt eller riskerar man att få med sig alltihop ut om man drar ut en "seg" kontakt?
 
alexaGBG skrev:
Hmm. Senildosorna ser ju ut som en smart medelväg! Finns det någon mer nackdel, mer än att de är dyrare än vanliga dosor och är lite krångligare? Sitter de t.ex. fast ordentligt eller riskerar man att få med sig alltihop ut om man drar ut en "seg" kontakt?
Risken finns...välj ett uttag med hål i ramen och sätt fyra små röda duo-max i gipsen...
 
Fotografen skrev:
Risken finns...välj ett uttag med hål i ramen och sätt fyra små röda duo-max i gipsen...
Smart! Det borde ju lösa problemen! Tack tack.
 
Fotografen skrev:
Kräver förstås att det är öppet, men annars så sticker man in dragfjädern, pillar ut den på lämpligt ställe, kapar till en bit slang, trär denna på fjädern och drar in skiten i väggen. Klart!!
Jänkarna har riktigt styva fjädrar "fish tapes" för ändamålet. Används även för att dra signalkablar under heltäckningsmattor och liknande. Dom är faktiskt smått fenomenala på att gömma kablar, det är sällan man ser något utanpåliggande. Att det sedan knappt finns någon isolering i väggarna hjälper förstås en hel del :D.
 
mycke_nu skrev:
Jänkarna har riktigt styva fjädrar "fish tapes" för ändamålet. Används även för att dra signalkablar under heltäckningsmattor och liknande. Dom är faktiskt smått fenomenala på att gömma kablar, det är sällan man ser något utanpåliggande. Att det sedan knappt finns någon isolering i väggarna hjälper förstås en hel del :D.
hur gör dom i canada då? där hoppas jag dom har isolerade väggar iallaall..
hur man än vrider å vänder på det så tror jag knappast det går att göra en hel infälld elinstallation med väggarna på plats.
 
I nybyggnation drar dom kablar "löst" i väggarna innan gipsen kommer upp. Fiskar kabel gör man bara vid kompletteringar, dvs i situatuioner där vi traditionellt lägger EKRK.
 
jo men jag fattar fortarande inte hur man tar sig igenom reglar, säg att du har en vägg med ett uttag i ena änden av väggen, och du vill ha ett i andra änden också , då är det ju kanske 5-6 reglar man måste passera med kabeln, och det går ju inte, alltså drar man utanpåliggande mellan uttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.