tänker bygga vedeldad bastu på undervåningen och har förberett för rökkanal upp genom golvet på plan 2 och sen ut genom taket. Rökkanalen kommer gå genom vardasrummet och jag skulle vilja ansluta en braskamin till samma skorsten. Dvs jag vill ha en isolerad plåtskorsten med två pipor i. Jag har sett 2 pipor i keramiska skorstenar men inte i plåtskorsten. Jag har en premodul till min andra kamin och den gillar jag så nåt liknade hade vart grymt.
Nån som vet någon tillverkare som gör helisolerad plåtskorsten med fler än 1 pipa?
 
Ha, jag visste väl att jag varit inblandad tidigare :)
Två kanaler vet jag inte, men två på samma är tydligen tillåtet.

Länken var gammal, här kommer en ny. Sid 17 handlar om dubbla kaminer
 
Låter ju bra att man får göra så. Jag funderar bara på vad som händer om man eldar igång på nedervåningen och sen öppnar luckan på övervåningen. Risken att det ska ryka in och bli drag åt fel håll känns ju överhängande. Jag får ringa och höra med sotarn.
 
Framgår ju på NVI-länken att spjället skall vara stängt (vilket väl ändå är en självklarhet), läser man vidare där står också att eldstad på våning 2 (eller ovanför) alltid måste vara toppansluten... Är det verkligen så oavsett skorsten? Kommer min vedeldade bastu i källaren nu göra att jag tvingas byta kamin till en toppansluten? Huga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.