Vi ska flytta in i ett hus nästa vecka där nuvarande ägare har bytt till nytt FTX aggregat (Heru 130S) placerat på vinden.
Jag såg nu på morgonen att han har dragit frånluftsrör och tilluftsrör ut genom vindsväggen i den ena gaveln på huset, det är c.a 1 meter mellan anslutningarna.
Är detta bra, kan det finnas risk för återcirkulation när rören sitter i samma vägg, så nära varandra?
Det finns inte heller några galler monterade, det bör det väl vara?
Tacksam för snabbt svar då vi flyttar dit nästa fredag!!
Mvh
Nicke
 
Inga galler; Hur ser det ut? Sticker röret bara ut?

Tänk på att ute och av brukar ha olika galler. Uteluften har en special modell för att inte få vatten/snö. Nu har kanske du har lite skydd av taket, men du bör nog ändå ha rätt modell. Slippa djur som kan tänkas krypa in är nog också bra.

Jag har...
Uteluft: ABC-YG/GL
Avluft: ABC-YG/AL

Tyvärr vet jag inget om återcirkulation/avstånd, men undra om man inte skulle kunna tänka sig att vrida lite på avluft gallret. Så att det inte blåser rakt neråt, utan kanske 45 grader snett neråt.
 
Tack för tipset!
Rören är kapade längs med väggen under takfoten, så dom sticker inte ut något!
Är det någon som vet ev. mått för att undvika återcirkulation?
Behöver mer "kött på benen", innan jag tar upp frågan med nuvarande ägare!
/Nicke
 
Finland har specat det i Byggbestämmelsesamling, http://www.edilex.fi/data/rakentamismaaraykset/d2r.pdf

Undra om Boverket (BBR) har något skrivet, har inte tid att kolla just nu.

Rekommendationer om placering av uteluftsintag finns i Svenska Inneklimatinstitutets riktlinjer R1 – Klassindelade inneklimatsystem.

PS. Kolla så att uteluft och avluft kanalerna är kondensisolerade. Viktigt även genom väggar.
 
Tror inte det är någon fara. Avluften har en väldigt lång kastlängd och det ska väldigt mycket till som vindförhållanden mm för att "kortslutning" skall ske.
Det är mer fara för ventiler inomhus som ligger för nära.

Man brukar ibland använda sig av sk kombihuvar som ansluts till rör som sitter intill varandra.
Man tar in luft i nederkant på huven genom ett rektangulärt intagsgaller och blåser ut den i ett cirkulärt rör som går rakt genom huven horisontellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.