Observera att du måste ha en kabel som är godkänd för markförläggning även om du har SRE-rör.
Se till att det konstrueras så att BÅDE stugan och belysningen bryts via säkerhetsbrytare om man skall jobba på någondera delen.
Jag har magsjuka nu så jag tänker lite dåligt, vill därför inte uttala mig om det andra.
 
ja visst, kör på det. Trodde det var lite mer belastningar...

sorry,.
 
Ingvald skrev:
Kanske var lite otydlig. "Stugan" är en friggebod som inte är tänkt att behöva mer än max 1000W i extremfall (element 700W och 2 lampor) men som standard betydligt mindre då den främst används på sommaren. Till detta kommer kanske 6 belysningspunkter på stolpe (6x60W). Om man drar en PEX/PEM slang på berget kan man då lägga i en 5x2,5 (trots att det bara är säkrat till 10A) och vid varje stolpe via plint låta ena fastråden passera förbi upp emot stugan och den andra användas för belysningarna. Tanken är alltså att koppla in bägge fastrådarna på samma säkring/jfb och använda gemensam jord/nolla. På detta sätt skulle man kunna ha en brytare på den fastråd som går till belysningen utan att påverka stugan. Självklart innebär detta riskmomentet att om någon pular utan att slå av säkringen så finns det ström i en ledare trots att belysningsbrytaren är avslagen. Om inte min elektriker skulle köpa denna konstruktion är det tillåtet att förlägga två separata kablar i samma slang?
Det där kommer att fungera utmärkt på en 10A-plugg, med en liten reservation för kabellängen&utlösningsvillkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.