Vad har en gasbpanna för verkningsgrad om man använder den för att värma vattenradiatorer i ett högtempsystem och/eller varmvatten.
Antingen direkt på ledning, eller via cirkulationsspiral i tank.

Jag räknar lite på gaspriser och elpriser (på mallorca) och kommer fram till att den kritiska verkningsgraden ligger mellan 40 och 45% (42 enligt mina beräkningar). bättre verkningsgrad så är gasen lönsam, annars är det billigare med el (som jag förutsätter har en verkningsgrad nära 100%)

tankar och kommentarer?
 
Svårt att säga en exakt verkningsgrad. Beror jättemycket på pannan.
Men jag har svårt att tänka mig att det finns någon modern gaspanna som ligger under 90%.
 
90%???
kan det verkligen stämma?
brukar inte oljepannor ligga runt 30-50% beroende på ålder och skick?

Nu pratar jag om en gasbrännare som är direktverkande på ett tvårörs högtempsystem.
Känns som att det borde bli en del spollvärme som ventileras ut, men ligger verkan så högt som 90% så är det ju fasligt mycket billigare med gas än med el, iaf på mallorca.
 
master_mimer skrev:
90%???
kan det verkligen stämma?
.
finns väl naturgasgaspannor med 110% verkningsgrad :).
För att inte upfinna hjulet igen ... kolla hur grannar värmer sina hus och vatten. Det är kanske inte enbart bränslepriset som påverkar valet?
gaia
 
gaia skrev:
finns gaspannor med 110% verkningsgrad :).
gaia
Hur räknar man då, låter som perpetuum mobile?
 
För att nå över 100 % verkningsgrad, krävs en rökgaskylare där rökgaserna kan kylas till c:a 40 grader. Då vinner man även att rökgaserna kondenserar.
 
grävaren skrev:
För att nå över 100 % verkningsgrad, krävs en rökgaskylare där rökgaserna kan kylas till c:a 40 grader. Då vinner man även att rökgaserna kondenserar.
Just så. Man räknar så konstigt enl. formel som också gäller för andra pannor och så kan man komma upp över 100%. Resultatet blir litet konstig :).
Oftast har dom gaspannor en dubbel skorsten rör-i-rör där ingående luft förvärms och samtidigt kyls rökgaser , kondensatet rinner och samlas / tas hand om. Så mycket jag vet så är dom ganska dyra ...
gaia
 
hej och hå, jag har inte kommit in på min energiutbildning än, men för all del att en värmepump kan få 300% verkan (relaivt den el man tillför) är ju ok, där fuskar man ju och hämtar överskottet från luften, marken etc.
en en gaspanna?

i gasen finns energi x J per kg gas.
hur får jag ut 1,1x per kg gas?
att använda värmen i avgaserna låter som ett sätt att komma närmare 100%, men inte över.
att nyttja kondensering lika så.

det är på mallorc vanligt att varje lägenhet har sin egen gaspanna som antingen förses med gas på ledning, eller via egen gasflaska.
ledningen är antingen stadsgas eller ansluten till en tank för hela huset.
för några år sedan var det vanligaste att vv värmdes a la minute i den takt det förbrukades vilket ger en del tempsvängningar.
Numera är det vanligaste att man har en stor vv-tank (ofta en hederlig elektrisk vvb som man matar med värmt vatten från gaspannan, så den funkar mest som termos)

detta har fler aförklaringar.
Gasen har alltid varit mycket billigare än elen.
energikrävande saker som värme och spis rår alltså mestadels på gas, el används till belysning (historiskt sett).
på senare år har standarden ökat markant och det är ju flådigt med energitörstiga elspisar och vvb.

Vad jag är intreserad av är om det är billigare att värma med vår värmepump med ett cop på drygt 4 (som tills idag mest har använts som luftkonditionering) eller om det är billigare att använda gaspannan och vattenradiatorerna.
vi har alltså redan två system, frågan är vad som är billigast.
gaspriset ligger på elpriset ligger på 1y/kWh och gaspriset på
y/kWh.
med ett kop på drygt 4 blir det ju klart billigare att värma med el och värmepump, men frågan är om jag ska köra varmvattnet (som jag också kan välja mellan gas och el) på el eller om det ska gå på gas.
jag räknar med att verkningsgraden i ett elelement är 100%
då behöver gaspannan ha en verkan på minst 42% för att vara billigare, är verkningsgraden på gaspannan lägre blir ju elen billigare.


en annan fundering är varför man öht vill förverma tilluften till brännaren, i bilmotorer vill man ju göra precis tvärt om (kyla) luuften för att öka densiteten så man får fler gram syre per volym. förvärmer man får man ju mindre syre per volym, således sämre förbränning och sämre verkningsgrad.
 
master_mimer skrev:
i gasen finns energi x J per kg gas.
hur får jag ut 1,1x per kg gas?
att använda värmen i avgaserna låter som ett sätt att komma närmare 100%, men inte över.
att nyttja kondensering lika så.

....så blir det när man använder beräkningsformel som gäller för en värmepanna, fick jag en förklaring en gång i tiden.......

en annan fundering är varför man öht vill förverma tilluften till brännaren, i bilmotorer vill man ju göra precis tvärt om (kyla) luuften för att öka densiteten så man får fler gram syre per volym. förvärmer man får man ju mindre syre per volym, således sämre förbränning och sämre verkningsgrad.
jag är ingen bilmotorexpert men luften i motor komprimeras så luftvolymen är begränsad. Inget begränsar luftvolymenen i en gaspanna så högre lufttemperatur gynnar förbränningen och är till fördel... där ligger skillnaden mellan dom två sätt att förbränna, tror jag.
 
Här står förklarat hur verkningsgraden kan bli högre för gas än för andra bränslen
http://www.kwe.se
 
Ok
Efter att ha tittat runt på KWE så konstaterar jag att anledningen till verkningsgrader över 100% är att man bluffar.

dvs man har exkluderat energiinehålet i avgaserna i begreppet 100% vilket innebär att om man använder den energin blir det över 100%

Detta har altså inte med fysik att göra, utan är byråkrati.

men det verkar i alla fall som att gaspannor har en mycket hög verkningsgrad, och det är klart att det är lättare att få en bra bränsle-luft-blandning med gasbränsle än med alldrig så bra spridarmunstycken och flytande bränsle eller i värsta fall fast.

nåja, om gasen här kostar 0.42x och elen 1x per kilowattimma så innebär det med en panna med cop på drygt 4 att det i runda slängar kosat hälften att värma med elen jämfört med gasen.
varmvattnet kostar dock hälften så mycket med gas som med elvärmning vilket också är intressant.

på grund av en mycket invecklad specialinstallation som jag får berätta om med ett riktigt tangentbord, så nöjer jag mig med att hänga på termostatkranar på några av mina element (och stänga av övriga utom om det någon enstaka dag skulle bli snorkallt så jag öppnar dom manuellt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.