Hej
Har flyttat in i ett hus med direkt verkande el och tycker att det är lite dyrt så vi ska sätta in en vedpanna istället.

Har tänkt att ha anläggningen i en loge som ligger ca 25m från boningshuset. I logen finns där en lägenhet på ca 70 kvm.

Totalt ska vi värma upp ca 250 kvm. Vilket tank volym ska jag ha? Köpa tankar som är färdigt isolerat eller isolera själv?

varmvattencirkulation eller en tank i boningshuset..

Har fastnat för värmebaronens Vedolux 50UB. Är den bra eller finns det någon som är bättre och varför isåfall..

Många frågor men tacksam för svar
 
_ap_
Är huset dåligt isolerat skulle jag satsa på MINST 4000L och en större panna, eller egentligen en med större vedvolym för mindre spring i pannrummet.
 
Boningshuset är bra isolerat men lägenheten är sämre.
Har läst mer på forumet och konstaterat att många har SOLO Innova.
Den har ju sugande fläkt, hur är det med driftsäkerheten på den? Den har ju större vedvolym om man jämför med Värmebaronen så det blir mindre spring till pannrummet...som man gillar

Jag vet inte riktigt vad man ska göra för att ha så låga värmeförlusteri kulverten in i huset. Ska man ha VVC eller en teknik tank i huset??
Är det stor skillnad mellan olika kulverter?
hur ska expansionssystemet vara för att få bäst funktion?
 
Ingen ide' att skriva nått gott om Inovan :)

25 m kulvert är ganska kort så du kan gott strunta i tanken i huset, i all synnerhet om du har lågtempsystem. Nackdelen är om du har flera system i huset, dvs golvvärme och radiatorer speciellt om du vill värma badrummet på sommaren. Då är det en fördel med en tekniktank. Den tar även plats vilket bör vara med i kalkylen. Fördel med tekniktank är det även om du vill köra varmvatten på sommaren med el. Men det vill du inte om du bygger en bra anläggning.

Jag skulle rekommendera EN tank på 4-6 m3 till Inovan. Separat byggnader med kulvert ger lite större förluster. Isolera själv, att bygga den volymen med små isolerade tankar är bara dumheter.
 
Kan bara hålla med, EN stor tank.
Tanken är hjärtat i systemet. Det är den du värmer huset med. Vad du värmer tanken med är lite mer flexibelt och lättare och uppgradera.
Isokern skorsten rekomenderas också. Inget Fjoll med isoleringsmaterial osv. Helt enkelt skitbra, trygg och säker.

Mats
 
Vi har tänkt att mura upp en Isokern skorsten som kommer att bli ca 8m. Vilken dimension ska man ha om man ska ha en Innova 50Kw. Ska man gå upp i dimension så det blir bättre drag eller hålla sig så att dragkravet uppfylls?

Vi kommer nog att installera en Innova 50Kw med 4,5kbm tank. In till boningshuset kommer det att vara VVC via kulvert. Vilken typ av expansionskärl är det bästa för detta system?
 
Du Mårten jag såg att du ska mura upp en skorsten med bra drag i,vad jag undrar varför du väljer en panna med fläkt i när du kan installera en självdragspanna så du slipper rengörning av fläkt och så småningom byte av fläkt för de håller väl inte pannas livslängd ju mindre rörliga detaljer mindre som går sönder. Fläkt trodde jag man hade när befintlig skorsten har för dåligt drag
 
Mårten_82 skrev:
Vi har tänkt att mura upp en Isokern skorsten som kommer att bli ca 8m. Vilken dimension ska man ha om man ska ha en Innova 50Kw. Ska man gå upp i dimension så det blir bättre drag eller hålla sig så att dragkravet uppfylls?

Vi kommer nog att installera en Innova 50Kw med 4,5kbm tank. In till boningshuset kommer det att vara VVC via kulvert. Vilken typ av expansionskärl är det bästa för detta system?
Kan tänka mig att diameter 150 blir lagom. Går du upp i dimension så att draget blir "för bra" bör du ha en dragregulator, onödigt att kosta på om du inte behöver.

Angående expansion är det bästa om du kan ha ett öppet kärl ovanpå pannrummet placerat högre än elementen i huset.

Funkar inte det är valet lågtrycksystem eller tryckexpansion, båda med sina nackdelar.
 
Skumpen skrev:
Du Mårten jag såg att du ska mura upp en skorsten med bra drag i,vad jag undrar varför du väljer en panna med fläkt i när du kan installera en självdragspanna så du slipper rengörning av fläkt och så småningom byte av fläkt för de håller väl inte pannas livslängd ju mindre rörliga detaljer mindre som går sönder. Fläkt trodde jag man hade när befintlig skorsten har för dåligt drag
Nuförtiden används även fläkt för att få blålågeförbränning och hög verkningsgrad.
 
tack så mycket Matss har lite fler frågor

För ett öppet expansionskärl är det 5% av vattenvolymen som gäller?

Vill ha fläkt i pannan för jag tror att det ger bättre effekt samt så hjälper det till på sommaren då det är mindre självdrag i skorstenen.

Vi hade tänkt 3st 1500liters tankar men såg att man kunde bygga om en dieseltank för det ändamålet, är det svårt att göra?

Kanske kunde ha en 3kbm dieseltank som slavtank och en 1500 som tekniktank.
Är det bättre att 3 kbm tanken är stående för att få bättre skiktning? finns nämligen möjlighet till detta
 
5% räcker ja

Hur svårt det upplevs beror ju på kunnandet, du bör kunna svetsa täta svetsar...

Det gör inte så stor skillnad för skiktningen men lite bättre blir det säkert. Men du kanske spar plats stående också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.