Hej,
Jag undrar om någon har erfarenhet av att bygga med Anebyhus i Uppsala trakten (Vi ska bygga i Alsike).

Vi funderar på att rita om ett Stilvägen 2 så att det blir större och får en helt annan planlösning. För att få ett slutpris av Anebyhus vill de att vi betalar en handpenning på 10 000 kr för ritningsarbete, är detta ett vanligt förfarande i husbranshen? De lämnar ett kvadratmeter pris för förstora huset och sen får man räkna själv...

Är det någon som har bilder från Stilvägen 2, så tas de tacksamt emot!

/J
 
Hej planerar också ett bygge från anebyhus med stilvägen 2? vet inte hur långt ni har kommit i ert bygge men undrar hur mycket ert hus gick på? och om ni har några bilder
 
Vill varna för Anebyhus i Uppsala. Vi förhandsbokade en tomt som skulle styckas av och betalade handpenning på 10 % av tomtpriset. Kommunen håller fortfarande (2½ år senare) på med bygglovsansökan eftersom marken skall detaljplaneras då det blivit "för många" husbyggen där nu.

Vi ville häva köpet men Anebyhus säljare (som tillika ägde tomterna) ville ej betala tillbaka handpenningen. Det rör sig om för liten summa för att det skall vara någon idé att ta det hela till domstol.

Vi kom aldrig så långt att vi behövde betala ritningarna till husföretaget.

Varning, varning, varning för detta oseriösa husföretag!

Bygg med något annat om ni har möjlighet!

Dessutom tyckte jag att de var fula invändigt och gav ett billigt intryck. Fula lister, fönsterbänkar, innertak etc.

Själv skulle jag välja Trivselhus, Fiskarhedenvillan eller Sävsjö Trähus där man kan påverka mycket mer själv. Mycket mer rejäla hus!
 
AKristof skrev:
Dessutom tyckte jag att de var fula invändigt och gav ett billigt intryck. Fula lister, fönsterbänkar, innertak etc.

Själv skulle jag välja Trivselhus, Fiskarhedenvillan eller Sävsjö Trähus där man kan påverka mycket mer själv. Mycket mer rejäla hus!
Förstår att du är besviken, men det verkar som om det är säljaren som är "boven" och inte husleverantören. Samtidigt kan man tycka att hustillverkaren skall ha koll på sina säljare.

För övrigt har jag sett Anebyhus, och håller inte alls med dina liknelser. Golvlister i ekfaner är kanske inte så spännande, men funkar. Fönsterbänkar i sten eller ek - finns det någon som erbjuder något bättre? Och gillar du inte innertaken så finns det möjlighet att välja gipsade innertak i stället.

Att Sävsjö trähus är ett snäpp bättre håller jag med om, men däremot anser jag att Trivselhus väggkonstruktion är sämre än Anebyhus. Fiskarhedenvillan vet jag för lite om för att säga något.
 
Akristiof undrar vem din försäljare var, har du ett namn?
 
Det kanske är så att du tittat på deras lite billigare hus - Självklaravillor
För deras "vanliga hus" har hög standard, bygger själv med dem i skåne och har aldrig haft några problem snarare har de varit väldigt hjälpsamma
 
Har kontaktat två familjer som byggt med anebyhus, och de är totalt missnöjda. De har uppstått så kallade "dolda" kostnader.
De fick betala mycket mer än beräknat.
 
Vilka var dessa kostnader?
 
Pepparkaka skrev:
Förstår att du är besviken, men det verkar som om det är säljaren som är "boven" och inte husleverantören. Samtidigt kan man tycka att hustillverkaren skall ha koll på sina säljare.
Det var ju just det som trådstartaren ville veta ;)

Har personligen hört en del Vilda-västern historier om Anebyhus Uppsalasäljare, så jag brydde mig inte om att kontakta dem.
Det är ju effekten av bad-will, jag kollade inte ens om det fanns substans i ryktena, utan tänkte bara att jag inte orkade eller vågade ge mig in på en miljonaffär med en bilskojartyp.:mad:

BTW, SÅÅÅ speciella är väl inte Anebyhus så att man inte kan finna något liknande hos en annan leverantör? Ta med planritningen på Stilvägen 2 till ex.vis. Vittjärvshus och kolla om de inte kan bygga åt er.
 
bland annat en mark reserv kostnad på 50 000, och någon tak vinkels kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.