Jag undrar om man kan dra av för ett "uterum" som vi byggt på vår bostadsrätt även fast jag inte har kvitto? Vi har ju gjort en vinst och jag vill ju självklart dra av för dem kostnaders som vi haft för den utbyggnaden. Hur gör man? Uppskattar man bara något värde eller hur ska jag göra för att kunna dra av för detta?

Är det någon som vet?

//:):)
 
Dra av går bra, men om skattmasen synar och vill ha kvitton är det kört.
 
Om du gör ett s k "öppet yrkande" d v s uppskattar kostnaderna och sedan under t ex övriga upplysningar talar om att du inte har några kvitton för utbyggnaden utan har uppskattat vad du har betalat så är det värsta som kan hända att du får avslag. Om du inte talar om att du inte har kvitton och skatteverket sedan begär in kvitton kan du åka på straffavgifter.
 
Är det relativt nära i tiden som detta har gjorts, så går det kanske att kontakta de som utfört det hela för att få kopior på kvitton och fakturor. Så har skatteverket resonerat i många fall, och har man inte minsta minne av vart man köpt material och vem som anlitats brukar avdragen avslås eller prutas ordentligt.

Som tidigare skrivits är det viktig att vara ärlig från början, eftersom skattetillägg på upp till 40% samt även eventuellt åtal för skattebedrägeri annars finns som tänkbara åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.