Huset kom i tisdags - blev färdigrest i torsdags. Då var fasaden (helt obehandlat trä) helt fabrikstorr. Sedan dess har det regnat. Målning skulle vi hinna med tidigast om en vecka. Hur blöt hinner fasaden bli och hur snabbt torkar den ut igen?

Jag vill nu inte ha svaret "hyr en fuktmätare och kolla" för jag undrar mer vad som är rimligt här. Vi bor en bit ifrån bygget och kan inte åka dit varannan dag för att kontrollmäta fuktvärden i fasaden. Vi har dessutom en del vänner som ska hjälpa till så bör man då t.ex. avboka målning på helgen om det regnat på t.ex. måndagen?
 
Vad menar du med "helt fabrikstorr"? Nytt virke kan vara rejält fuktigt och behöver sitta uppe ett tag innan det har torkat ur. Det är alltså inte ev. blöta på ytan från regn utan restfukt i själva virket från det att trädet har fällts.
 
Virket torkar ganska snabbt, om det nu sitter så att vinden kommer åt att torka upp. Man kan tycka att en solig varm morgon är idealisk för att påbörja målningarbeten, men så är det inte alltid, då det i regel är dagg då, det måste till vind (blåst). Bättre är det då en molnig morgon med regäl blåst.. Då det normalt brukar gå en tid efter trädet fälls, och sågen kapat upp det i rätt dimensioner och tills det hamnar på fasaden, kan man vara tämligen säker på att fasadbädan på 20--25mm tjock, hunnit torka flera gånger.
Man målar i regel fasaden på en sida=yttersidan, så om det skulle finnas restfukt i brädan, så har den möjlighet att torka från baksidan.
 
Johan Gunverth skrev:
Vad menar du med "helt fabrikstorr"? Nytt virke kan vara rejält fuktigt och behöver sitta uppe ett tag innan det har torkat ur. Det är alltså inte ev. blöta på ytan från regn utan restfukt i själva virket från det att trädet har fällts.
Jag menar att huset är prefabelement som har byggts inomhus av torkat virke i tempererade lokaler. Och som enligt fabrikanten skall vara klart för omedelbar målning vid leverans. Därmed "helt fabrikstorrt".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.