Hej!
Vi har ett 50-tals skrivbord i jakaranda som vi nu har slipat.
Hur ska vi behandla ytan? Lacka eller olja? Vad blir bäst? Någon klok som vet?
 
Det finns så klart för och nackdelar, de flesta är nog oljade i original. DEt skulle jag välja i alla fall.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Det finns så klart för och nackdelar, de flesta är nog oljade i original. DEt skulle jag välja i alla fall.
Nja, vi lutar nog allt mer åt att vårat var lackat från början. Någon som vet vilken sorts lack man ska använda?
 
Ok. Just jakaranda blir det fin lyster i om man oljar.
När det gäller lack så har jag inte så stor koll, men vill du stryka eller spruta på? Klarlack antar jag att det blir i vilket fall, sen får du välja glans/matthet. Skulle tro att de flesta välkända märken håller ungefär lika hög kvalitet.
 
Provar att lägga upp en bild (tyvärr en ganska dålig) på bordet innan slipningen. Kan nån avgöra om det är oljat eller lackat?
 
  • DSCN2255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd OSMO Top Oil. Har stor erfarenhet av den och den är kanon. Osmo är en hårdvaxolja som ger ett gott skydd, ser oljad ut men får ett skydd som om den va lackad. Har sjäv använt den både på ett massivt trägolv som jag slipade om samt när jag la nya steg i trappen. På snickeriet där jag jobbar använder vi alltid Osmo på bänkskivor till kök för att den ger så bra skydd och för att man slipper olja om efter ett par år.
Finns att köpa hos välsorterade färghandlare, ganska dyr men otroligt dryg. Jag köpte ca 2L och det har räckt till ett golv ca 20m2 samt en trapp med 13 steg + ett antal trösklar. Låter otroligt men den ska strykas så tunt det bara går så den blir väldigt dryg!

Kolla länken: http://www.osmo.de/_pdf/pdfs_scandinavia/pro_color_se_03-05.pdf

Kolla denna länk: http://www.osmo.de/_pdf/pdfs_scandinavia/pro_color_se_03-05.pdf
 
Hemmakatten
Osmo är säkert jättebra. Är ju inte snickare utan vanlig privatperson.Vill bara tipsa om att vi använt Danish Oil till vårt bord och våra bänkar i massiv valnöt. Det blir en nästan hårdvax/bonad yta som är mycket tålig samtidigt som träytan fortfarande känns och ser ut som en träyta (dvs. inte blank lackad).
 
Danish oil = Teakolja
 
Hemmakatten
  • Gilla
jejojo75
  • Laddar…
Jag använde herdins oljevax på ett indiskt jakaranda bord, sen tränger inte in som ren olja men blir fin lyster efter att ha polerat upp vaxbaserat, se här..

Träbord med detaljerad utskärning, lutande på balkong med tidningar under, nära blomkrukor och grön hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Intressant med svar i en 15 år gammal tråd. Men jag hade för allt i världen inte använt Herdins HVO
 
K kniv skrev:
Intressant med svar i en 15 år gammal tråd. Men jag hade för allt i världen inte




Jo jag såg det men det är väl inte mindre aktuellt idag än för flera år sen?
Om du dissar Herdins HVO så kan du kanske motivera, lite nonchalant att komma med lösa påståenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.