Behöver man sätta magnetkontakter på öppningsbara fönster om man skall installera ett skallarm?
Hur lätt är det att bryta upp ett fönster?
 
lano skrev:
Behöver man sätta magnetkontakter på öppningsbara fönster om man skall installera ett skallarm?
Hur lätt är det att bryta upp ett fönster?
Fönstret är ju en del av skalet så det lär behövas. Vårat hus har samtliga 50 fönsterbågar larmade (med dolda kontakter).
Lätt att bryta upp? Jajamensan! Enligt uppgift från min larmkille, den vanligaste metoden att forcera ett fönster.
 
Tja ett fönster sitter ju med två små ynka skruv till hakarna. Monterade i en tunn trälist igentligen. Sitter inte hårdare än en golvlist och går man på en sån med kofot....
 
menar ni att man bör larma även icke öppningsbara fönster???
 
Öppningsbara är svårt att sätta magnetkontakt i ;) ;) men sätt upp en glaskross detektor så får du en mycket tidigare upptäckt av inbrottsförsöket :) :)

Hemma så sitter det en glaskross i varge rum med fönster samt magnet på fönstren för hemma larm och sedan när man är borta så kopplas ir-dekarna också in samt att strömmen till vissa uttag sam strykjärn o kaffebryggare bryts Man är ju lite senil då :cool:
 
Nej!

På ett modernt fönster går det ju snabbt att lyfta ur hela glaskasetten, sen går det ju alltid att göra hål med typ en glasskärare och bara öppna handtaget...
Men visst, magnetkontaker har jag också på alla öppningsbara fönster för just skalskydd - man får ju hoppas att man vaknar på natten när buset kommer ;)

I bortaläge så tar ju rörelsedeccarna över finliret om buset vill in...
 
OK, tack. Får nog utöka larmet med ytterligare ett par magnetkontakter.
Rörelse detektorerna får ta hand om krossade icke öppningsbara förnster...
 
Johan Gunverth skrev:
Fönstret är ju en del av skalet så det lär behövas. Vårat hus har samtliga 50 fönsterbågar larmade (med dolda kontakter).
Lätt att bryta upp? Jajamensan! Enligt uppgift från min larmkille, den vanligaste metoden att forcera ett fönster.
Dagens tjuvar lär inte bryta upp fönstret utan tar helt fräckt bort listen som håller fönsterkassetten och lyfter ur den. Det reagerar ingen magnetkontakt på.....

2 stycken på jobbet har råkat ut för sådana inbrott. Efteråt så var det "bara" att sätta tillbaka fönsterkassetten som de "snälla tjuvarna" att ställt på backen under fönstret och återmontera listerna.
 
roli skrev:
[quote author=Johan Gunverth link=1136390510/0#1 date=1136392750]Fönstret är ju en del av skalet så det lär behövas. Vårat hus har samtliga 50 fönsterbågar larmade (med dolda kontakter).
Lätt att bryta upp? Jajamensan! Enligt uppgift från min larmkille, den vanligaste metoden att forcera ett fönster.
Dagens tjuvar lär inte bryta upp fönstret utan tar helt fräckt bort listen som håller fönsterkassetten och lyfter ur den. Det reagerar ingen magnetkontakt på.....

2 stycken på jobbet har råkat ut för sådana inbrott. Efteråt så var det "bara" att sätta tillbaka fönsterkassetten som de "snälla tjuvarna" att ställt på backen under fönstret och återmontera listerna.[/quote]
Kan ha varit mina RM-fönster han syftade på. Där finns ingen som helst möjlighet att lyfta utan kassetten utan att först totalkvadda hela fönsterbågen.
 
Johan Gunverth skrev:
Kan ha varit mina RM-fönster han syftade på. Där finns ingen som helst möjlighet att lyfta utan kassetten utan att först totalkvadda hela fönsterbågen.
Hur byter man då glas vid ex. skada?
 
Hej , svårt att sätta magneter i öppningsbara det stämmer ju inte det är bara att tänka till lite , inga problem att sätta in dessa, samt man monterar ju kontakterna på ett sådant sätt att brytning alltid sker.

;)

Goerana
 
ByggaNytt skrev:
[quote author=Johan Gunverth link=1136390510/0#8 date=1136483237]
Kan ha varit mina RM-fönster han syftade på. Där finns ingen som helst möjlighet att lyfta utan kassetten utan att först totalkvadda hela fönsterbågen.
Hur byter man då glas vid ex. skada?
[/quote]
Kopplade 2+1-fönster av klassisk modell. Man måste först öppna fönstret, låsa upp de två halvorna och sedan plocka ut kassetten från insidan bågen....och det går ju inte utan att dra larmet när det är aktivt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.