Vi har vattenburen värme i golvet i entren i källaren. Problemet är att det ger ingen värme. Slingan till golvet är kopplad i serie med en radiator i entren. Min teori är att golvet aldrig blir varmt pga att det sitter efter returen på radiatorn. Det brukar aldrig bli speciellt varmt på returen från en radiator om man inte har nåt fel på sitt system. Returen skall ju alltid vara bra mycket kallare än framledningen. Radiatorn blir hyfsat varm i överkant, så det finns cirkulation i alla fall.

Frågan är om man kan göra något åt det. En fundering är att koppla om det och sätta anslutningarna parallellt med radiatorn och sätta dit en Wirsbo Push12 med cirk. pump eller liknande. Då är det frågan om hur mycket isolering det är under slingan. Det borde väl vara 150-200 mm isolering under enligt dagens krav? Jag tror inte att det är det, det är en gammal installation, 70- eller 80-tal och då är det nog mindre? Om man har för dålig isolering kan det väl bli fuktproblem samt att det går åt för mycket energi gentemot vad man får ut?

Nån som har nåt tips? Det vore trevligt med lite värme där nere, det är bara 18 grader nu.
 
Golvet kanske kan betraktas som ett värmegolv ändå, fast mycket lågtempererat? Jag menar att returen från radiatorn är varmare än marken under huset så att någon form av uppvärmning blir det?
 
Det känns inte som det skulle hjälpa att sätta en extra pump. Kan det vara så enkelt att det sitter någon strypning på framledningen eller kanske på returen. Jag menar vid pannan där värmen delas upp. Golvvärme som jobbar med låg temp, max 35 grader borde gå bra efter en radiator.
 
Nån strypning vid pannan finns inte.

Det kan vara nåt skumt med radiatorn. Tidigare gick den inte att lufta, så jag fick ta ur nippeln och joxa med en ståltråd ett bra tag. Det var en del "bös" som jag fick ur. Kan vara igensatt ner mot slingan i golvet. Jag upplever att radiatorn inte blir så varm som den borde bli.
 
Kan det vara termostatventilen på radiatorn? Skruva loss den och kolla så det lilla stiftet rör sig lätt om du trycker på det, det är fjäderbelastat och skall vara i yttersta läget vid full värme.
 
jag har likadant nästan men mitt element ligger efter golvslingan alltså stigaren går först ut till golvvärmen och sen till elementet fungerar kanon, men om man har en lång slinga så blir flödet sämre, vattnet går ju den lättaste vägen.
jag skulle om det nu är möjligt placera en liten cirkpump på just golvvärmeslingan då kommer det bli ett större flöde än vad det är nu, går inte detta smidigt att göra så är nog säkrast med en push12a
 
Termostatventilen funkar bra. Kan dock vara "bös" nånstans där som ställer till det.

Kan det vara luft i slingan tro? Jag har läst nånstans om att man kanske behöver spola igenom en slinga för att få ur luft. Det är dock inte möjligt med mitt golv, allt är hopsatt utan möjlighet till spolning. Luftning är dock möjlig via radiatorn, men kan man få ur all luft den vägen? Jag har dessutom problem med luft i systemet som jag inte fattat vad det beror på. Får lufta en radiator på övervåningen med jämna mellanrum. Fast dessa två saker har kanske ingen koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.