Jokari och Stripax för min del. På sista tiden har det dock mestadesls blivit
10-151_web_thumb.jpg
och
getfile.aspx

700 Lexcom STP-jack satta. Det ska bli riktigt skönt att få komma ut på valv framigenom. :)
 
Tilläggas bör att man tyvärr blir lite klumpig med dubbelhölster, fastnar i dörrar och så. Till slut går fästet sönder, och då får den ligga i verktygslådan.
 
Kan inte låta bli att kommentera detta. Nu har visst kabeltänger blivit accepterade ser jag.

Minns när jag sommarjobbade som montör - över 30 år sedan - att det kom en nyutbildad montör till gänget dragandes med en skaltång. Han blev omedelbart trakaserad av de andra i gänget - riktiga elektriker använder bara sidavbitare och kniv hette det. Dagen efter fick jag skaltången av den nyutbildade och har kvar den än idag (och använder den).

Kan ana vissa spår av denna stolthet för den gamla seden fortfarande från några i tråden - men det verkar vara väl accepterat med specialtänger. Tiderna förändras - och det är väl bra!

:)

Pen
 
Specialverktyg eller det verktyg man alltid har i fickan??
Nu har jag aldrig jobbat med starkström utan "kattskins elektriker" där kör man nästan alltid med enkelledare och gärna 0.5 mm När jag började med detta och skulle skala så sa min lärare en bra sak. Avbitaren har man alltid med sig och då är det lika bra att lära sig på en gång hur man gör för man går inte 200 m i skogen för att hämta det där spec verktyget. Det skiljer mycke på om man rör sig på ett bygge eller om man hela dagen rör sig mellan olika platser och ibland får gå flera hundra meter med diverse bråte innan man kan göra sitt jobb.
Med detta vill jag säga att det finns platser då skalvertyg av div sorter har sin plats men det är bra att veta hur man gör när man står där utan. ;)
 
Denna tråd får mig att dra till minnes när vi under den tidiga studietiden skulle dra ett coax-nätverk på internatet där vi bodde. Vi hade inte så mycket verktyg att tillgå för skalning och sånt så det slutade med att vi använde oss av en osthyvel. Man tager vad man haver.
 
Ööööhhh jag trodde det bara fanns ett alternativ! :D

kinetic_reflex.jpg

Kinetic Reflex™ Wire Stripper - hur bra som helst. Finns ALLTID i fickan! (då jag jobbar dvs)
Förbrukar ungefär en per 2 mån men då använder jag den som universalvertyg! :surprised:

Vill man vara lite traditionellare så är det väl en vanlig T-stripper som gäller?
 
JoonT skrev:
Förbrukar ungefär en per 2 mån men då använder jag den som universalvertyg! :surprised:
Jag har använt min CC-22 i två år dagligen - still going strong! :)
 
http://www.usahardware.com/products/manufacturers/images/c3023251.gif

Är väl lite mer traditionell då, och använder en Premium T-Stripper. Använde skalmaster förut, men kommer inte att gå tillbaka till den.
Perfekt när man kan skala två parter samtidigt och telekabel går utmärkt att avmantla i största hålet. Även tångfunktionen längst fram har räddat mig många gånger...
Fast man blev väl lite sugen att byta upp sig när man såg "Kinetic Reflex™ Wire Stripper"...

http://www.elfa.se/images/highres/h11377.jpg

Sedan så måste man ju även en KNIPEX kabelsax, utan den klara man sig inte. Klippa kabel, avmantla, kapa VP-rör, plastkanaler, buskar, sly, ja vad som helst...
 
pellefant skrev:
vissa industrier tillåter inte skalning med avbitare, skalmaster mfl pga risken att kardeler skadas och i värsta fall ger avbrott...
Jo, det är inte lämpligt att göra brottanvisningar på ledare som är utsatta för vibrationer, tex i fordons eller flygsammanhang. För vanliga installationer skalar jag dock precis som snuttjulle med avbitare och känsla.
 
Jeppson skrev:
En varmapplåd till den blå kabelsaxen !
Skär som smör och fungerar på alla kabeltyper.............nästan.
japp den är den bästa, den liknar förövrigt en sådan sax som folk klipper kattklor med...

(låt katten vara ute i stället)
 
Floppman skrev:
Bax, jag kan rekommendera den röda kniven (hehe), gillar den skarpt men hatar den blåa. Lyckas inte skala med den. En aning ironi i detta inlägg... Hultafors har släppt sin variant, den är grön för oss vänsterhänta.
Ja, alltså, jag kör med den blå och slipar bort den lilla "skaleggen", den kan man vara utan. Det ligger blå knivar och skräpar överallt på jobbet så det är enklare att plocka en sådan.
 
Jag använder alltid skaleggen, svårt att klara mig utan den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.