Hej, vi vill bygga ett så kallat passivt hus med så låg miljöpåverkan och total energiåtgång som möjligt. Det känns därför svårt att idag hitta en husleverantör som levera ett sådant hus. Det finns säkert exempel på detta men vi vill bygga på Gotland och vill helst slippa transportera byggmaterialet så långt. Vi har därför kontaktat en arktitekt där ägaren även äger en byggfirma. Själva personerna vi träffat känns väldigt bra och har mycket kloka idéer. Men på frågan om vad det kostar svarar de mellan 20 000 - 30 000 kr per kvadratmeter exklusive tomt. Det känns väldigt dyrt. Men jag vet inte, är det dyrt? Jag vet inte vad som ingår vad gäller material, men de kan ta på sig ett totalentreprenadansvar, det vill säga att vi får ett nyckelfärdigt hus.
Med en tomt som kostar 300 000 till 500 000 kr blir det väl dyrt för oss. Är kvadratmeterpriset rimligt eller går det att bygga billigare?
 
Hej!
Har inte byggt ett passivt hus utan Hjältevadshus (153 kvm), när jag räknar ut kvadratmeterpriset enbart för huset blir det 11.500 kr/kvm med alla våra tillval och komplett inredd övervåning. Lägger jag på även entreprenadarbetet för grund, schakt, bygglov, elanslutning (dvs allt utom tomtpris och lagfart) blir det 15.000 kr/kvm.
Lite att jämföra med ialla fall. Dock har jag ingen aning om det kostar extra för transport till gotland :)
Men i vårt hus tillkommer uppvärmning alla år framöver...
 
Ett passivhus ska väl inte bli så fruktansvärt mycket dyrare. Lite tjockare isolering, bättre fönster. Sen ska det kanske vara lite finurligt ritat, men det bör inte påverka priset nåt speciellt. Se slipper du ju å andra sidan ett system för uppvärmning. 30000 låter i vilket fall väldigt högt.
 
Det är ju ett ganska så rejält prisspann de angett, och även om Gotland är dyrt, så låter även 20.000kr/m2 som väldigt mycket pengar. För de pengarna kan man bygga i Stockholm, med tomt. Visst kan man säkert lägga in lyx och åter lyx för att komma upp i de där pengarna, men det låter inte riktigt som ni är intresserade av badrumskranar i böhmisk kristall med guldmosaikinlägg.

Jag skulle nog försöka be om en offert, om än ganska grovhuggen sådan, för att kunna förstå vad det är som kostar, vad man kan göra för val och få lite mer kött på benen. Inte minst är det viktigt för att kunna ta in en offert från någon annan och jämföra.
 
Jag tror att det största problemet med passivhus är att de är ganska ovanliga idag, och därmed dyra. Förutom att de har fönster, väggar och tak med bra isolervärde, kräver de också att hantverkarna är mycket noggranna så att huset blir tätt. Det bör nog också provtryckas för att säkerställa att det inte "läcker".

Sedan skall man även komma ihåg att det kan bli problem med passivhus. Hur blir inomhusklimatet efter två veckor på semster? Eller om man har en större fest med 15 gäster?

Men, jag kan inte tänka mig att det skulle kosta 30' per m2. Även 20' låter högt. Men, om det skulle hamna på dessa kostnader tror jag att det är svårt att från kostnadssynpunkt motivera ett passivhus. Då är det nog bättre att satsa på ett hus med rejäl isolering (t.ex. Villa Varm), bergvärme och eventuellt solpaneler på huset. Du får inget passivhus, men ett hus med mycket låga energikostnader och ett kontrollerat inomhusklimat.
 
Man får se till att tejpa alla skarvar i diff-plasten. Att tejpa är ju tämligen enkelt, så det kan ju knappas motivera ett väldigt mycket högre pris. Provtryckningen är ju ett moment som tillkommer, men jag kan inte tänka att det kostar mer än 5000:-. Du slipper å andra sidan att provtrycka dina golvvärmerör, så det borde ju jämna ut sig.
 
Jag hittade en gammal "VillaÄgaren" (april 2007), och där står det om en familj som väljer att bygga ett passivhus. De räknar med 10% högre kostnad jämfört med konventionellt byggande.
 
Vad är då ett passivt hus?
Vi byger ett "vanligt" hus, och har en beräknad enerigiåtgång på 50watt per kvadratmeter, tycke jag läste någonstanns att gränsen för passivt gick vid 55w i norrland?

/L
 
Nej, det stämmer inte med 55W per m2. "55:an" kommer ifrån att energianvändingen max får vara 55kWh/m2 och år i klimatzon norr. Motsvarande siffra för klimatzon söder är 45 kWh/m2 och år.
 
Okej, det var en viss skillnad på 55W/m2 och 55kWh/m2, jag var oxå brydd på hur det kunde stämma.

/L
 
Förra veckan var jag på ett föredrag ang passiva hus, och dem hade räknat ut att det skulle kosta ca. 2-5 % mer i materialkostnader, så 30k per kvm låter dyrt.
 
Pepparkaka skrev:
Nej, det stämmer inte med 55W per m2. "55:an" kommer ifrån att energianvändingen max får vara 55kWh/m2 och år i klimatzon norr. Motsvarande siffra för klimatzon söder är 45 kWh/m2 och år.
Förtydligande: 55 kWh/år motsvarar 6,3 W
 
Bygger nytt i lösvirke i skärgårdsmiljö (Stockholms) men med bilväg. Huset blir 135 kvm + 30 kvm biyta, ganska hög standard men inget extremt. Ingen egen arbetsinsats. Trolig kostnad per kvm 28000 inkl markarbete men exkl tomt.
 
Att bygga ett "rent" passivt hus kan vara riskablet. Eftersom huset är tätt är det viktigt att se till att fukt inte kommer in när man reser huset , vägger och dylikt. Man kan kanske använda andra material såsom foamglad och liknande material som inte är så organiska.
Vet att det är svårt att säga något pris men skillnaden mellan kanske 12500 kr/m2 och 25 000 kr/m2 är stor och jag undrar om det verkligen kan vara så stor skillnad? Är kvalitetsskillnaden så stor eller är det fråga om ett överpris?

MVH
Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.